به گزارش ایرنا، سال گذشته 35 مصدوم ناشی ازحوادث چهارشنبه آخر سال به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) (سوانح سوختگی ) اصفهان مراجعه کردند که فقط یک نفر از میان آنها با 35 درصد سوختگی بستری شد.
سایر مصدومان شامل 34 نفر دچار سوختگی جزئی با آتش یا مواد محترقه شده بودند که بصورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.
بیشترین تعداد مصدومان سال گذشته مربوط به گروه سنی زیر پنج سال بودند که نشان دهنده غفلت والدین آنها بوده است.
این در حالی است که حوادث چهارشنبه سوری سال 93 در اصفهان 52 نفر مصدوم بهمراه داشت که یک نفر از آنها جان باخت.
به گفته سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته نسبت به سال 93 حدود 40 درصد کاهش یافت در حالیکه در 2 سال قبل از آن با روند صعودی تعداد مصدومان مواجه بودیم.
دکتر کیانوش جهان پور افزود: کاهش این آمار نشان می دهد که می توان با اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی تا حد زیادی از تلفات و حوادث مربوط به این شب، پیشگیری کرد.

*** آماده باش بیمارستان ها و اورژانس اصفهان
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین ازآماده باش بیمارستان ها و فوریت های پیش بیمارستانی (اورژانس 115) خبر داد و گفت: 2 بیمارستان امام موسی کاظم(ع) برای موارد سوختگی و بیمارستان فیض نیز برای موارد صدمات وارده به چشم در آماده باش کامل قرار دارند.
روابط عمومی فوریت های پیش بیمارستانی اصفهان نیز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به آماده باش همه واحدها و آمبولانس های این مرکز بویژه در کلانشهر اصفهان اظهار کرد: نیروهای اورژانس در شب چهارشنبه سوری در میدان ها و نقاط پر تردد مستقر و از امداد موتوری استفاده می شود.
سال گذشته پنج مصدوم مرد توسط اورژانس اصفهان به بیمارستان ها منتقل شدند که سوختگی این افراد بیشتر از ناحیه سر و صورت و به دلیل انفجار ترقه بوده است.

*** ترقه بیشترین عامل مصدومیت در چهارشنبه سوری
آمار مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در سال های گذشته در سطح کشور نشان می دهد که ترقه و مواد محترقه غیر مجاز، بیشترین و اصلی ترین عامل مصدومیت و سوختگی در حوادث چهارشنبه سوری بوده است که حتی در مواردی منجر به کشته شدن مردم بویژه نوجوانان و جوانان شده است.
شامگاه جمعه بیستم اسفند سالجاری بر اثر حادثه انفجار ناشی از ترقه در یک منزل مسکونی در شهر اردبیل هفت نفر کشته شدند که این حادثه زنگ خطری برای حوادث احتمالی دیگر در شب های آتی است.
به گفته دکتر عابدینی رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان، عوارض سوختگی در بسیاری از موارد غیر قابل جبران است و آنچه که بازسازی می شود دیگر مانند حالت اولیه پوست و زیبایی آن نیست.
همچنین ترقه و سایر مواد محترقه غیر مجاز علاوه بر سوختگی می تواند منجر به از بین رفتن اعضایی مثل چشم و انگشتان دست شود.
به گفته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم ازآسیب‌ها و خطرات استفاده از مواد محترقه و آتش ‌زا انتظار می رود که امسال شاهد کم‌ترین حادثه و آسیب در سطح استان باشیم.
سرهنگ جهانگیر کریمی یادآوری کرد: برخورد با صنوفی که اقدام به تهیه و توزیع انواع مواد محترقه و آتش ‌زای غیراستاندارد و قاچاق می‌کنند نیز در دستور کار پلیس استان قرار دارد که در این رابطه تذکرهای لازم به ‌تمامی صنوف داده ‌شده و اصناف نیز همکاری خوبی تاکنون با پلیس داشته‌اند.
واژه 'چهارشنبه سوری ' از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری به معنی سرخ، گرفته شده است.
گرد آوردن بوته، برافروختن آتش و پریدن از روی آن و گفتن عبارت ' زردی من از تو، سرخی تو از من ' که به معنای خلاصی آدمی از اندوه و برگشت شادابی و نشاط به جسم و روح تعبیر شده، از مهمترین رسوم شب چهارشنبه سوری است.
آداب و رسوم رایج چهارشنبه سوری در قرون گذشته شامل آتش افروختن، کوزه شکستن، قاشق زنی، توزیع آجیل مشکل گشا، فال حافظ، فالگوش و پختن آش بوده که این رسوم چند سالی گرفتار آسیب های مرگبار شده و نیازمند احیا ست.
گ/3011 گزارش از آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.