به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، زمانی که سخن از اصفهان به میان می‌آید، سخن از کهن‌شهری است که سفرنامه‌نویسان و مورخان، آن‌ را سحرآمیز و افسانه‌ای خوانده‌اند و این تعریفی از آن سوی دنیای اصفهان است؛ شهری که در گوشه گوشه آن، زیبایی‌هایی نهفته است و با نگاهی عمیق به آن، به خوبی می‌توان محصور زیبایی‌های این جهان‌شهر تاریخی شد.

بسیاری اصفهان را مهد هنر، فرهنگ، تمدن، معنویت، تاریخ و خلاقیت می‌نامند و از آن به عنوان شهرموزه‌ یاد می‌کنند؛ شهری که در جای جای آن، آثار فاخر تاریخی به چشم می‌خورد.

بدون شک، جان‌مایه اصفهان، هنر است؛ هنرمندان اصفهان میراث بزرگ هنری این دیار هستند که با خلق آثار ارزشمند برگ زرین دیگری را در کتاب جاودانه هنر رقم زدند.

این هنرمندان که هرچند وقت یک‌بار، دست به خلق شاهکارهای خلاقانه خود می‌زنند، نیازمند آن هستند که شاهکارهایشان دیده شود که در همین راستا مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل در این حوزه تلاش‌های مختلفی صورت داده است.

مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به منظور حفظ و جمع‌آوری دستاوردهای تاریخی این خطه، در تلاش است تا با اجرای فراخوان "یادگاری‌های اصفهان" و یاری گرفتن از مردم این شهر، گنجینه گران‌بهایی از نسخ خطی، اشیای قدیمی و عکس‌های قدیمی شاخص را جمع‌آوری کرده و از این طریق پلی برای پیوستن گذشته به آینده شود.

جمع‌آوری یادگاری‌های نصف‌جهان با کمک مردم

رضوان پورعصار، مسئول پژوهش مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل با اشاره به مذاکرات انجام گرفته در این زمینه افزود: پس از صحبت‌ها و مشورت‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که برای آگاه‌سازی مردم پوستر ویژه با عنوان "‌یادگاری‌های اصفهان" را طراحی کرده و با نصب آن در سطح شهر در مدتی از مردم برای جمع‌آوری این یادگاری‌ها یاری بگیریم.

وی با اشاره به جزئیات این طرح و برنامه‌های صورت گرفته در این زمینه بیان کرد: این یادگاری‌ها شامل عکس قدیمی، سند، دست‌نوشته، کتاب خطی یا چاپی وغیره است.

مسئول پژوهش مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل در مورد علت اصلی برگزاری این فراخوان، گفت: نبود موزه در شهر تاریخی مانند اصفهان بزرگ‌ترین علت برای جمع‌آوری این آثار بود و ما پس از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدیم یادگاری‌های فراوانی در شهر اصفهان وجود دارند که جمع‌آوری آنان به افزایش اطلاعات نسل جوان از گذشته کمک کرده و از فراموشی این آثار جلوگیری می‌کند.

اشیاء تاریخی اصفهان در گنجه‌های مردم خاک می‌خورد

وی با اشاره به اشیای تاریخی فراوانی که در بسیاری از خانه‌های اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: در بسیاری از خانواده‌های اصفهانی اشیایی به یادگار مانده از پدران و مادران آنان در گنجه‌ها خاک می‌خورد و حتی بسیاری از جوانان امروزی کاربرد آنان را نمی‌دانند.

پورعصار افزود: بااین‌حال، به نظر می‌رسد بسیاری از این آثار، از ارزش تاریخی فراوانی برخوردار هستند که با اهدای آنان به مرکز اصفهان‌شناسی می‌توان در شناخت و معرفی تاریخ اصفهان نقش مؤثری داشت.

مردم ارزش بسیاری از آثار تاریخی خانه‌های اصفهان را نمی‌دانند

مسئول پژوهش مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل با تأکید بر ضرورت آگاه‌سازی خانواده‌ها به ارزش این یادگاری‌ها، گفت: بسیاری از خانواده‌های اصفهانی اطلاعی از ارزش این یادگاری‌ها ندارند و حتی بسیاری از این آثار تاریخی در شرایط نامناسب نگهداری می‌شوند بنابراین ضرورت آگاه‌سازی مردم اصفهان به این آثار بیشتر از قبل احساس می‌شود.

وی بیان کرد: افراد در صورت تمایل می‌توانند با در اختیار قرار دادن یادگاری خود به مرکز اصفهان‌شناسی و دریافت رسید ما را در جمع‌آوری آثار ماندگار و تاریخی اصفهان و تهیه موزه‌ اصفهان یاری کنند.

انتقاد از نبود یک موزه منسجم در نصف‌جهان

پورعصار با اشاره به مسجد جامع اصفهان، گفت: نبود موزه‌ای منسجم در اصفهان سبب شده بسیاری از آثار تاریخی و یادگاری اصفهان در گوشه و کنار شهر باقی بمانند؛ نمونه آن‌ هم مسجد جامع اصفهان است که تعدادی از اشیاء قدیمی در شرایط نامطلوب در آنجا نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: در اصفهان سنگ‌قبرهای قدیمی و نفیسی و حتی اشیای بسیار قدیمی وجود دارند که هر آن ممکن است که تخریب شوند. بنابراین با جمع‌آوری آنها توسط مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل، از تخریب بیشتر آنان جلوگیری شده و از این آثار برای تجهیز موزه‌ای که قرار است در محل کارخانه ریس باف اختصاص یابد استفاده می‌شود.

پورعصار خاطرنشان کرد: مجموعه یادگاری‌های جمع‌آوری‌شده در این مرکز، علاوه بر اینکه منبع الهام‌بخشی در مستندسازی پژوهش‌های جامعه‌شناسانه است موجب بسط تاریخی اصفهان نیز شده و به عنوان گامی استوار در راستای حفظ هویت تاریخی- فرهنگی این خطه از مرزوبوم کشور محسوب می‌‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 619480
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.