به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا عصر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با اشاره به برگزاری 7 جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان در سال 95 اظهارداشت: از مجموع این جلسات 2 جلسه با موضوع اقتصاد مقاومتی با هدف مسئله گفتمان‌سازی درباره آن برگزار شد.

محمدعلی جعفری افزود: سبک زندگی اسلامی و خانواده، اخلاق عمومی، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، آسیب‌ها و سرمایه‌‌های اجتماعی از جمله اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی در سال 96 است.

وی با اشاره به نامگذاری سال با نام «اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال»، گفت: رهبر معظم انقلاب امسال نیز برای ایجاد اشتغال و تولید ملی تأکید کردند باید در این زمینه راه‌های فرهنگی، ترویجی و تبلیغی انجام شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به فعالیت 23 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور، بیان کرد: از این تعداد کانون 12 هزار در مناطق روستایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد از سال 71 تأسیس شدند، افزود: مساجد باید علاوه بر کارکردهای عبادی، کارکرد فرهنگی نیز داشته باشد تا زمینه بیشتر جذب جوانان و نوجوانان فراهم شود.

جعفری با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری بیشتری در روستاها انجام شود، گفت: 50 کانون تخصصی در کشور داریم که در شهرضا کانون مهدویت یک کانون تخصصی است.

وی با بیان اینکه 200 مرکز دیجیتال زیر مجموعه کانون‌های مساجد در کشور فعالیت می‌کنند، بیان کرد: در شهرضا یک مرکز دیجیتال فعالیت می‌کند، وظیفه این مراکز تولید محتواست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا تصریح کرد: در شهرستان شهرضا 52 کانون فرهنگی هنری مساجد به ثبت رسیده که 35 درصد از آنها در مناطق روستایی قرار دارد.

وی با اشاره به رشد کمی و کیفی کانون‌های مساجد در دو سال گذشته در شهرضا، اظهارداشت: مسئولان این کانون‌ها بدون چشم داشت مالی و مادی فعالیت می‌کنند و لازم است از فعالیت و خدمات آنها بیشتر حمایت شود.

جعفری با اشاره به افزایش 20 درصدی تعداد اعضا و افزایش 100 درصدی اعتبارات مالی کانون‌های مساجد، گفت: تعداد شرکت کنندگان در کلاس‌های اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رشد 30 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه دولت در حوزه چاپ و نشر کتاب اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: در بخش کتاب رشد 10.4 درصد، عناوین روزنامه 16 درصد، نشریات و اخبار منترش شده مکتوب 39.6 درصد و اخبار غیرمکتوب 33.5 درصد در این دولت رشد داشته‌اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 80 مبنی بر اعمال برخی از معافیت‌های مالیاتی برای کتاب‌فروشی‌ها، گفت: این مصوبه تا سال گذشته مسکوت مانده بود و نخستین استانی که این مصوبه را پیگیری کرد، اصفهان بود.

وی افزود: هر یک از واحدهای صنفی کتابفروشی که تنها اقدام به عرضه کتاب کنند مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند که در شهرضا 9 کتاب فروشی این مصوبه شامل حال آنها شده که مجوز قانونی دو واحد از آنها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده و سایر واحدها هم در دست پیگیری است.

جعفری تصریح کرد: از اقدامات حمایتی دولت یازدهم در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی انعقاد قرارداد با کتابفروشی‌ها برای اعمال تخفیف 20 درصدی برای خریداران کتاب بوده که در سال‌های 95 و 96 به ترتیب 376 و 815 کتابفروشی در کشور در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی بیان کرد: کتاب هنوز در سبد خانوار به عنوان یکی از ضروریات زندگی قرار نگرفته است و زمانی کتاب‌فروشی‌ها رونق پیدا می‌کند که کتاب جزو سبد خانوار قرار گیرد.

مسئله انتخابات یک فرهنگ عمومی است

فرماندار شهرضا در ادامه جلسه با بیان اینکه مسئله انتخابات یک فرهنگ عمومی است، افزود: انتخابات مربوط به همه اقشار جامعه است و آزمونی برای همه ایرانیان است تا فرهنگ خود را به منصه ظهور برسانند.

