به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی روز یکشنبه در نشستی خبری این اقدام را درراستای توجه به بخش خصوصی و مشارکت مردم و فعالان عرصه فرهنگی و هنری برشمرد.
وی افزود: سال 93 مشارکت بخش خصوصی در عرصه فرهنگی و هنری در استان اصفهان با شیب قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد و همین امر باعث شد که در دو سال اخیر بیش از 80 درصد از فعالیت ها و طرح ها توسط بخش خصوصی انجام شود.
به گفته وی دردو سال گذشته نزدیک به 250 طرح مختلف عمرانی، فرهنگی و هنری به ارزش حدود 20 میلیارد تومان توسط سرمایه گذاران و مجریان بخش خصوص محقق و اجرا شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بسترسازی مناسب برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به مقوله فرهنگ و هنر را نقطه عطف و شاخص ‌ترین فعالیت اخیر این دستگاه و به ویژه برای سال 95 دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه واگذاری برنامه ها، طرح ها و فعالیت های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی در اولویت سیاست های این مجموعه برای سال آینده است، گفت: این موضوع را می توان به عنوان تحولی عظیم نام برد که باعث افزایش نشاط اجتماعی و مشارکت همه جانبه فرهنگ و هنردوستان می شود.
حجت الاسلام والمسلمین ارزانی گفت: فعالیت‌ها تقویت رویکرد سبک زندگی ایرانی- اسلامی و باورهای دینی، توسعه و تقویت فناوری‌ های نرم و هویت‌ساز به منظور آفرینش‌ فرهنگی و هنری، توسعه و تقویت امید و نشاط اجتماعی با محوریت فعالیتهای فرهنگی و هنری، توسعه هم‌ افزایی در فعالیت‌ها، تقویت رویکرد برنامه‌ ریزی و آینده ‌پژوهی، تلاش برای رونق بخشی اقتصاد هنر، تقویت و توسعه زیرساخت برای فضاهای مورد نیاز سازمانی و منابع انسانی از جمله فعالیت های مهم و این مجموعه بوده است.
وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در سال 95، اضافه کرد: در حوزه‌ قرآنی 24 فعالیت اصلی انجام شده که برگزاری جشن رمضان، برگزاری 22 نمایشگاه قرآن و عترت، اعزام هنرمندان قرآنی به خارج از کشور (بوسنی و هرزه گوین)، تولید 150 برنامه تلویزیونی، برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت، چاپ کتاب نگارگری آیات قرآن کریم و نشر کتاب فعالیت‌های رمضان از جمله این برنامه ها به شمار می رود.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، هم اکنون 520 چاپخانه ‌‌در استان اصفهان فعال است در حالیکه این رقم دو سال قبل 462 چاپخانه بود، همچنین 214 مجموعه انتشاراتی در سال 93 به 245 مجموعه افزایش پیدا کرد.
وی با مقایسه دیگر آمار مربوط به سال 93 و سال 95 در استان اصفهان گفت: موسسه فرهنگی هنری تک منظوره از 46 مرکز به 97 مرکز، موسسه های فرهنگی چند منظوره از 104 موسسه به 121 موسسه، مراکز فرهنگی قرآنی از 92 مرکز به 109 مرکز و کانون‌ های آگهی و تبلیغات از 424 به 514 کانون افزایش یافتند.
حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به آماری دیگری اظهارکرد: از سال 1357 تا 1393، 17 آموزشگاه‌ های آزاد سینمایی در استان فعال بود که امسال به 26 آموزشگاه افزایش یافته، شرکت‌های تولید فیلم نیز از 35 شرکت به 45 شرکت، آموزشگاه های آزاد تئاتر از 15، به 22 آموزشگاه، آموزشگاه‌های آزاد موسیقی از 53 به 106 آموزشگاه، آموزشگاه‌ های هنرهای تجسمی از 221 مورد به 272 آموزشگاه و کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد از یکهزار و 630 به یکهزار و 790 کانون افزایش یافته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: هم اکنون 85 دکه مطبوعاتی در استان وجود دارد و این تعداد در سال های اخیر تغییری نیافته است.
به گفته وی برگزاری بزرگداشت شاعر بزرگ صائب تبریزی در 10 تیرماه سال جاری، برگزاری روز اصفهان در نمایشگاه کتاب تهران، برگزاری هفته کتاب در سراسر استان، مراسم جایزه کتاب اصفهان، برگزاری نمایشگاه کتاب، همایش مقام ادبی اصفهان و شاخص ترین آن برگزاری کنگره آیت الله مظاهری و کاروان «ادیان توحیدی، وفاق ملی» از جمله برنامه های اصلی این مجموعه در سال 95 محسوب می شود.
وی برپایی کاروان «ادیان توحیدی، وفاق ملی» بهمن امسال در اصفهان را جلوه ای از مبحث مهم گفتگوی ادیان و پیروان مذاهب مختلف ارزیابی کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان همچنین برگزاری مراسم روز خبرنگار، همایش نیم روزی با مدیران و مسئولان روزنامه‌های استان و رئیس تشکل‌های مطبوعاتی، برگزاری دوره آموزش خبرنویسی، برگزاری مجمع عمومی و انتخابات خانه مطبوعات و همچنین کارگاه هویت بصری و دوره آموزش حرفه‌ای صفحه آرایی روزنامه و مجله را نیز به عنوان برنامه های اصلی حوزه رسانه و مطبوعات این دستگاه یاد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به فعالیت های عمرانی این دستگاه، خاطرنشان کرد: بازسازی و تعمیرات ساختمان اداره کل و محوطه سازی در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، احداث چندین مجموعه فرهنگی و هنری و یا کتابخانه در شهرستان‌‌ها از جمله نایین، مبارکه، نطنز در راستای توسعه فیزیکی انجام شد.
هفته فیلم دفاع مقدس، مراسم روز سینما و تجلیل از سینما داران برای اولین بار، جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم مستند کوتاه زنده رود و همچنین برگزاری وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌ های استانی و راه اندازی سینما در برخی شهرستان‌‌ها از جمله اقدامهای عرصه سینما و سمعی و بصری این دستگاه طی امسال به شمار می رود.
پ / 6020 / 602 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.