به گزارش ایرنا، این همایش توسط مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران با همکاری انجمن نورواندوکرینولوژی اروپا(ENEA) و انجمن غدد آلمان(DGE) با حضور متخصصان، پزشکان، استادان و دانشجویان داخلی و خارجی به مدت سه روز تا اول اردیبهشت امسال در اصفهان ادامه خواهد یافت.
محورهای همایش مذکور با تاکید بر اختلالات غدد درون دیز و متابولیسم شامل دیابت و پره دیابت، اختلالات لیپید، چاقی و سندروم متابولیک، بیماری های تیروئید، اوستئوپروز و سایر اختلالات کلسیم و فسفر، بیماری های غدد فوق کلیوی و اختلالات گنادها و هیپوفیز است.
دبیر علمی چهارمین همایش بین المللی و ششمین همایش سراسری تازه های غدد و متابولیسم در آیین آغاز به کار این گردهمایی گفت: 210 عنوان مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از میان آنها 92 مقاله پذیرفته شده است که بصورت پوستر ارائه می شود.
دکتر اشرف امین الرعایا افزود: از میان پوسترهای پذیرفته شده، پنج پوستر برتر انتخاب از آنها و تقدیر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: کمیته علمی همایش، مقاله های ارسالی را در همه حوزه های پایه، بالینی، اپیدمیولوژیک، پژوهش های کاربردی مرتبط با سیستم های بهداشتی و تبعات اقتصادی، اجتماعی و روانی مرتبط با بیماری های غدد و متابولیسم و با توجه به محتوای تازه آنها بررسی کرده است.
وی با اشاره به ارائه 26 سخنرانی کلیدی در این همایش اظهار کرد: سخنرانان کلیدی از کشور ایران، امریکا، آرژانتین و آلمان هستند.
امین الرعایا، مهمترین هدف برگزاری این همایش را به روز شدن دانش متخصصان و پزشکان غدد و متابولیسم در کشورمان و افزایش همکاری های علمی بین المللی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و اجتماعی توصیف کرد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بعنوان یکی از سخنرانان کلیدی این همایش در سخنرانی خود با موضوع 'پزشکی شخصی'(Personalized medicine) به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و تاثیر آن در پژوهش های امروز دنیای پزشکی پرداخت.
دکتر باقر لاریجانی افزود: پزشکی شخصی به معنی ارائه خدمات پزشکی در بخش های مختلف سلامت، پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت متناسب با ژنتیک فرد است که فهم و درک در باره انواع بیماری ها بویژه سرطان ها را عمیق تر می کند و در توسعه علم پزشکی و تحقیقات ژنتیکی نیز تاثیر بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه در پزشکی شخصی، توجه بیشتری به مطالعه های ژنتیکی می شود، اظهار کرد: برای تحول و پیشرفت در علم پزشکی نیازمند توجه بیشتر به این حوزه هستیم.
لاریجانی با بیان اینکه پزشکی شخصی، ابزارهای خوبی در اختیار پزشکان قرار می دهد، گفت: ما برای فعالیت در این حوزه باید اطلاعات پایه و اولیه خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به شتاب روزافزون توسعه علم پزشکی دنیا در زمینه پزشکی شخصی، افزود: از این روش برای تشخیص و درمان انواع بیماری ها بویژه بیماری های غیرواگیر مانند انواع سرطان، دیابت و قلبی عروقی استفاده می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به برخی برنامه های کشورمان در این زمینه گفت: ایران یکی از پنج کشور دنیاست که تا سال 2018 میلادی گزارش مربوط به برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر خود را بطور کامل ارائه خواهد کرد و بهترین اطلاعات را در این زمینه در منطقه دارد.
همچنین دکتر فریدون عزیزی رئیس انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران در این مراسم با اشاره به افزایش تعداد مقاله های پزشکان و استادان ایرانی در زمینه غدد و متابولیسم در مقایسه با کشورهای اروپایی و ترکیه تاکید کرد: سطح کیفی این مقاله قابل رقابت با مقاله های علمی کشورهای پیشرفته است.
رشته غده درون‌ریز و متابولیسم یا اندوکرینولوژی شاخه‌ای از بیولوژی و پزشکی است که با دستگاه غدد درون‌ریز و بیماری‌های آن سر و کار دارد.
غده‌های درون ریز که هورمون‌ها را تولید می‌کنند موادی شیمیایی هستند که در جریان خون وجود دارند و فرایندهای قسمت‌های دیگر بدن را کنترل می‌کنند.
متابولیسم یا سوخت‌ و ساز (Methabolism)، مجموعه تغییرات ترکیبی و تخریبی در موجودات زنده است.
متابولیسم به مثابه مجموعه‌ای از تحولات شیمیایی زندگی پایدار در سلول‌های ارگانیسم‌های زنده، ادامه زندگی سلول‌ها را امکانپذیر می‌کند.
گ/3011/6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.