به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، واژه سلامتی در دنیای مدرن توضیحی گسترده‌تر پیدا کرده است، سلامتی فرد در مجموع، ترکیبی از سلامتی جسمانی، روانی، اقتصادی و اجتماعی وی است.

متأسفانه در پاره‌ای از مواقع مشاهده شده است که فردی که از دام اعتیاد نجات پیدا کرده است، پس از مدتی باوجود برخورداری از پیگیری‌های بلند مدت پس از ترخیص، دوباره به اعتیاد گرفتار می‌شود، در اینگونه موارد دلیل این امر عدم برخورداری از ملاقات‌های ماهیانه با مددکار اجتماعی یا مشاور و یا عدم شرکت در گروه درمانی‌های مورد نیاز نیست، در بیشتر موارد، دلیل این امر در سلامت اقتصادی فرد یعنی عدم برخورداری از شغلی مناسب و درآمدی کافی نمود پیدا می‌کند.

 فردی که به تازگی از اعتیاد رها شده است هنوز از دارا بودن سطوح پایین عزت نفس و امید رنج می‌برد، اگر چنین فردی بتواند به شغلی مناسب دست پیدا کند نه تنها از مزایای برخورداری از درآمد ناشی از شغل بهره‌مند می‌شود، بلکه می تواند از زمان خود به درستی استفاده کند، خود را به گونه‌ای هدفمند مشغول نگاه دارد، از زندگی خود لذت برد و در نهایت به احساس رضایتمندی و خشنودی دست پیدا کند، آنچه که بی‌تردید برای یک بهبودیافته بالاترین پاداش است.

اینجاست که نقش و اهمیت برنامه‌های اشتغال حمایت شده آشکار می‌شود، این برنامه، برنامه‌ای با تمرکز توسعه یافتگی است، در بیشتر موارد برای فرد بهبودیافته شانس اشتغال پایین است زیرا که صاحبان بنگاه‌ها به علت پیشینه وی، به سختی به او اعتماد می‌کنند.

در اهمیت این مسئله که معتادان پس از ترک نیاز به حمایت خانواده و اجتماع دارند شکی وجود ندارد. بیشتر معتادان پس از ترک به‌خاطر رفتارهای گذشته دوران اعتیاد که نشأت گرفته از بیماری اعتیاد بوده مورد بی‌مهری، طرد خانواده‌ها و در مواردی طرد از جامعه قرار می‌گیرند، برای روشن شدن زمینه حمایت بایستی نیاز معتادان، شرایط و طرز فکر آنها را پس از ترک شناخت.

ایجاد اشتغال در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی برای معتادان

فرماندار شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرضا، اظهارداشت: باید در سال جدید برای مقابله با معضل اعتیاد در شهرستان برنامه عملی داشته باشیم تا در پایان سال بتوانیم با آمار و اطلاعات دقیق میزان پیشرفت طرح‌ها را ثابت کنیم.

محسن گلابی افزود: در شهرضا زیرساخت‌های بسیار خوبی وجود دارد که مهمترین آن نیروی انسانی فعال، باسواد و متعهد است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وی بیان کرد: شهرستان شهرضا در همه بخش‌ها خدماتی در سطح ملی و استانی ارائه می‌دهد و در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز باید این اقدام انجام شود.

فرماندار شهرضا گفت: لازم است بانک اطلاعات جامعی از بانوان و مردان معتاد در شهرستان تهیه شود تا به عنوان زیربنای فعالیت‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌های اجرایی این شهرستان برای کمک به معتادان بهبود یافته، تصریح کرد: ادارات صنعت معدن تجارت و تعاون کار و رفاه اجتماعی وظیفه دارند با تهیه طرحی برای اشتغال این افراد اقدام کنند.

گلابی بیان کرد: ایجاد اشتغال در همه عرصه‌های کشاورزی و صنعتی و ارائه تسهیلات لازم در این زمینه با همکاری بسیج سازندگی و صندوق کارآفرینی امید نخستین و مهمترین اقدامی است که باید در این زمینه انجام شود.

وی اظهارداشت: اداره جهاد کشاورزی شهرستان باید زیرساخت‌های لازم برای کار بهبود یافتگان از اعتیاد در مزارع و اجرای طرح‌هایی همچون کاشت زعفران توسط این افراد را در دستور کار خود قرار دهد.

فرماندار شهرضا افزود: در مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان که به عنوان مرکز سفال و سرامیک شهرضا تغییر کرده زمینه مناسب برای آموزش رایگان و خرید تضمینی محصولات تولید شده ایجاد شده که باید از این موقعیت برای اشتغال بهبود یافتگان از اعتیاد نیز استفاده شود.

ایجاد مرکز تحقیقات و پژوهش پیشگیری از اعتیاد در شهرضا

محمدرضا انصاریپور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: اعتیاد به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.

وی گفت: سالم سازی و توانمندسازی معتادان در دستور کار شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته تا به این وسیله زمینه زندگی سالم و شرافت مندانه‌ای را برای این افراد فراهم کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان شهرضا از واگذاری طرح جمع آوری معتادان متجاهر به اداره بهزیستی خبر داد و افزود: اجرای آزمایشی این اقدام در سطح کشور با نتایج مثبت و قابل قبولی همراه بوده است.

وی گفت: مرکز تحقیقات و پژوهش پیشگیری از اعتیاد در شهرستان تشکیل می‌شود. این مرکز متشکل از 5 کمیته و با محوریت دانشگاه آزاد شهرضا در  سال 96 راه اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 620933
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.