به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حضور جهادگران دانشجوی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان در مناطق محروم برای خدمت رسانی به ولی نعمتان انقلاب و محرومیت‌زدایی آن هم در ایام تعطیلات عید نوروز، خواه ناخواه انسان را یاد سفره هفت سین بسیجیان حضرت روح الله (ره) در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌اندازند و زمزمه رزمنده‌ای را در گوشمان می‌اندازد که عید و شادی ما همین جا در جبهه‌ها و در عزت اسلام و مسلمین و امنیت کشور است. همچنین نوای قدسی امام(ره) در جانمان طنین‌اندار می‌شود که «ما آن روز عید داریم که مستمندان ما، مستضعفان ما به زندگی صحیح ‏رفاهی و تربیت صحیح اسلامی انسانی برسند».

این حرکات جهادی می‌تواند تلنگری به مسئولان جمهوری اسلامی و دولتمردانی باشد که مدعی پیروی از خط امام(ره) هستند، امام خمینی(ره) فرمودند: «آنچه مهم است این است که آن قشر مستضعف بیشتر مورد نظر باشد» و در جایی ‏دیگر می‌فرمایند: « خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما، پشت کردن به دفاع از محرومین و ‏روآوردن به حمایت از سرمایه‌دارها گردد».

امروز مجاهدت رزمندگان اسلام در جبهه‌های سخت هنوز ادامه دارد، اما این رزمندگان پا را از مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی فراتر نهاده و مدافعان حرم و حریم ولایت در سوریه و عراق از حیثیت و مرزهای عقیدتی مسلمانان پاسداری می‌کنند و در داخل کشور هم جهادگران بسیج سازندگی همان هدف اصیل را در محرومیت زدایی از مستضعفان و همچنین خنثی کردن حربه‌های جنگ نرم دشمنان و ترویج سبک زندگی و فرهنگ جهادی دنبال می‌کنند.

ترویج فرهنگ جهادی در مناطق محروم سبب خودکفایی اهالی آن مناطق در حل مشکلات می‌شود و وقتی جوانانی را می‌بینند که با کار جمعی و اتحاد و روحیه خودباوری در مدت کوتاهی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را به وجود می‌آورند و شیرینی آن را حس می‌کنند، این امید در آن‌ها زنده می‌شود که «ما می‌توانیم» و شوق و ذوق فعالیت‌های جهادی برای حل معضلات محرومان منطقه خود در آن‌ها ایجاد می‌شود. این شوق می‌تواند گام مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت رهایی از وابستگی به دیگران در میان آن‌ها باشد.

 از نظر امام خمینی(ره) مأموریت انقلاب اسلامی قبل از هر چیز رسیدگی به محرومان و مستضعفان بود و به همین منظور کمیته امداد امام خمینی(ره) را برای کمک به مستضعفان قبل از تشکیل رسمی جمهوری اسلامی تأسیس کردند. امام امت همچنین فرمودند: تنها کسانی با ما تا آخر این خط می‌مانند که طعم فقر و محرومیت را چشیده باشند. امام (ره) رهبری بودند که جنگ فقر و غنا را مطرح کردند و بارها عنوان کردند که یک موی کوخ نشینان و شهید دادگان ‏را به تمام کاخ‌ها و کاخ‌نشینان ترجیح می‌دهند و فرمودند «کوخ نشینان ولی نعمتان ما هستند».

در کلام روشنگر رهبر معظم انقلاب اسلامی، جانشین خلف امام خمینی(ره) هم همین رسیدگی به محرومان و مستضعفان واضح است، آنجا که فرمودند: «در تنظیم برنامه‌هاى کشور، اصلى‌ترین مسئله عبارت است از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان» در جای دیگری فرمودند: «همه باید تلاش کنند فقر را ریشه کن کنند و محرومان را از محرومیت بیرون بیاورند و تا آنجایی که در توان کشور است کمک کنند».