محسن گلابی با بیان اینکه در انتخابات فرهنگ‌های حزبی و جناحی با گرایش‌های مختلف وجود دارد، گفت: در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان سعی شده تا انتخاباتی آزاد و بدون شائبه برگزار شود.

وی با بیان اینکه نامزدها باید دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را بیان کنند و از تخریب پرهیز کنند، افزود: نقد باید منصفانه باشد، اما تخریب جایگاهی ندارد و جزو فرهنگ عمومی ما نیست.

ادارات در راستای ایجاد اشتغال از بروکراسی اداری اجتناب کنند

امام جمعه شهرضا در ادامه جلسه با بیان اینکه نیاز جامعه امروز ما معنویت و اخلاق است که کمتر به آن توجه شده، گفت: برنامه‌های معنوی مانند اعتکاف، قرائت قرآن و فرهنگ مهدویت باید به آن بیشتر در جامعه توجه شود.

حجت‌الاسلام سیف‌الله یعقوبی افزود: بنیاد فرهنگی مهدویت شهرضا مدت 25 سال است که در شهرضا فعالیت می‌کند و با توجه به اقدامات خوبی که در این عرصه انجام داده باید از آن بهتر و بیشتر حمایت شود.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اعتکاف رونق پیدا کرد و در ایران اسلامی بیش از یک میلیون نفر معتکف شدند، بیان کرد: اعتکاف یک فرهنگ است و باید آن را تقویت کنیم.

امام جمعه شهرضا با بیان اینکه در سال گذشته در استان اصفهان 80 هزار و امسال 100 هزار نفر معتکف شدند، اظهارداشت: «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» به عنوان شعار سال 96، باید یکی از اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی باشد.

وی با تأکید بر اینکه شعار سال باید میدانی و عملیاتی شود، گفت: شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا و پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی از سوی سپاه، اقدامات بسیار مفیدی در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال است.

حجت‌الاسلام یعقوبی با بیان اینکه ادارات برای ایجاد اشتغال باید از بروکراسی اداری اجتناب کنند، اظهارداشت: باید کاری کنیم که در پایان آمار قابل توجهی درباره اشتغالزایی و کاستن از بیکاری ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه انتخابات بعد از 38 سال به یک فرهنگ تبدیل شده است، بیان کرد: همه افراد به آنچه هیئت نظارت، اجرایی و شورای نگهبان وضع می‌کنند مقید هستند و آن را می‌پذیرند.

امام جمعه شهرضا با بیان اینکه باید از کسانی که در انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کردند تقدیر کنیم، گفت: افرادی باید در صحنه رقابت‌های انتخاباتی باقی بمانند که با مشکلات شهر آشنایی داشته و برنامه‌های خوبی در این زمینه ارائه کنند.

وی با بیان اینکه فاضلاب شهرستان شهرضا بعد از گذشت 38 سال هنوز تکمیل نشده و باید در اولویت باشد، گفت: نام شهرضا با فرهنگ ایثار و شهادت، علما، حوزه‌های علمیه، علم، پیوند خورده، بنابراین المان‌های شهری هم باید متناسب با همین مضامین طراحی و ساخته شود.

 حجت‌الاسلام یعقوبی با تأکید بر اینکه اخلاق محوری باید در تبلیغات انتخابات رعایت شود، افزود: افرادی باید برای شورای شهر بیایند که توانمندی ارتقای فرهنگ شهر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مهدویت و سبک زندگی اسلامی باید در سال 96 از اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی باشد، بیان کرد: باید روش سبک زندگی اسلامی در جامعه آموزش داده شود.

امام جمعه شهرضا با بیان اینکه فرهنگ نامگذاری نام نیک برای فرزندان فراموش شده و باید احیا شود، گفت: آسیب‌های اجتماعی و سرمایه‌های اجتماعی از جمله موضوع‌های دیگری است که باید در این جلسات به آن توجه شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 624068
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.