به گزارش ایرنا، دکتر ساسان عصر یکشنبه در همایش ' 'تحول و توسعه در مدیریت شهری' به همراه میزگرد نقد و بررسی عملکرد شورای چهارم، افزود: اصفهان شهر کیفیت هاست، شهر کمیت ها نیست زیرا سرشت این شهر را خدا اینطور خلق کرده است.
وی گفت: آینده اقلیم اصفهان، آینده خوبی نیست و این شهر خیلی وقت است که ظرفیت هایش را پشت سر گذاشته مانند خودرویی که چندین برابر ظرفیت خود مسافر سوار کرده و این جای بسی نگرانی است.
عضو سابق هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان این مثال که برای سنجش قدرت نگه داری یک زنجیر باید توان حلقه ضعیف آن را در نظر بگیریم، افزود: برنامه ریزی شهری در اصفهان نیز باید بر اساس نقاط ضعف این شهر صورت بگیرد.
وی با اشاره به ادوار مختلف تاریخی که بر اصفهان گذشته و تجربه های تاریخی این شهر از دوره هایی که به عنوان پایتخت این مرز و بوم انتخاب شده است، گفت: اگر تاریخ را می خواندیم به ما می آموخت که اصفهان قابلیت رشد و توسعه بادکنکی را ندارد.
ساسان در تعریف ' کیفیت '، گفت: به جای اینکه در حوزه خدماتی مدام به دنبال ساخت جاده و اتوبان باشیم و با اینکار به دعوت از روستا ها و شهرهای اطراف برای آمدن به اصفهان بپردازیم ، درآمدهای اصفهان را در دل محلات اصفهان هزینه کنیم و نگذاریم از درون پوچ شود.
وی افزود: جهان سوم و کشورهای توسعه نیافته به داشتن شهرهای دونات شکل ( از درون تهی با اطراف و حاشیه های پر) معروف هستند باید از دونات شکل شدن شهر اصفهان دوری و اجتناب کنیم.
ساسان تصریح کرد: اصفهان از مرکز پوسیده شده و اطرافش بزرگ و بزرگتر شد در حالیکه زمین های اطراف اصفهان حاصل از تجاوز ما به طبیعت بکر، و محیط زیست است.
عضو دور اول شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: دوای درد شهر اصفهان، آتش بس دادن به رشد کمی و جمعیتی این شهر است زیرا حداکثر ظرفیت اکولوژیکی اصفهان 500 هزار نفر است اما در حال حاضر چهار برابر این ظرفیت جمعیت موجود اصفهان است.
وی افزود: این جمعیت چهار برابری به معنی حداقل چهار برابر شدن ترافیک، صنعتی شدن، آلودگی و غیره است.
ساسان تاکید کرد: مردم اصفهان باید بدانند که خوزستانی ها در برابر باران موشک، بی آبی و بی برقی دوام آوردند اما در برابر توفان گرد و خاک، نه و این بدان معناست که شرایطی بس دشوارتر در انتظار اصفهان است.
وی گفت: ما بااستفاده آب برای مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی در واقع سهم آب گاوخونی را به یغما می بریم و این باتلاق در آینده ای نزدیک با به پا کردن توفان گرد و خاک پاسخ این رفتار ما را خواهد داد.
وی تاکید کرد: من ضد توسعه کمی هستم و معتقدم باید در جهت رشد کیفی اصفهان گام برداشت.
ساسان گفت: یک کاندیدای شورای شهر باید راهکار توقف رشد کمی در اصفهان را بداند و برای عمل به آن با طرح و برنامه ریزی تلاش کند.
وی سه راه اصلی را برای شهر اصفهان در شرایط کنونی را به ترتیب خوان اول، پیدا کردن یک تئوری برای شهر، خوان دوم اینکه مردم با آگاهی و بینش به پای صندوق های رای بیایند زیرا هرگاه فرهنگی ها، اهالی دانش و قشر کتابخوان یک جامعه با صندوق های رای قهر کنند آن جامعه 100 سال عقبگرد می کند و خوان سوم تبدیل کثرت به وحدت، بیان کرد.

*** باید قانون ها اصلاح شود
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این همایش، گفت: مشکل اصلی در هجوم مردم از شهر ها و روستاهای اطراف به اصفهان در قانونگذاری هاست و قانون باید اصلاح شود.
