به گزارش ایرنا، براساس مطالعات انجام شده، پدیده گرد و غبار ناشی از بیابان های دشت سجزی اصفهان طی سال های گذشته افزون بر اینکه سلامت شهروندان را تهدید کرده و خسارات مالی ناشی از درمان بیماری های تنفسی به ساکنان شهرهای مجاور آن تحمیل کرده، خسارات مالی فراوانی را نیز به تاسیسات زیربنایی منطقه وارد نموده است.
این خسارت ها در حدی است که به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، بیابان زایی در شرق اصفهان سالانه بیش از 35 میلیارد تومان به امکانات زیر بنایی و منابع طبیعی این خطه خسارت وارد می کند.
براساس مطالعات انجام شده در هر هکتار از زمین های دشت سگزی در شرق اصفهان حدود 20 تُن ریزگرد و رسوب جا به جا می شود و گرد و غبار ناشی از این پدیده بویژه با تغییر فصول و وزش باد به سمت شهر اصفهان و شهرهای مجاور منتقل می شود.
به همین منظور اجرای طرح مهار کانون های انتشار ریزگردها در شرق اصفهان در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفت و تیرماه سال 94 طرح بیابان زدایی شرق اصفهان در راستای جلوگیری از انتشار ریزگردها و آلاینده های زیست محیطی متاثر از دشت سگزی مصوب شد.
در اجرای این طرح نهادهایی شامل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، جهاد سازندگی، سازمان های مردم نهاد و اداره کل محیط زیست استان اصفهان مشارکت دارند و در قالب این طرح قرار است تا پایان سال 96 منطقه وسیعی از شرق اصفهان بیابان زدایی و از فرسایش خاک و پدیده گرد و غبار در این منطقه جلوگیری شود.
این اقدام مهم، افزون بر اینکه گامی در جهت بهبود محیط زیست و مقابله با ریزگردها می باشد، به تحقق اقتصاد مقاومتی نیز کمک کرده است.
طی سه سال گذشته تاکنون 6 هزار هکتار از زمین های دشت سگزی که یکی از کانون های مهم ایجاد ریزگردهای اصفهان می باشد، نهالکاری شده است.
با زیر کشت رفتن یکهزار و 600 هکتار از زمین های دشت سگزی اصفهان از جا به جایی حدود 15 درصد از ریزگردها و خاک های رسوبی منطقه جلوگیری خواهد شد.
به این ترتیب باتوجه به اینکه تاکنون 6 هزار هکتار از زمین های دشت سگزی اصفهان نهالکاری شده است از جا به جایی زیرگردها و خاک های رسوبی منطقه به میزان 56 درصد ( معادل یک میلیون و 200 هزار تن ) جلوگیری خواهد شد.
این میزان نهالکاری در حالی با مدیریت جهادی و با استفاده از الگوهای اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید اجرا شده است که تا سال 92، تنها حدود 200 هکتار از زمین های این منطقه بیابان زدایی شده بود.
براین اساس، در دولت تدبیر و امید، هرسال حدود 2 هزار هکتار بیابان زدایی انجام شده است که چنانچه اجرای این مهم مورد غفلت قرار می گرفت، دیری نمی پایید که اصفهان همانند اهواز با مشکلات زیست محیطی گرد و غبار مواجه می شد.
بهره برداری از پروژه بیو مکانیکی نهالکاری به مساحت 2 هزار و 500 هکتار از کانون های بحران فرسایش بادی دشت سگزی واقع در شرق اصفهان نمونه ای دیگر از کارکرد عَملی برای مقابله با ریزگردها و حفظ محیط زیست ارزیابی می شود که اواخر سال گذشته با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید.
در اجرای این طرح برای اولین بار در کشور، از پساب فاضلاب جهت نهالکاری در پروژه بیابان زدایی استفاده شد و کاشت گونه های تاغ و قره داغ در کانون های بحران فرسایش بادی منطقه سگزی اصفهان با استفاده از این شیوه آبیاری می شوند.
تامین آب مورد نیاز برای اجرای طرح بیانزدایی شرق اصفهان همواره یکی از دغدغه های اصلی طرح بیابان زدایی شرق اصفهان به شمار می رفت اما با درایت مسئولان استان اصفهان این مهم تحقق یافت و زمینه را برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح بیابان زدایی شرق اصفهان بعنوان یکی از کانون های مهم گرد و غبار در این کلانشهر و شهرهای مجاور فراهم کرد.
همچنین درجریان سفر رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منطقه سگزی، پروژه های بیابان زدایی شرق اصفهان به مساحت 27 هکتار که با کاشت گونه های تاغ و قره داغ نهالکاری شده بود، به بهره برداری رسید و این نیز اقدام عَملی در سال اقدام و عمل برای اجرای طرح بیابان زدایی در اصفهان بود.
براساس تصمیم مدیران استان اصفهان قرار است 10هزار هکتار از زمین های شرق اصفهان در مدت دو سال (تا سال 96) در قالب طرح بیابان زدایی زیر کشت درختچه تاغ قرار گیرد.
وسعت بیابان های ایران 20درصد مساحت کشور است در حالی که این رقم در استان اصفهان به 30 درصد می رسد.
بیابان های اصفهان بیشتر در نیمه شرقی این استان قرار دارد.
2093 ** گزارش و انتشار: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.