به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمد کشتکار امشب به مناسبت افتتاح نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور، ژنتیک و اصلاح نژاد دام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال جدید خوشبختانه هیچ مورد از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی مشاهده نشده و این بیماری کنترل شده است.

وی با بیان اینکه 400 کانون در کشور درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند، افزود: حدود 150 کانون در اصفهان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا شدند که عمده این کانون‌ها واحدهای روستایی بودند، همچنین حدود 56 درصد از کانون‌های این آنفلوآنزا در روستاهای استان اصفهان و حدود 44 درصد کانون‌های صنعتی بودند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کلاغ‌ها و پرندگان وحشی تصریح کرد: عمده کانون‌های آنفلوآنزای پرندگان در شهرستان‌های مرکزی استان اصفهان از جمله خمینی شهر، نجف آباد، تیران و کرون و فلاورجان بود.

وی هدف و برنامه دامپزشکی را پیشگیری از شیوع بیماری‌های خطرناک دانست و بیان کرد: خوشبختانه مسئولان استانی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های خطرناک در اصفهان اقدامات خوبی انجام دادند.

کشتکار گفت:  با توجه به انتقال مکانیکی و ارتباطی که تولید کننده‌ها با استان مرکزی و قم (دو استانی که به شدت با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مواجه بودند) داشتند، متاسفانه این بیماری به مرکز استان یعنی شهرستان نجف آباد وارد شد و با توجه به عدم اطلاع رسانی به موقع این بیماری در سطح استان پخش شد.

وی با بیان اینکه 89 کانون در اصفهان درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند، خاطرنشان کرد: 26 هزار و 758 قطعه طیور بومی در این کانون‌ها معدوم شد که با توجه به اینکه در اصفهان 2.5 میلیون قطعه طیور بومی داریم حدود یک درصد از طیور بومی در اصفهان دچار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در واحدهای صنعتی حدود 3 میلیون قطعه طیور بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم شدند، از آن جایی که مجموعا تعداد 56 کانون صنعتی در استان اصفهان داریم، خساراتی که از این بیماری به جا ماند حدود 570 تن میزان تخم مرغ معدوم شده و حدود2 میلیارد و 600 میلیون تومان خسارت وارد شده است، همچنین 26 هزار و 758 قطعه طیور بومی با خسارت 856 میلیون تومان در استان معدوم شد.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 990 نمونه برای شناسایی مکان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گرفته شده است، ادامه داد: نهایتا کانون‌های دارای آنفلوآنزا در استان و شهرستان قرنطینه، پاکسازی و ضد عفونی شدند.

کشتکار گفت: از آن جایی که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان منجر به تلفات انسانی نمی شود، نه در دنیا و نه در کشور تاکنون آنفلوآنزای پرندگان تلفات انسانی نداشته است، همچنین از خوردن طیور آلوده آنفلوآنزا به انسان منتقل نمی‌شود.

وی در جواب این سئوال که چرا استاندار اصفهان خسارت به جا مانده از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را حدود 100 میلیارد تومان عنوان کرده است، اظهار داشت: از آن جایی که عمده طیور صنعتی بیمه بودند و خسارت آن‌ها از طریق صندوق محصولات کشاورزی پرداخت شده است، مبالغ اعلام شده مربوط به خسارت‌هایی است که به طیور روستایی و بومی و نهادهای دامی که در واحدهای صنعتی و تخم مرغ معدوم شده است، وارد شده در این صورت مبلغ کلی همان است که استاندار اعلام کرده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621808
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.