بیانات رهبر معظم انقلاب مهر تأییدی بر نظرات امام خمینی(ره) است، آنجا که می‌فرمایند: «عدالت اجتماعی، بدین معنی ‏است که فاصله‏ ژرف میان طبقات و برخورداری‌های نابحق و محرومیت‌ها از میان برود. وظیفه داریم فقر و محرومیت را ‏در کشور از بین ببریم و به زندگی این قشر بیشتر رسیدگی کنیم. این، وظیفه‏ ما و وصیت امام(ره) است. سیاست اداره‏ کشور ‏باید در جهت سود طبقات محروم و رفع محرومیت از آنها باشد. خط انقلاب، خط دفاع از مظلومین و مستضعفان است. راه ما، راه ‏اسلامی است که مستضعفان و مظلومان را خوشحال می‏کند».

رهبر معظم انقلاب در گوشزد خطر انحراف از راه امام (ره) فرمودند: «به مسئولان کشور تذکر می‌داد درباره خوی کاخ‌نشینی، ‏خوی کاخ‌نشینی را برحذر می‌داشت همه را از آن. تاکید مکرر می‌کرد ‏بر اینکه به وفاداری طبقات ضعیف اعتماد کنید. ‏امام ‏مکرر می‌گفت فقرا و محرومان و کوخ نشینان هستند که صحنه‌ها را پرکرده‌اند و اعتراض هم نمی‌کنند و در میدان‌های خطر ‏حاضر می‌شوند. آنها که برخورداری بیشتر داشتند وقت مشکلات اتفاقاً آنها بیشتر ابراز  نارضایتی می‌کردند. وفاداری طبقات ‏متوسط و محروم مردم از نظر امام یک امر برجسته بود و این را تأکید می‌کرد. بر مصرف درست بیت المال تاکید می‌کرد، ‏بر پرهیز از اسراف تاکید می‌کرد. این هم از خطوط اساسی است. طرفداری از محرومان و دوری از خوی اشرافی گری و تجمل ‏گرایی». ‏

حضرت امام خامنه‌ای بعد از انحلال وزارت جهاد سازندگی دستور به تشکیل سازمان بسیج سازندگی دادند و خطاب به جوانان و ‏جهادگران فرمودند: «بروند در این روستاها، اینجا مسجد ندارند، اینجا غسالخانه ندارند، اینجا جاده ندارند، این‌جا مزرعه‌ چهار تا ‏خانواده درو نشده است و مثل کارهایی که اول انقلاب می‌کردند، بچه‌ها از خدا هم می‌خواهند».

‏ایشان در جمع جوانان جهادگر اردوهای جهادی بسیج سازندگی فرمودند: «سال تحصیلی، درس را خوب بخوانید، با ‏تحقیق ‏بخوانید، قصدِ رسیدن به قله‌های علمی را پیدا کنید، در دوره‌ فراغت هم ساعات را، روز و شب را، با این حرکت زیبا و ‏باشکوهِ ‏خدمت به مردم غنی کنید».

حسن عباسی مسئول گروه جهادی امیرالمؤمنین(ع) بسیج سازندگی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان و دانشجوی رشته مهندسی هوافضا، 3 سالی است که در گروه جهادی امیرالمؤمنین(ع) در موقعیت‌های مختلف مشغول است، اردوهای جهادی را تمرین زندگی سعادتمندانه و با طعم شیرین کمک به هم نوع خود می‌داند. برای اطلاع از وضعیت خدمت‌رسانی به محرومان در این گروه جهادی دانشجویی پای صحبت‌های او نشستیم.

تسنیم: فعالیت شما در ایام تعطیلات نوروز در خدمت رسانی به محرومان به چه صورت و در چه منطقه‌ای انجام شد؟

عباسی: عید را در استان فارس شهرستان استهبانبخش "خیر" گذراندیم که شامل چند روستا می‌شود، البته نمی‌توان کلیت منطقه "خیر" را منطقه‌ای محروم قلمداد کرد که بسیاری از امکانات اولیه را ندارد. در استان‌های مرکزی مانند اصفهان و فارس محرومیت عمومیت ندارد اما افراد و قسمت‌هایی در همین استان‌های به ظاهر برخوردار وجود دارند که واقعاً به کمک نیازمند هستند، بنابراین محرومیت زدایی لکه‌ای و نقطه‌ای است و دید ما هم برای خدمت رسانی در اردوهای جهادی در این استان‌ها همین است.

