به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، در کنترل و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر نخست باید تغییر دیدگاه‌ها در بین مردم و مسئولان رقم بخورد، چرا که هرکس به سهم خود در این مهم دخیل است، به‌ویژه خود مردم می‌توانند با رفتار سلامت در پیشگیری و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر نقش عمده‌ای ایفا کنند.

به‌طور تقریبی 46 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است، سرطان‌ها 13 درصد، حوادث 14 درصد و دیابت دو درصد از مرگ‌ومیرها را در جامعه ما تشکیل می‌دهند.

بیماری‌های روحی و روانی و بیماری‌های ریوی مانند آسم از جمله عوامل شایع مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور است، این بیماری‌ها علاوه بر ناتوانی به علت از کارافتادگی بیمار عامل فقر خانواده‌ها می‌شود.

تعداد بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر در کشور ما همچون دیگر نقاط جهان در حال افزایش است، چنانچه حوادث هم در زمره بیماری‌های غیرواگیر محسوب شود، نزدیک به 90 درصد مرگ و میرها در کشور بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است.

برای کنترل این بیماری‌ها هم باید تغییراتی در سطح جامعه و هم در سطح نظام بهداشتی و درمانی انجام شود، چرا که وزارت بهداشت تنها متولی این موضوع نیست و به تنهایی نمی‌تواند کاهش بیماری‌های غیرواگیر را رقم زند، بلکه در وهله نخست باید فرهنگ‌سازی مناسبی ایجاد کرد تا با آموزش‌های صحیح و آشنایی مردم با مشکلات مصرف دخانیات و همچنین تغذیه سالم گامی در راستای کاهش این مشکلات بردارند و مسئولان هم با هماهنگی و همکاری در این مسیر برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

یکی از راهکارهای کنترل و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر، در اختیار گذاشتن امکانات و ابزار مناسب برای مردم با هدف ترغیب به تحرک و ورزش است، ایجاد امکانات ورزشی برای مردم و در اختیار گذاشتن امکانات مورد نیاز برای تحرک بیشتر و ترغیب مردم به ورزش از جمله این راهکارهاست که خوشبختانه شهرداری شهرضا در اقدامی خوب دو ایستگاه سلامت در راستای تقویت تحرک و پیاده‌روی مردم برای افزایش سلامت جسم و روح در شهرستان ایجاد کرده است.

اجرای طرح ایراپن در راستای کنترل بیماری‌های غیرواگیر

مهم‌ترین برنامه‌ای که وزارت بهداشت برای مقابله و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مدنظر دارد، طرح «ایراپن» است که با اجرای این طرح افراد مستعد، قبل از بیمار شدن شناسایی می‌شوند تا با ارائه توصیه‌های لازم از ابتلای فرد به بیماری جلوگیری شود.

این اقدام به‌صورت آزمایشی در چهار شهرستان نقده، مراغه، بافت و شهرضا انجام می‌شود که درصورت توفیق، در کل کشور اجرایی می‌شود.

در اجرای طرح ایراپن افراد بالای 30 سال به مراکز جامع سلامت دعوت شده و قبل از ابتلا و علامت‌دار شدن بیماری، آموزش داده می‌شوند و اطلاعات لازم به آنها داده می‌شود تا کنترل و مقابله با بیماری در آنها به سهولت انجام شود.

این برنامه در شهرضا پس از افتتاح رسمی از 24 بهمن 94 با فراخوان گروه هدف به مراکز سلامت و خانه‌های بهداشت شروع شد.

بیش از 30 هزار نفر از مردم شهرضا تحت پوشش طرح ایراپن قرار گرفتند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرضا اظهار داشت: 148 هزار و 306 نفر جمعیت شهرستان تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان قرار دارند که 72 هزار و 330 نفر زن و 75 هزار و 976 نفر مرد هستند.

حجت‌الله تنهایی افزود: از مجموع جمعیت تحت پوشش در شهرستان 133 هزار و 866 نفر شامل 65 هزار و 371 نفر زن و 68 هزار و 495 نفر مرد شهرنشین و 14 هزار و 440 نفر شامل 6 هزار و 959 نفر زن و 7 هزار و 481 نفر مرد، روستانشین هستند.

وی با بیان اینکه از مجموع 41 هزار و 777 نفر جمعیت بالای 40 سال در شهرستان، 20 هزار و 151 نفر زن و 21 هزار و 626 نفر مرد هستند، افزود: در حال حاضر در شهرستان شهرضا 2 مرکز خدمات جامع شهری، 2 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، 3 مرکز جامع خدمات روستایی، 11 پایگاه سلامت، یک مرکز جامع خدمات سلامت شهر زیر 20 هزار نفر، 2 پایگاه سلامت شهر زیر 20 هزار نفر و 14 خانه بهداشت وجود دارد.

