به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مسئولان دامپزشکی استان اصفهان و شهرستان نجف آباد به همراه دهیار روستای همت آباد این شهرستان با مراجعه به منازل روستائیان خسارت دیده ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارت وارده را به آنها پرداخت کردند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در گفت وگو با ایرنا میزان خسارت وارد شده به روستائیان روستای همت آباد شهرستان نجف آباد را 120میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این مبلغ امروز بطور کامل به روستائیان پرداخت شد.
دکتر محمد کشتکار افزود: پرداخت خسارت به روستائیان همت آباد بصورت حضوری و خانه به خانه انجام شد.
وی گفت: بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، 603 قطعه طیور خانگی مرغ، خروس، اردک و غاز بر اثر بیمازی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شده است.
کشتکار گفت: خسارت تا مبلغ سه میلیون ریال بصورت نقدی پرداخت گردیده و بیشتر از این مبلغ به حساب افراد خسارت دیده واریز میشود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: خسارت طیور صنعتی که بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شده اند پس از تائید کارشناسان توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت خواهد شد.
دو مزرعه پرورش بوقلمون در روستای همت آباد نجف آباد به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مبتلا شده بودند که برای مقابله جدی با این بیماری، دامپزشکی شهرستان نجف آباد با تمام امکانات وارد عمل شد و پس از نمونه گیری و مثبت اعلام شدن ابتلای طیور این منطقه به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیش از 11هزار قطعه بوقلمون و مرغ آلوده شناسایی و معدوم شد.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان(H5N8)، بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پرندگان برغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسانها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل نیز مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
تاکنون گزارش هایی از انتشار ویروس این بیماری در شهرستان های نجف آباد، اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، لنجان، بوئین و میاندشت و فریدن منتشر و خسارت آن بیش از 600 میلیارد ریال برآورد شده است.
شهرستان نجف آباد در 30 کیلو متری غرب اصفهان قرار دارد.
غ.ک/ 7153 / 2093 ** دریافت کننده و انتشار : اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.