تسنیم: شناسایی منطقه‌ای که این گروه‌ جهادی در آنجا حضور پیدا کرد و انتخاب طرح‌ها به چه صورت بود؟

عباسی: در شناسایی اولیه منطقه قبل از اعزام با هماهنگی بسیج سازندگی استان و شهرستان مورد نظر تعدادی پروژه عمرانی از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی به ما معرفی شد. 3 پروژه در نهایت انتخاب شد که کف سازی و بتن ریزی دیوارچینی دو خانه در روستاهای «ماهفرخان» و « مبارک آباد» برای اقشار محروم بود، نخست مربوط به مستمری بگیر بهزیستی و دیگری مربوط به خانواده بدون سرپرست کمیته امداد.

دیوارچینی یک پایگاه بسیج در روستای «دامنه» هم سومین پروژه عمرانی ما در ایام تعطیلات نوروز بود، همچنین دو خانه برای خانواده‌های محروم منطقه ساخته شد که ان‌شاالله توانسته باشیم باری را از دوش آن‌ها که مشمول آسیب‌های اجتماعی بودند بکاهیم. همچنین ضرورتی در ایجاد یک مرکز برای ارتقای سطح عقیدتی و فرهنگی و دوری از آسیب‌های اجتماعی محل احساس می‌شد که ساخت پایگاه بسیج در دستور کار قرار گرفت.

تسنیم: در جریان حضور در اردوهای جهانی با چه موارد جالب توجهی روبرو می‌شدید؟

عباسی: حضور دو نفر با بیش از 50 سال سن در اردوی جهادی در کنار دانشجویان دانشگاه از موضوعات جالب توجه بود که یکی از این افراد بازنشسته وزارت دفاع است و هم اکنون هم در کارهای عمرانی معرق و منبت کاری مشغول و چند سالی است که ما را در گروه جهادی یاری می‌کنند. روحیه جهادی این دو عزیز وقعاً از موارد کم نظیر است که فرزندان، نوه‌ها و خانواده را در تعطیلات نوروز رها می‌کنند و با سن بالا در کنار جوانان برای خدمت به محرومان کشورشان حاضر می‌شوند.

تسنیم: تأثیر حضور در این اردوهای جهادی در میان جهادگران چگونه است؟

عباسی: یکی از دوستانی که امسال برای نخستین بار در گروه جهادی حضور داشت تأثیر معنوی و نشاط روحی را که از این اردو گرفته بود در تمام طول عمر خود بی نظیر می‌دانست و این اردو را مهمترین دوره ولایت پذیری زندگی خود وصف می‌کرد. اکثر دوستانی که برای یک بار به این اردوها اعزام می‌شوند در دوره‌های بعد هم با کمال میل و شوق و ذوق خاصی حاضر می‌شوند.

نکته دیگری که در این حرکات برای خدمت به محرومان وجود دارد این است که جوانان با محرومیت و افراد و مناطق محروم و غیربرخوردار آشنا می‌شوند و مشکلات مردم کشورشان را از نزدیک لمس می‌کنند و علاوه بر درک وضعیت محرومان، خود هم در محیطی قرار می‌گیرند که بسیاری از امکانات، خوشی‌ها و تفریحاتی که در محل زندگی خود به راحتی به آن‌ها دسترسی دارند را دیگر در اختیار ندارند و به صورت فشرده  و با عزم عالی به انجام امور خدماتی و رفاهی برای محرومان می‌پردازند.

این موضوع سبب می‌شود تا از لحاظ روحی ساخته شوند و تحمل دوری از تفریحات و امکانات و کار فشرده را در خود به‌ وجود بیاورند. تأثیرات خوبی که در روحیه و نشاط معنوی دوستان در این حرکات جهادی حاصل می‌شود که سبب دلگرمی ما برای تلاش بیشتر و استمرار و ساماندهی این گروه برای آینده است.

تسنیم: بدون شک برپایی این اردوها در آشنایی با مشکلات مناطق محروم موثر است از نتایج این تاثیرات بگویید.

