ریختن زباله در محیط زیست علاوه بر اینکه نوعی توهین به شعور و انسانیت است موجبات کار مضاعف عده ای را برای برداشتن و پاکیزه کردن محیط اطراف فراهم می کند.
عادت غلط و ناشایست ریختن زباله در خارج از سطل های زباله، حق داشتن محیط زیست پاکیزه را از دیگران سلب می کند و موجب خستگی مفرط زحمت کشان شهرداری نیز می شود.
این تفکر نازیبا که ریختن زباله در سطح خیابان ها و جاده ها را حق خود و جمع کردن زباله ها را وظیفه رفتگران بدانیم باید در فرهنگ ایرانی و باستانی ما ترمیم و تغییر یابد.
بی مسئولیتی در مقابل پاکیزگی طبیعت و محیط اطراف موجب می شود که کار نیروهای شهرداری دو برابر و فشار کاری آن ها بیشتر شود و این در حالیست که افرادی که به ویژه در روزهای تعطیل و در حین مسافرت به این کار نازیبا اقدام می کنند در حال استراحت هستند.
حجت شیرانی یک رفتگر زحمت کش با گلایه از بی مسئولیتی برخی از افراد که زباله را در خیابان ها و کوچه ها پرتاب و رها می کنند گفت: ما کارگران شهرداری هم مانند شما وظیفه داریم که محیط اطراف خانه ها را پاکیزه نگه داریم ولی بارها یک کوچه را چندین بار در روز جارو کشیده ایم.
وی افزود: باور کنید که برای سختی کار ما و چندین بار نظافت کوچه ها و خیابان ها در طول روز شهرداری پول اضافی پرداخت نمی کند فقط بیماری و دردهای جسمی برای ما باقی می ماند.
وی از مردم درخواست کرد که رختن زباله در سطل ها را یک کار انسانی و فرهنگی بدانند زیرا هم به شخصیت خود احترام می گذارند و هم باعث می شوند که وقت کارگران شهرداری برای یک منطقه و کوچه بیهوده صرف نشود.
مرتضی سمیعی یکی دیگر از رفتگران زحمت کش نیز گفت: نریختن زباله در خیابان ها همانند خانه باید از کودکی به فرزندان آموزش داده شود ولی متاسفانه ما بارها مساهده می کنیم که خیلی از پدر و مادرها خود از داخل ماشین و یا در حال راه رفتن، جلوی چشم فرزندانشان زباله ها را به بیرون پرتاب می کنند.
وی با اشاره به بیماری شدید خود در ناحیه زانو گفت: خدا را شاکرم که برای لقمه ای نان حلال در شهرداری مشغول به کار هستم ولی نوع کار ما موجب فرسودگی زودتر از موعد جسممان می شود و بی توجهی مردم به نظافت محیط زیست این درد و بیماری را دوچندان می کند.
این رفتگر زحمت کش از مردم و بخصوص مسافران خواست که نظافت هر شهری را که در آن وارد می شوند رعایت کنند و با این کار به نعمت خدا که همان آفرینش طبیعت است احترام بگذارند.
پس همه باید با پیوستن به پویش زیست محیطی نه به زباله نگذاریم که رفتگران و زحمت‌کشان شهرداری به نوعی بر روی اشتباهات ما جارو بکشند.
گ/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.