رضا شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این اداره توانسته است با اقدام های گسترده نظارتی و شبانه روزی در سطح عرصه های منابع طبیعی رتبه نخست برخورد با متخلفان در استان را کسب کند.
وی با اشاره به کمبود نیروی قُرُقبان در این شهرستان گفت: استاندارد جهانی برای هر 10 هزار هکتار یک قرقبان در نظر گرفته می شود که این شهرستان با 600 هزار هکتار عرصه، 3 قرقبان دارد که بسیار کمتر از میانگین جهانی است.
وی با اشاره به نهال کاری 100 هکتار از کانون های بحران در شهرستان در سال گذشته تصریح کرد: این اداره در صورت تامین اعتبار آمادگی نهال کاری بیش از یک هزار هکتار کانون های بحران در این شهرستان را دارد.
شفیعی از تشکیل 45 پرونده در زمینه قطع درختان و کشف کوره زغال در سال گذشته خبر داد و افزود: 50 نفر در این زمینه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند که این نشان از جدیت دولت در جلوگیری از تخریب عرصه های منابع طبیعی را دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل قاچاق چوب و زغال را عامل تخریب جنگل های دست کاشت این شهرستان دانست و گفت: سودجویان برای رسیدن به سودهای کلان و بازار سیاه پر رونق زغال اقدام به قطع درختان و زغال گیری می کنند.
وی تاکید کرد: حفظ و نگهداری جنگل های دست کاشت بیابانی به دلیل کویری بودن و همچنین هجوم شن های روان در این منطقه اهمیت زیادی دارد.
قطع درختان تاغ یکی از مشکلات اصلی آران و بیدگل است، سال گذشته از قاچاقچیان چوب تاغ، حدود 30 تن چوب کشف و توقیف شد.
آمار رو به افزایش کشفیات چوب و زغال در آران و بیدگل مدتی است زنگ خطرنابودی تاغزارها را به صدا درآورده است، این زنگ خطر از فاجعه زیست محیطی و هجوم ریزگردها خبر می دهد.
آران و بیدگل با 120 هزار هکتار جنگل های دست کاشت تاغ که حدود 40 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را به خود اختصاص داده در 200 کیلومتری شمال مرکز این استان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.