به گزارش ایرنا، تلگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران است که میلیون ها کاربر دارد؛ این شبکه اجتماعی از دهم فروردین سالجاری امکان تماس صوتی رایگان را برای کاربران اروپایی خود فراهم کرد و از برقراری این سرویس در آینده نزدیک در ایران خبر داد.
بدین ترتیب چندی پیش زمزمه هایی مبنی بر فعال شدن سرویس جدید تماس صوتی تلگرام در کشورمان به گوش رسید و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که این موضوع در حال بررسی و پیگیری است.
محمود واعظی با اشاره به اینکه مسئولان تلگرام موضوع راه اندازی تماس صوتی رایگان برای کاربران ایرانی را با ما در میان گذاشته اند، افزود: کمیته ای برای بررسی اثرات رایگان بودن تماس صوتی شبکه اجتماعی تلگرام بر روی اپراتورهای داخلی تشکیل شده و قرار است این کمیته اثرات راه اندازی تلگرام صوتی را برروی اپراتورهای داخلی مشخص کند.
با فعال شدن امکان تماس صوتی تلگرام از روز جمعه 25 فروردین به نظر می رسد که دولت به این فناوری و سامانه جدید نیز چراغ سبز نشان داده و در زمان حاضر محدودیتی برای آن در نظر نگرفته است.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد که این سامانه هم اکنون در ایران فعال شده و قابل استفاده است.
محمدرضا فرنقی زاد، ایجاد اختلال و یا مسدود کردن سامانه پیام صوتی تلگرام از سوی این وزارتخانه را رد کرد و گفت: همه اپراتورهای تلفن همراه در ارایه این سامانه به مشترکان خود، مختار هستند.
فعال شدن کالگرام و اظهار نظر مسئولان وزارت ارتباطات درباره آن نیز واکنش های زیادی را به همراه داشته است.
به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیاست جدید دولتمردان این است که جلوی فناوری های جدید گرفته نشود در عین حال مزایا و معایب آن بررسی و درباره آنها تدبیر شود.
رئیس کمیسیون اینترنت نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان در این باره به ایرنا گفت: سامانه تماس صوتی تلگرام به صورت غافلگیرانه وارد کشورمان نشد زیرا چند روز گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که این موضوع در حال بررسی است.
مرتضی افشار افزود: درنهایت دولت اجازه شروع فعالیت این سرویس در کشورمان را صادر کرد و به نظر می آید قرار نیست سیاست های اعمالی برای آن، فیلتر یا محدود سازی باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به استقبال کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر جامعه، فیلتر شدن چنین خدماتی بعید است.
وی با بیان اینکه باید منتظر بمانیم تا ببینیم دولت برای این فناوری چه تدابیری می اندیشد، اظهار کرد: در هر صورت چنین امکانات و فناوری هایی بر روی بازار و خدمات و درآمدهای اپراتورهای مختلف ارتباطات و مخابرات تاثیر می گذارد و باید این موضوع رصد و کنترل شود.
افشار گفت: مهمترین نکته درباره فعال شدن سامانه تماس صوتی تلگرام این است که برای ورود فناوری های جدید دیگر سیاست های مقاومتی اعمال نمی شود بلکه باید اجازه استفاده مردم از مزایای آن را داد و معایب را بررسی کرده و آن را کنترل کنند.
وی به موضوع تاکسی های آنلاین و اینترنتی اشاره و اضافه کرد: در ابتدا مقاومت هایی درباره فعالیت این خدمات صورت گرفت اما پس از آن متوجه شدند که نمی توان مردم را از مزایای آن محروم کرد.
فعال شدن تماس صوتی تلگرام از روز گذشته با استقبال زیاد کاربران در ایران مواجه شد به طوریکه این شبکه با اختلال هایی همراه شد و 'پاول دورف' مدیرعامل تلگرام در توئیت خود نوشت که 'به دلیل استقبال گسترده مخاطبان تلگرام از بخش تماس صوتی، سرورهای این شرکت دچار اختلال شده و به دنبال تقویت سرورهای خود هستیم'.
از طرفی برخی منابع خبری از محدود شدن این سامانه توسط برخی از اپراتورهای تلفن همراه و ارتباطات در کشور خبر دادند و مسئولان تلگرام اعلام کردند که ما تماس صوتی را برای کاربران ایرانی فعال کرده ایم اما اپراتورهای ایرانی، آغاز به مسدود کردن آن کرده اند.
تاثیر سامانه های تلفنی رایگان بر روی وضعیت اقتصادی و بازار کار اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی همواره از مسائل چالش برانگیز به ویژه درکشورمان بوده است از طرفی برخی کارشناسان اعتقاد دارند که فیلتر کردن چنین سرویس های جدید در اختیار خود اپراتورهاست و آنها می توانند در این زمینه تصمیم بگیرند.
یک کارشناس حوزه ارتباطات در اصفهان به ایرنا گفت: فعال شدن سرویس هایی مانند تماس صوتی تلگرام به شدت روی وضعیت اقتصادی اپراتورهای تلفن ثابت و همراه تاثیر می گذارد.
رضا رجال زاده افزود: تا کنون اقدامی برای توقف فعالیت این سرویس در کشورمان نشده اما اپراتورهای خصوصی مختارند که چگونه درباره آن تصمیم بگیرند.
وی با بیان اینکه با فعال شدن چنین سرویس هایی بخش های دولتی و خصوصی ارتباطات و مخابرات، بویژه به دلیل کاهش ترافیک بین المللی متضرر خواهند شد، تصریح کرد: این موضوع به نحوه سیاست گزاری اپراتورها و اینکه چه امکاناتی را می توانند روی آن سرویس فعال کنند نیز بستگی دارد.
در هر صورت تا زمانیکه امکان استفاده از سرویس تماس صوتی رایگان تلگرام در کشورمان فعال است شما می توانید با به روز کردن برنامه تلگرام خود از آن بهره بگیرید.
برای فعال شدن این سامانه علاوه بر آنکه باید در نسخه 3.18.1 تلگرام باشید، باید ابتدا تماسی از یک شماره ایرانی دریافت کنید تا این ویژگی برای شما فعال شود هرچند ممکن است در آینده نزدیک بدون نیاز به این موضوع، گزینه تماس برای تمام کاربران اضافه شود.
یکی از موارد مهم درباره فعال کردن این سرویس، حفظ حریم خصوصی است. هر کاربر می‌تواند در صورت عدم نیاز به این ویژگی یا بنا بر هر دلیل دیگری، امکان دریافت تماس را به مخاطبان خود محدود (MyContacs) یا به ‌طور کل خاموش (Nobody) کند.
همچنین مشاهده شده است که تعدادی سودجو از این موضوع سوءاستفاده کرده و برای فعال سازی تماس صوتی تلگرام از کاربران درخواست هزینه می کنند اما فعال سازی این سامانه رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست.
گ/3011 گزارش از: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.