به گزارش ایرنا، عباس زراعت روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور، برای ششمین سال پی در پی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را به صورت رسمی بر اساس شاخص ها و معیارهای مصوب ششمین نشست فوق العاده وزیران آموزش عالی کشورهای اسلامی رتبه بندی کرد.
زراعت یادآور شد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 159 دانشگاه و موسسه پژوهشی دولتی در کشور را توسط 26 شاخص در قالب پنج معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات، امکانات و فعالیت های اجتماعی،اقتصادی و صنعتی مورد رتبه بندی قرار داده است.
به گفته وی، 72 دانشگاه از دانشگاه های جامع کشور در رتبه بندی سال 95-1394 شرکت داشتند که این تعداد در سال گذشته برابر با 63 مورد بوده است.
زراعت ادامه داد: دانشگاه های تهران، تربیت مدرس،شیراز،فردوسی مشهد،تبریز،شهید بهشتی،اصفهان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، بوعلی سینا همدان و دانشگاه کاشان به ترتیب در جایگاه های اول تا دهم جدول قرارگرفته اند.

** گلایه از تجاوز به زمین های دانشگاه کاشان توسط شهرداری
رئیس دانشگاه کاشان در ادامه این نشست خبری از تجاوز به زمین های این دانشگاه توسط شهرداری این شهر گلایه کرد.
وی افزود: این دانشگاه در سال 72 مجوز 400 هکتار زمین با کاربری آموزشی را از شورای عالی شهرسازی دریافت کرده است.
وی با بیان این که بخشی از زمین ها دارای سند است، افزود: قسمت های از این زمین ها نیز با پیگیری های به عمل آمده در حال سنددار شدن هستند.
رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: متاسفانه روزهای تعطیل عده ای به بهانه ساخت خیابان به زمین های این دانشگاه تجاوز کرده و می کوشند از وسط دانشگاه و از بین خوابگاه های دانشجویی خیابان احداث کنند.
وی با بیان این پرسش که در کجای جهان در کنار خوابگاه دانشجویان، اتوبان احداث می کنند، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان دانشگاه کاشان به جای پرداختن به کارهای اصلی و فکر بین المللی کردن این دانشگاه، تمام وقت خود را صرف کارهای فرعی، جلوگیری از ورود بولدوزر و تجاوز به زمین های دانشگاه کرده اند.
زراعت از مسئولان سیاسی و قضایی خواست برای جلوگیری از تخریب و تجاوز به زمین های دانشگاه کاشان که در سال 72 برای توسعه دانشگاه، کاربری آموزشی دریافت کرده است، اقدام عاجل انجام دهند.
وی از دانشگاه کاشان به عنوان بزرگترین دانشگاه در این منطقه یاد کرد و گفت: متاسفانه مسئولی گفته است دانشگاه چه مقدار زمین می خواهد؟ و یا دانشگاه برای شهر چه کاری انجام داده است؟
وی تاکید کرد: اگر بنا باشد برخوردها اینگونه باشد، برخی مسئولان، دانشگاه کاشان را کوچک بشمارند و بگویند در این دانشگاه چند دانشجو به تحصیل اشتغال دارند، دلیلی برای ماندن ما در دانشگاه وجود ندارد.
رئیس دانشگاه کاشان یادآورشد: ما دانشگاهی می خواهیم که بین المللی بود و اقتصاد کشور را متحول کند، ما دانشگاهی می خواهیم که کشور را متحول و آسیب های جامعه را برطرف کند و به تربیت انسان های شجاع، پاک دست و متخصص برای توسعه و پیشرفت کشور بپردازد.
وی افزود: من اعتقاد دارم کاشان به عنوان بهترین شهر توسعه ای، نه تنها در کشور بلکه در جهان است، چون این شهر به علت وجود تپه های سیلک، قدیمی ترین شهر جهان است و این الگویی برای باستان شناسی است.
زراعت ارتباط با شهر و جامعه را یکی از برنامه های دانشگاه کاشان بیان کرد و گفت: در همین راستا شورای پژوهش و فناوری در دانشگاه تشکیل شد و به تمام مدیران شهری آمادگی خود را برای همکاری در زمینه های مختلف تحقیقاتی و پژهشی اعلام کردیم.
وی افزود: دانشگاه کاشان نه تنها درخواستی دریافت نکرد، بلکه با برخی سازمان ها و نهادها که همکاری مهربانی هم داشتیم متاسفانه پاسخ خوبی نگرفتیم و خیلی کارشکنی شد که تجاوز به زمین ها نمونه آن است.

** معرفی چهار استاد دانشگاه کاشان به عنوان طلایه داران علم در جهان
زراعت در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد: بر اساس پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز، مهران رضایی، علیرضا اشرفی، مسعود صلواتی نیاسر و عباس سعادتمندی از استادان این دانشگاه به عنوان دانشمندان برتر ایرانی و طلایه داران علم در جهان معرفی شدند.
رئیس دانشگاه کاشان یادآور شد: مسعود صلواتی نیاسر پیشتر نیز به عنوان جوان ترین دانشمند در جهان معرفی شده بود.
به گفته وی این پایگاه به ارائه فهرستی از دانشمندان برتر جهان می پردازد که بر اساس آخرین آمار آن 199 ایرانی در جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه مرجعیت علمی مبنای گزینش دانشمندان برتر در پایگاه طلایه داران علم است خاطرنشان کرد: این مرجعیت بر اساس شمار ارجاعها صورت گرفته نسبت به تحقیق های پژوهشگران تعیین می شود.

** قرار گرفتن دانشگاه کاشان در سطح 2
زراعت هم چنین با بیان اینکه در دولت قبل رشد دانشگاه ها در کشور قارچ گونه بود، افزود: هم اکنون دانشگاه ها از 1 تا 4 سطح بندی شده اند و دانشگاه کاشان در سطح 2 قرار دارد.
وی یادآور شد: در حالی دانشگاه کاشان در سطح 2 قرار دارد که بسیاری از دانشگاه های مرکز استان ها در سطح 3 قرار دارند.
رئیس دانشگاه کاشان همچنین اعتبارهای این دانشگاه در سال جاری را 100 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: 70 میلیارد تومان این اعتبارها جاری است.

** تحصیل 400 دانشجوی خارجی در دانشگاه کاشان
وی همچنین شمار دانشجویان خارجی این دانشگاه را 400 نفر برشمرد و اظهار کرد: این دانشجویان از کشورهای تاجیکستان، عراق، افغانستان، سوریه و گرجستان هستند.
وی رساندن شمار دانشجویان خارجی این دانشگاه به یک هزار نفر را از برنامه های آینده این دانشگاه بیان کرد و گفت: می کوشیم قراردادهای متشرکی نیز با دانشگاه های ایتالیا، آمریکا، فرانسه وآلمان نیز برای تربیت دانشجویان مشترک امضا کنیم.
زراعت تصریح کرد: دانشجویان دو سال به کسب علم می پردازند، یک سال در ایران و یک سال نیز در یکی از این کشورها تحصیل می کنند.
به گفته وی، دانشجویان پس از اتمام تحصیل دو مدرک یکی از دانشگاه کاشان و دیگری از یکی از دانشگاه های کشورهای یاد شده دریافت می کنند.
در دانشگاه کاشان هفت هزار و 741 دانشجو در 194 رشته گرایش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.