عباسی: یکی از مهمترین تأثیراتی که این اردوها بر روی جوانان دارد این است که با مشاهده کمبودها و نیازهای کشور این تفکر در آن‌ها تقویت می‌شود تا بیش از گذشته به فکر محرومیت زدایی از همه مناطق ایران اسلامی باشند.

شاید اگر این اردوها نبود بعضی از افراد شرکت کننده هیچ گاه تا پایان عمر خود هم نمی‌دانستند که چنین مشکلات و محرومیت‌هایی در نقاط مختلف کشور وجود دارد و طبعاً فکر و تلاشی هم برای رفع آن نداشتند. اما الان گاهی ایده‌های جالبی از سوی جوانان گروه برای محرومیت‌زدایی در بخش‌های مختلف مطرح می‌شود که نشان از دغدغه مندی آنان در زمینه پیشرفت و تعالی کشور و توجه به محرومان و مستضعفان دارد.

این موضوع در آینده و احتمالاً در مسئولیت‌هایی که این افراد در قسمت‌های مختلف خواهند داشت موثر است، همچنین می‌تواند در احساس مسئولیت آن‌ها در برابر مستضعفان و ولی نعمتان انقلاب نقش بسزایی داشته باشد. علاوه بر این کسانی که در این اردوهای جهادی حاضر می‌شوند می‌توانند این نوع زندگی را در همه قسمت‌ها و روزهای زندگی خود پیاده کنند و زندگی جهادی را سرمشق خود قرار دهند.

تسنیم: در بیان آثار مهم حرکات جهادی بر روی مردم مناطق محروم به چه نکاتی می‌توانید اشاره کنید؟

عباسی: یکی از آثار مهم اردوهای جهادی این است که به محرومان هم وطن عزیزمان این پیام را انتقال می‌دهد که هنوز از یاد نرفته‌اند و هنوز افرادی هستند که به فکر آن‌ها  و محرومیت زدایی از آن‌ها باشند.

گاهی ممکن است ما نتوانیم کار زیادی انجام دهیم و خدمات ما در بازه زمانی محدود و در یک محل خاص نتواند بسیاری از انتظارات مردم محروم منطقه را مرتفع کند اما همین تزریق روحیه امید و دوری از یأس می‌تواند تأثیر خوبی بر زندگی آن‌ها بگذارد، همین که احساس می‌کنند عده‌ای مشکلات آن‌ها را می‌دانند و سعی در برطرف کردن آن‌ها دارند و در این راه هر کاری که از دستشان بربیاید برایشان انجام می‌دهند بسیار مهم است.

تسنیم: خاطره‌ای در زمینه تأثیر اردوهای جهادی در میان مردم منطقه و ایجاد حس رضایت در آن‌ها نیز دارید؟

عباسی: سال اولی که با گروه جهادی امیرالمؤمنین(ع) به اردوی جهادی در یکی از روستاهای محروم خوانسار اصفهان رفته بودیم 10 روز از تعطیلات نوروز را در آنجا گذراندیم، کار ما ساخت سرویس بهداشتی و حمام در خانه خانمی با سن بالای 80 سال بود و این خانه به دلیل شرایط اقلیمی خاص خوانسار در محل ارتفاع بالایی نسبت به سایر خانه‌ها قرار گرفته بود.

روز اول بنا بر ضرورت کاری مقداری خاک را بر روی هم در گوشه‌ای انباشته کرده بودیم که مورد اعتراض پیرزن قرار گرفت، هر چند کار ما کار غیرمعمول و اشتباهی نبود اما با او مدارا کردیم تا هنگام استراحت فرا رسید و خود را به پیرزن رساندم و سعی کردم  تا سر صحبت را با او باز کنم که درد دلش باز شد و شروع به صحبت کرد.

