به گزارش ایرنا، روابط عمومی استانداری اصفهان روز چهارشنبه به نقل از رسول زرگرپور اعلام کرد: در طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود از کلمه بارگذاری به جای تخصیص استفاده شده و این بدین معناست که هرگونه برداشت فیزیکی جدید آب از دی ماه سال 92 ممنوع است.
وی که در مجمع نمایندگان استان اصفهان سخن می گفت، به اقدام های صورت گرفته برای احیای حوضه آبریز زاینده رود و طرح 9 ماده ای اشاره و اظهار کرد: در دور اول دولت قبلی، من بعنوان معاون وزیر نیرو حداکثر تلاش خود را بکار گرفتم تا یکپارچگی مدیریت حوضه های آبریز در کشور حفظ شود ولی مدیریت حوضه آبریز، استانی شد.
وی ادامه داد: این در حالی است که در همه دنیا تقسیم بندی مدیریت حوضه های آبریز بر اساس یکپارچگی حوضه صورت می گیرد نه تقسیم استانی.
استاندار اصفهان به برداشت های غیرمجاز و طرح های توسعه آبی غیرمجاز نیز اشاره کرد و افزود: نباید اجازه دهیم کوچکترین خدشه ای به مصوبات طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود وارد شود.
زرگرپور با اشاره به پیشنهاد قبلی خود مبنی بر ایجاد کارگروه های تخصصی در مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و تمرکز بر موضوع های اساسی استان از جمله محیط زیست و آب گفت: این کارگروه ها باید بمنظور هماهنگی و همکاری بیشتر برای رفع مشکل های استان صورت می گرفت که به هر دلیلی این کارگروه ها تشکیل نشد.
وی با بیان اینکه در طرح 9 ماده ای، دو بند به این امور اختصاص دارد، افزود: تخصیص بین بخش های مختلف، تعیین و در هر استان سهم آب کشاورزی، صنعت و شرب نیز مشخص شده است.
وی تصریح کرد: با اینکه این مقدار تعیین شده مورد تایید استان اصفهان نبود ولی چون تبدیل به مصوبه قانون شده، باید اجرا شود و معتبر است.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز نصب کنتور و سیستم های اندازه گیری هوشمند در دستور کار قرار گرفت، گفت: نصب کنتورها آغاز شده است ولی سرعت لازم را ندارد.
وی با بیان اینکه هرگونه اجرای طرح های توسعه آبی در حوضه آبریز زاینده رود از تاریخ اجرای طرح 9 ماه ای غیرقانونی است، گفت: این موضوع به این دلیل است که در طرح 9 ماده ای، هرگونه بارگذاری جدید ممنوع اعلام شده است.
زرگرپور به تفاهمنامه بین دو استاندار اصفهان و چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: در این تفاهمنامه، برای نخستین بار در کشور نظارت بر برداشت های کشاورزی به نظام صنفی کشاورزی دو استان واگذار شده و این کشاورزان هستند که بر برداشت ها از سرشاخه ها تا پایاب نظارت دارند و لازم است این مسئولیت را پیگیری کنند و پاسخگو هم باشند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه با پیگیری مجدانه مدیریت استان اصفهان، معاون اول رییس جمهوری، وزیر نیرو را بعنوان مسئول مستقیم اجرای مصوبات طرح 9 ماده ای تعیین کرده لذا باید در جلسه ای با حضور وزیر نیرو اقدام های صورت گرفته، تشریح و مشخص شود که کدام دستگاه در این زمینه بطور احتمالی کوتاهی کرده است.
رئیس و تعدادی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تقدیر از پیگیری استاندار اصفهان برای کاهش بحران آب و خشکسالی در استان، گزارشی از چالش آب در استان بویژه بازدید صورت گرفته اخیر از حوضه آبریز زاینده رود در بالادست به جلسه ارائه کردند و خواستار تسریع در اجرای مصوبات طرح احیای حوضه آبریز زاینده رود(طرح 9 ماده ای) شدند.
تعدادی از نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس 11 فروردین امسال از حوضه آبریز زاینده رود و طرح های آبی آن بازدید کردند.
حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان در مجلس در باره این بازدید به رسانه ها گفته است که بر اساس مصوبه شورای عالی آب در سال 93 هیچ بارگذاری جدیدی در زاینده‌رود نباید اتفاق بیفتد اما حدود 30 طرح آبی در بالادست این رودخانه پس از این مصوبه اجرا شده است.
زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود حیاتبخش، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
دولت یازدهم نیز برای رفع مشکل های مربوط به این حوضه آبریز و هماهنگی و اعمال مدیریت یکپارچه در بخش های منابع، مصارف و حقابه، طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود را در سال 93 مطرح کرد که این طرح در شورای عالی آب به تصویب رسید و مصوبه های آن در حال پیگیری و اجراست.
ت//6027/3011
انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.