مرتضی جمشیدیان روز شنبه به ایرنا گفت: پایش های زیست محیطی در ایام نوروز به صورت مستمر ادامه دارد وبا متخلفان عرضه و خرید فروش گونه های جانوری و گیاهی در حال انقراض برخورد قانونی می شود.
وی با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به ایام نوروز عده ای از افراد ناآگاه یا سودجو اقدام به صید و عرضه و خرید و فروش غیرمجاز برخی گونه های ارزشمند جانوری و نیز گیاهی می کنند گفت: گونه در معرض خطر انقراض سمندر لرستانی، مار آبی، لاک پشت گوش قرمز و لاله واژگون از جمله این گونه ها ست که در سطح معابر یا اماکن پرتردد نظیر بازارها و پایانه ها و یا مراکز فروش آبزیان به فروش می رسند.
جمشیدیان خواستار حفاظت از این گونه ها و زیستگاه های آنها و همچنین پیشگیری از انتقال بیماری های باکتریایی و ویروسی به انسان و بویژه کودکان شد و گفت: شهروندان از خرید این جانوران خودداری کنند و در صورت مشاهده موارد را به شماره تماس 3-35602421 گزارش دهند.
درآستانه نوروز باستانی برخی از سودجویان اقدام به صید، عرضه و خرید و فروش غیرمجاز برخی گونه های ارزشمند جانوری و نیز گیاهی می کنند.
یکی از گونه هایی که در معرض خطر انقراض است سمندرلرستانی است، در حال حاضر پای سمندر به نشست کشورهای عضو قرارداد حمایت از گونه های طبیعی کشیده شده است وبا توجه به قرار گرفتن سمندر لرستانی در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست به درخواست سازمان محیط زیست ایران ممنوعیت خرید و فروش بین المللی این گونه در دستور کار اجلاس ساتیس قرار دارد.
معاهده ساتیس، معاهده ای است که در سال 1973 به منظور جلوگیری از تجارت گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض ایجاد شد که ایران نیز عضو این معاهده است.
از جمله عواملی که سبب شد تا نام این جاندار در لیست انقراض قرار گیرد پوست زیبای این جاندار بود ، بطوریکه در طول سال های گذشته این جاندار در بازارهای داغ نوروزی همراه با ماهی گلد فیش ( گلی ) با تعداد فراتر از میلیونی عرضه می شد.
گ/8114/ 6022 / خبرنگار : امیر حسین اکبری - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.