 آن خانم می‌گفت چون خانه من در بالاترین ارتفاع نسبت به سایر خانه‌های روستاست کسی به من سر نمی‌زند و مدت‌ها طول می‌کشد تا کسی به دیدنم بیاید و بیشتر اوقات تنها هستم. پیرزن می‌گفت تنها دلخوشی من موتورسواری است که صبح ها از کنار خانه‌ام عبور می‌کند و ظهرها هم برمی‌گردد و از صدای موتورسیکلت خوشحال می‌شوم که شخص دیگری هم در نزدیکی من حضور دارد و حس دلگرمی و بودن به من می‌دهد.

 آن خانم کهنسال در این مدت با بچه‌های گروه ما انس گرفته بود و از حضور ما احساس خوشحالی داشت و در اتمام کار هم دل کندن هم برای ما و هم برای پیرزن بسیار سخت بود.

تسنیم: خدمات شما تنها جنبه کارهای عمرانی داشت یا فعالیت‌های فرهنگی هم داشتید؟

عباسی: در این دوران در کنار خدمات عمرانی نماز جماعت را در سه روستای منطقه برپا کرده و در کنار آن‌ها جلسات قرآن و احکام و ورزشی ‏برای بچه‌های منطقه برگزار می‌کردیم، البته این‌ها به غیر از برنامه‌های فرهنگی درون گروهی ما بود.

‏ یکی از اهدافی که در اردوهای جهادی مد نظر ماست و سعی می‌کنیم آن را پیاده کنیم فرهنگ سازی برای اهالی منطقه در ایجاد حرکات خودجوش جهادی و مردمی برای رفع محرومیت در منطقه خودشان است.

به عنوان مثال در اردوی جهادی خوانسار در بدو ورود یک گروه جهادی از خود اهالی روستا تأسیس کردیم و اهالی هم مشارکت خوبی داشتند. پروژه ساخت منزل مسکونی در مدت زمان 10 روز هم برای ما مقدور نبود و برای تکمیل کار از گروه جهادی خود روستا استفاده شد، این گروه جهادی بومی روستا بعدها هم در پروژه‌های دیگر روستا برای محرومان فعالیت داشت و اقدامات آن‌ها مورد بازدید قرار گرفت.

بعضاً ما با برخی افراد بومی از اهالی محل در اردوها آشنا می‌شویم که در ابتدا باور حضور ما در قالب کار جهادی برای آن‌ها سخت است و فکر نمی‌کنند که افرادی حاضر باشند تا اوقات تفریح و فراغت خود را صرف خدمت به دیگران کنند، حتی یک بار یکی از این افراد به ما گفت که در صدا و سیما صحنه‌هایی را در رابطه با گروه‌های جهادی بسیج سازندگی دیده و مطالبی هم شنیده اما امروز با دیدن جهادگران در محل زندگی خود در وجود چنین گروه‌هایی به یقین رسیده است.

تسنیم: برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گروه‌های جهادی در چه راستایی صورت می‌گیرد؟

عباسی: در خلال اردوها دورهمی‌هایی با عناوین مختلف با اهالی محل داریم که سعی می‌کنیم تا از این طریق فرهنگ کار جهادی را ترویج کنیم، اینکه از ما فقط یک خانه یا ساختمانی در یک روستا باقی بماند اصلاً کافی نیست و اصل ارتقای فرهنگ کار جهادی در بین جوانان و مردم کشور است تا بتوانند با تکیه بر توانمندی خودشان در آینده زندگی بهتری را برای مردم منطقه خود رقم بزنند.

شخصی در روستایی به ما می‌گفت که شما برای این کار خود پول یا مزایا و امتیازاتی از نهادها دریافت می‌کنید اما در نهایت وقتی اوضاع را مشاهده و با مسئولان صحبت کرد متوجه انگیزه معنوی بچه‌ها شد و خود و فرزندانش به صورت داوطلبانه در کار به ما کمک می‌کردند.

در برخی از اردوها کارگروه ویژه فرهنگی از افراد متخصص در کار فرهنگی و مذهبی همراه ما هستند و ما از آن‌ها استفاده لازم را می بریم، اما  تجربه به ما نشان داده تأثیر حرف‌ها و باورپذیری اهالی مناطق نسبت به صدق رفتار ما در جایی که علاوه بر کار فرهنگی کار عمرانی و جسمی هم وجود دارد بیشتر است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 613083
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.