به گزارش ایرنا، هادی فرجوند، عصر روز دوشنبه در نشست بررسی فرصت های همکاری اقتصادی تجاری اصفهان و کنیا در محل اتاق بازرگانی این استان افزود: صادرات به کنیا از طریق کشورهای واسطه ای همچون امارات باعث می شود قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در آن کشور افزایش یابد و این امر کاهش خرید کالای ایرانی را رقم می زند.
وی خاطرنشان کرد: دوران تحریم،مشکلات زیادی سد راه ایران برای ارتباط با کشورهای آفریقایی از جمله کنیا بوجود آورد اما با زدوده شدن تحریم ها، شرایط بهتر شد تا جایی که بانک های اصلی این کشور برای همکاری مالی با ایران اعلام آمادگی کردند.
وی اضافه کرد: در دولت روحانی با سیاست های صحیح اتخاذ شده از سوی دستگاه دیپلماسی کشور بویژه در دوران پسابرجام، میزان تعامل ایران با کشورهای آفریقایی افزایش چشمگیری داشت و این روند می تواند همچنان ادامه داشته باشد.
به گفته فرجوند، میزان ارزش صادرات سالانه پاکستان به کنیا 500 میلیون دلاراست، اما صادرات ایران با وجود توانمندی و قابلیت های فراوان حدود یک دهم این مبلغ است.
سفیر کشورمان در کنیا اظهار کرد: کالاهای چینی در کنیا بدنام است بنابراین بازار این کشور آفریقایی می تواند در دست ایرانیان باشد.
فرجوند تصریح کرد: فرش، موکت، مواد غذایی، فرآوری و بسته بندی مواد شوینده و پاک کننده، کالاهای ساختمانی و خدمات فنی مهندسی از جمله کالاهایی است که ایرانیان می توانند با برنامه ریزی مناسب به این کشور آفریقایی صادر کنند.
وی گفت: احداث دو سد هر کدام به ارزش تقریبی 25 میلیون دلار توسط مهندسان ایرانی در کشور کنیا در حال ساخته شدن است.
همچنین مسئول امور تجاری آفریقا در سازمان توسعه تجارت در این نشست اظهار کرد: در دولت های قبل، میزان ارتباطات کشورمان با ملل آفریقایی کاهش پیدا کرده بود، اما در دولت تدبیر و امید، شرایط بهبود یافت.
به گفته 'باقری'، ارزش صادرات ایران به آفریقا 581 میلیون دلار است که یک درصد واردات این قاره را به خود اختصاص داده است و در رتبه 126 قرار دارد.
به گزارش ایرنا، نشست بررسی فرصت های همکاری اقتصادی تجاری اصفهان و کنیا با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی، تولیدکنندگان و مدیران اقتصادی و صنعتی با هدف بررسی و رصد بازار مصرف در کنیا و نحوه افزایش ارتباطات اقتصادی و بازرگانی استان اصفهان با این کشور آفریقایی برگزار شد.
کشور کنیا در منطقه راهبردی شرق آفریقا، نقش دروازه شرق و مرکز آفریقا را ایفا می کند.
رشد واقعی تولید ناخالص داخلی کنیا بطور متوسط در هفت سال گذشته بیش از 5 درصد بوده است.
هم اکنون میزان صادرات مستقیم ایران به کنیا حدود 42 میلیون دلار در سال است.
ت / 6020 /6027 خبرنگار: علیرضا حکیمیان* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.