وی گفت: در همه مراکز و پایگاه‌های بهداشتی و درمانی شهرستان 89 مراقب سلامت، 19 پزشک، 4 کارشناس تغذیه، 4 کارشناس روان، 4 کارشناس آمار و 9 نفر نیروی خدماتی مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا، با اشاره به تلاش ایران در راستای ارائه خدمات نوین سلامت به مردم و اجرای طرح ایراپن در این زمینه، بیان کرد: بر اساس هدف‌گذاری انجام شده ایران تا پایان سال 1404 باید مواردی از قبیل کاهش 20 درصدی در نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای، 20 درصد افزایش دسترسی به درمان بیماری‌های روانی، 10 درصد کاهش نسبی در میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر و افزایش 100 درصدی میزان دسترسی به داروهای ضروری و فناوری‌های پایه مقرون به صرفه در درمان بیماری‌های غیر واگیر را اجرا کند.

وی تصریح کرد: سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماری‌های غیرواگیر چهارگانه‌ای هستند که با استفاده از مداخلات مؤثر در مقابله با عوامل خطر مشترک تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند.

تنهایی افزود: برنامه ایراپن به صورت پایلوت در چهار شهرستان شهرضا، بافت، نقده، مراغه با هدف کنترل و مبارزه با چهار بیماری قلبی عروقی، دیابت سرطان کولورکتال، سرویکس، پستان و آسم با دستور کار مقابله با چهار عامل خطر مصرف دخانیات، مصرف الکل، تغذیه ناسالم، تحرک بدنی ناکافی در کشور اجرا شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ایراپن در این شهرستان از آذرماه 1394، بیان کرد: تاکنون 30 هزار و 62 نفر از مردم شهرستان تحت پوشش خدمات این طرح قرار گرفته‌اند که 16.2 درصد از این تعداد یعنی جمعیتی در حدود 10 هزار 12 نفر افراد 20 تا 40 سال هستند، این در حالی است که این جمعیت در شهرستان 61 هزار و 768 نفر هستند.

وی افزود: 48 درصد از افراد ارزیابی شده در این طرح که جمعیتی بیش از 20 هزار و 50 نفر را شامل می‌شوند افراد 40 سال به بالا هستند در حالی که مجموع افراد بالای 40 سال در شهرستان 41 هزار و 77 نفر هستند.

زنان بیش از مردان نگران سلامتی خود بوده و بیشتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به اینکه زنان بیش از مردان نگران سلامتی خود بوده و بیشتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، بیان کرد: 63 درصد افراد ارزیابی شده یعنی جمعیتی بالغ بر 18 هزار و 861 نفر زنان هستند، این در حالی است که تنها 11 هزار و 201 نفر از مردان یعنی 37 درصد جمعیت غربالگری شده، مردان هستند.

وی تصریح کرد: تنها افرادی در آمار شهرستانی اجرای طرح ایراپن وارد می‌شوند که همه مراقبت‌ها درمورد آنها انجام شده باشد زیرا در حال حاضر ارزیابی نخستین برای 31 هزار و 230 نفر انجام شده که هزار و 168 نفر از آنها افراد 40 سال به بالا بوده‌اند.

تنهایی با بیان اینکه ارزیابی نخستین برای 51 درصد از جمعیت هدف در اجرای این طرح در شهرستان انجام شده است، گفت: همه افراد پس از انجام مراقبت‌های کامل کارت‌هایی دریافت می‌کنند که در آن وضعیت سلامت آنها اعلام می‌شود.

وی اظهارداشت: تاکنون 83 درصد جمعیت ارزیابی شده یعنی 24 هزار و 896 نفر دارای ریسک خطر کمتر از 10 درصد، 2.4 درصد یعنی 711 نفر دارای ریسک خطر 10 تا 20 درصد، 187 نفر دارای ریسک خطر 20 تا 30 درصد و هزار و 201 نفر نیز دارای ریسک خطر 30 درصد و بالاتر بوده‌اند.

شناسایی بیماران جدید مبتلا به بیماری‌های مختلف غیرواگیردار در شهرضا

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا از شناسایی بیماران جدید مبتلا به بیماری‌های مختلف غیرواگیردار در جریان اجرای طرح ایراپن در این شهرستان خبر داد و افزود: 15.4 درصد از افراد یعنی 4 هزار و 635 نفر دارای فشارخون بالا بوده‌اند که از این تعداد 626 نفر بیمار جدید بوده‌اند.