عدنان زادهوش افزود: باید دید مردم در شهرها و روستا های اطراف با چه مشکلات و فشارهای سختی روبرو هستند که حاشیه ناامن اصفهان را به دیار خودشان ترجیح می دهند.
وی گفت: نمی توان دور شهر یک دیوار کشید و به مردم گفت که به اینجا نیایید بلکه باید رفاه، آسایش و امنیت خاطر مردم در روستاها و شهرهای اطراف فراهم شود تا خودشان از آمدن به اصفهان صرف نظر کنند.
زادهوش تاکید کرد: این یک امر طبیعی است که مردم ناراضی از شهر و روستای خود به شهرهای با امکانات و کیفیت بهتر مهاجرت می کنند باید قوانین را برای نگه داشتن مردم در روستاها اصلاح کرد.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: اگر توزیع عادلانه وجود داشته باشد، این جابجایی ها رخ نمی دهد.
محمدعلی عاملی افزود: مادامی که در روستاها مراکز درمانی، بهداشتی و آموزشی به اندازه کافی نباشد مهاجرت ها ادامه خواهد یافت.
وی عامل اصلی آلودگی هوا را وجود خودروهای تک سرنشین و حجم بالای خودرو در شهر دانست و افزود: سالانه یک ونیم میلیون خودرو داخلی تولید شده و روانه بازار می شود و این خود عامل مهمی در بالای بودن حجم ترافیک های شهری است.
ابوالفضل قربانی عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان، بیان کرد: قدمت قوانین شهرداری ها به 40 سال پیش برمی گردد و اگر تغییری هم در برخی قوانین انجام شده جزیی بوده و شاکله و چارچوب اصلی همان قانون 40 سال پیش است.
وی افزود: شورای شهر باید محل اجتماع معتمدان، اهل حد و عقل و نخبگان باشد که امور و مشکلات مردم را بشناسند و در راه رفع و بهبود آنها قدم بردارند که قانون در این زمینه هم بشدت ضعیف و ناقص است.
قربانی اضافه کرد: نتیجه این ضعف قانونی افزایش دوبرابری تعداد اعضای شورای شهر در دوره چهارم است.

*** کاهش تعداد اعضای شورای شهر، زمینه را برای حضور افراد اهل شور فراهم می کند
عدنان زاد هوش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شورای دور دوم به دلیل کم بودن تعداد اعضا زمینه برای استفاده از مشاوران و مشورت کردن فراهم بود، افزود: شورای کنونی مشورت پذیری کمی دارد.
وی اضافه کرد: هرچه تعداد اعضای شورا کمتر باشد، زمینه برای استفاده مشورت افراد اهل فن وکارشناس بیشتر می شود و وقتی آنها ببینند طرح و برنامه هایشان در شهر ایجاد می شود احساس رضایت عمیقی می کنند.
ابوالفضل قربانی نیز گفت: اینکه تعداد اعضای شورای شهر زیاد باشد چیز بدی نیست اما لازمه آن حضور افرادی در شوراست که دارای فکر و اندیشه باشند.
وی افزود: در شورای چهارم تعداد اعضای شورای شهر دوبرابر شد اما وزن شورا افزایش پیدا نکرد و حتی در برخی جاها شاهد کاهش وزن آن بودیم.
بررسی گزارش های وضعیت آب و خشکسالی بیانگر این است که استان اصفهان بدترین روزهای خشکسالی در مقایسه با میانگین 40 سال اخیر را تجربه می کند.
استان اصفهان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سالجاری زراعی با پدیده خشکسالی دست پنجه نرم می کند.
شدت این پدیده در مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان بیشتر از دیگر نقاط این استان است، بگونه ای که 64 درصد از مساحت استان دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
امسال میزان بارندگی ها در شهرهای این استان از جمله نایین 80 درصد، در اصفهان 55درصد و در سرشاخه های زاینده رود 20 درصد کاهش یافته است؛ براساس آمارهای اعلام شده بطور کلی بارش ها در استان اصفهان در سال آبی جاری نسبت به میزان بلندمدت(40 ساله ) 33 درصد کاهش یافته و در وضعیت قرمز قرار دارد.
این شرایط باعث شده تا رودخانه زاینده رود در استان اصفهان خشک شود.
دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان متشکل از 21 نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل است که از سال 92 آغاز به کار کرده است.
گ/7153 / 6022 خبرنگار: هُدا استکی - انتشاردهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.