به گزارش ایرنا، دفتر آیت الله حسین مظاهری روز دوشنبه به نقل از این مرجع تقلید افزود: برخی رفتارهای غیر اخلاقی به خصوص با توجیه سیاسی، نظیر بدگویی، غیبت، تهمت، شایعه‌ پراکنی و اهانت، بنابر آنچه در روایات اهل‌ بیت (س) آمده، ولایت بین انسان و خداوند متعال را قطع می ‌کند و از این جهت مانع ایفای وظایف سنگین و اصلی روحانیّت و مانع توانایی و قدرت در حفظ و سپردن امانت تشیّع به نسل‌ های بعدی خواهد شد.
وی افزود: اینگونه گناهان، مسلّماً توفیق توبه را نیز از انسان سلب می‌ کند و بسیار خطرناک است.
رئیس حوزه علمیه اصفهان، نهاد روحانیّت را امانت‌ دار نعمت عظیم تشیّع خواند و بر ضرورت حفظ این امانت و سپردن آن به نسل‌ های بعدی تاکید کرد.
وی که در مدیران مدارس علمیّه و مسئولان مرکز مدیریت حوزه علمیۀ اصفهان سخن می گفت ، با اشاره به اهمیت و ضرورت نهاد مدیریت در حوزه ‌های علمیه از تلاش‌ها و فعالیت‌ های مدیران و مسئولان مرکز مدیریت حوزه علمیۀ اصفهان قدردانی کرد.
آیت الله مظاهری، برقراری نظم و انضباط سازنده در امور آموزشی و تربیتی طلّاب و ارتقای برنامه ‌های علمی و اخلاقی را از وظایف و کارکردهای نهاد مدیریت در حوزۀ علمیّه بیان کرد و گفت: یکی از عوامل موفقیت همۀ بزرگان اهمیت به نظم بوده است و مدیران مدارس علمیه وظیفه سنگینی برای حفظ و رشد جریان نظم در مدارس و در بین مدرسین و طلاب، بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه رمز موفقیت، پیشرفت و تعالی طلاب و روحانیون، تکیه بر دو عنصر مجاهدت علمی و کسب تقواست، برنامه‌ریزی و اقدام مؤثر مدیران و اساتید حوزه برای زمینه ‌سازی جهت پیشرفت علمی و معنوی روحانیون بویژه طلاب جوان را ضروری و بسیار مهم دانست و افزود: طلبه باید با دو پایۀ علم و تقوا حرکت کند و به کمال برسد و فقدان یکی از این دو پایه، او را چه از حیث اجتماعی و از نظر مسئولیت ‌های شرعی در مخاطرۀ عجیبی قرار می دهد که جبران آن بسیار مشکل و در برخی موارد غیرممکن است.
رئیس حوزه علمیه اصفهان نقش اساتید و مدرّسین حوزه را در زمینۀ لزوم تلاش بی‌ وقفه برای علم‌ آموزی صحیح و کاربردی بسیار مهم و بی‌ بدیل ارزیابی کرد و گفت: اساتید حوزه باید بر درسی که ارائه می‌دهند، تسلّط علمی کافی داشته باشند و لازم است ضمن ارائه درس به جهات تربیتی و اخلاقی طلّاب نیز توجّه کنند و به جای پرداختن به بعضی مسائل جانبی و غیر ضروری به ارتقا و رشد علمی و اخلاقی طلاب بیش از پیش توجه کنند.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت انسان ‌سازی و تلاش برای تهذیب نفس و تخلّق به اخلاق الهی در حوزه ‌های علمیّه به عنوان یک اصل اساسی و برخی آیات و روایات، خودسازی را مقدّمه دیگرسازی دانست و تاکید کرد: مسئولان و اداره ‌کنندگان حوزه ‌های علمیه و همچنین اساتید و مدرسان، باید در حالی که در رعایت تقوا و مجاهدت با نفس و خودسازی دائمی می‌ کوشند، بصورت عملی و با رفتار نیکو و اخلاقی، به تربیت اخلاقی و معنوی طلاب بپردازند.
آیت‌الله مظاهری با بیان اینکه همواره بسیاری از روحانیون و طلاب از نظر معیشت و زندگی در مضیقه هستند، تأثیر مشکلات معیشتی را بر تحصیل علم و کسب تقوا، مذموم دانست و تأکید کردند: برغم تلاش و دلسوزی مسئولان حوزه ‌های علمیه، مشکلات معیشتی بسیاری از طلاب و فضلاء حل نشده و عامل اصلی این مسأله، کمبود منابع و اعتبارات است.
وی افزود: ولی در هر صورت طلّاب و روحانیّون عزیز باید مراقب باشند در تحصیل و مجاهدت علمی کوتاهی نکنند و به خاطر مشکلات معیشتی صبر خود را از دست ندهند و با بدگویی و گناهان زبانی، تقوای خود را خدشه ‌دار نکنند.
در ابتدای این دیدار آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیۀ اصفهان گزارشی از عملکرد و فعالیت‌ های مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان ارائه کرد.
2093 ** خبرنگار: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.