وی افزود: 7 درصد جمعیت غربالگری شده یعنی 2 هزار و 90 نفر دارای بیماری دیابت بوده‌اند که از این تعداد 428 نفر بیمار جدید بوده‌اند،9 درصد جمعیت غربالگری شده یعنی 2 هزار و 704 نفر مبتلا به اختلال چربی بوده‌اند.

تنهایی با بیان اینکه 48 .6 درصد از مجموع 17 هزار و 569 نفر از افراد 50 تا 70 سال شهرستان یعنی 8 هزار و 553 نفر از نظر ابتلا به بیماری روده بزرگ ارزیابی شده‌اند، بیان کرد: برای 7 هزار و 281 نفر یعنی 85 درصد افراد آزمایش fit انجام شده که نتیجه آزمایش 4 درصد این افراد یعنی 270 نفرمثبت گزارش شده است.

وی گفت: برای 25 درصد جمعیت یعنی 67 نفر نیز کولونوسکوپی انجام شده که 9 مورد همورویید، 12 مورد پولیپ، 3 مورد کانسر و 42 مورد نرمال گزارش شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه 40 درصد از مجموع 30 هزار و 126 زن 30 تا 70 سال تحت پوشش یعنی جمعیتی بالغ بر 12 هزار و 108 نفر به ماما ارجاع داده شده‌اند، افزود: 5 درصد موارد شامل 585 نفر افراد در زمینه سرطان پستان از ماما به متخصص ارجاع داده شده که از این تعداد 8 مورد مشکوک به سرطان و 2 مورد شناسایی شده مبتلا به سرطان پستان بوده‌اند.

وی با بیان اینکه برای 85 درصد از جمعیت این بانوان یعنی 10 هزار و 240 نفر نمونه پاپ اسمیر و HPV انجام شده، اظهارداشت: 7.3 درصد از جمعیت غربالگری شده یعنی 2 هزار و 206 نفر دارای عامل خطر مصرف دخانیات، 2 درصد جمعیت یعنی 395 نفر مبتلا به بیماری آسم و 56 نفر دارای عامل خطر مصرف الکل بوده‌اند.

تنهایی گفت: از مجموع هزار و 201 نفر افراد دارای ریسک خطر 30 درصد و بالاتر 55.3 درصد یعنی 665 نفر استاتین مصرف می‌کنند، تعداد 713 نفر از مجموع هزار و 388 نفری که داری ریسک خطر 20 درصد و بیشتر تیازید مصرف می‌کنند و 265 نفر نیز با سابقه سکته قلبی یا مغزی بوده‌اند که همه این افراد آسپرین مصرف می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرضا به تسنیم گفت: گسترش زندگی‌‌های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در زندگی همراه است، مهم ترین عوامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر در دو دهه گذشته بوده است.

سید حجت‌الله موسوی با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر، بیش از 53 درصد بار بیماری‌ها در سراسر جهان را به خود اختصاص داده و بیش از 76 درصد بار بیماری‌ها در ایران را شامل می شود، افزود: چهار بیماری سکته قلبی و مغزی، سرطان‌های شایع و سرطان روده بزرگ، به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و الکل، مهمترین دلایل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر هستند.

وی بیان کرد: به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماری‌‌ها و عوامل زمینه‌ ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری‌ های غیرواگیر تا سال 2025، تعیین کرده است.

رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرضا تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده وزارت بهداشت در حوزه بهداشت و پیشگیری، تدوین و ابلاغ برنامه «مجموعه مداخلات اساسی بیماری‌های غیرواگیر در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه ایران (ایراپن)» است که این طرح به منظور پایش و شناسایی افراد در معرض خطر چهار فاکتور سکته قلبی و مغزی، سرطان های شایع و سرطان روده بزرگ، در شهرستان شهرضا اجرا می‌شود.

وی افزود: بر اساس این طرح که هدف اصلی از اجرای آن، سنجش وضعیت سلامت مردم و پیشگیری از ابتلا به بیماری است، برنامه‌های نادرست غذایی و شیوه‌های غلط زندگی برای مبارزه با این بیماری‌ها بررسی می شود.

موسوی با بیان اینکه درصد خطر بیماری‌های مورد نظر در 10 سال آینده در زندگی افراد مشخص و در راستای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری‌ها، برنامه ریزی می‌شود، گفت: با اجرای مراحل مختلف طرح "ایراپن" در شهرضا به تدریج تمامی مردم این شهرستان دارای پرونده الکترونیک سلامت می‌شوند.

وی گفت: کل جمعیت شهرستان شهرضا 148 هزار و 306 نفر است که بر اساس جداول زمان بندی شده تحت پوشش طرح "ایراپن" قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 609393
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.