به گزارش ایرنا، سردیس این شاعر عاشورایی در میدان کمال الملک، ابتدای خیابان محتشم نصب شده است.
مدیر اجرایی کنگره بین المللی محتشم کاشانی در حاشیه این آئین در گفت‌ وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این سردیس توسط استاد خیرالله کریمی در کمتر از دو ماه ساخته شده است.
سید مرتضی طاهری برزُکی با بیان این که جنس سردیس از فایبرگلاس و متناسب با شرایط جوی کاشان است، افزود: هزینه 100 میلیون ریالی مجسمه و پایه آن توسط یکی از شرکت های تولید فرش ماشینی این شهرستان تامین شده است.
وی گفت: ابتدا پیش بینی شده بود نصب مجسمه سردیس محتشم در میدان روبروی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان نصب شود اما با مکاتبه با سازمان زیباسازی شهرداری، نصب آن در میدان کمال الملک تعیین و قطعی شد.
وی خاطرنشان کرد: ساخت و نصب سردیس بابا افضل، ملامهدی نراقی و ملا حبیب الله شریف کاشانی را در سه نقطه دیگر میدان کمال الملک و ابتدای خیابان های به همین نام مفاخر شهیر کاشان پیشنهاد کرده ایم و برنامه ریزی می شود تا در دستور کار نهادها و سازمان های مربوطه قرار گیرد.
مدیر اجرایی کنگره بین المللی محتشم کاشانی همچنین با تاکید بر ضرورت نصب مجسمه مفاخر برجسته ملی و بین المللی کاشان در تمام نقاط شهر، گفت :این اقدام فرهنگی گامی در راستای حفظ و زنده نگهداشتن نام بزرگان شهر و حفظ میراث معنوی برای آیندگان است.
در این آئین حمیدرضا مومنیان فرماندار کاشان و جمعی از مسئولان این شهرستان حضور داشتند.
کنگره بین المللی محتشم کاشانی با هدف بزرگداشت مقام این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیخگان سراسر کشور و چند کشور خارجی امروز با تقدیر از هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه عکسهایی از جنس محتشم و تجلیل از برگزیدگان بخش دانش آموزی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به کار خود پایان می دهد.
رونمایی از سردیس محشتم، برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسان با موضوع «شعرهای محتشم» ، برگزاری همایش ملی شعر محتشم و شعر و ذکر و تجدید چاپ دیوان محتشم از جمله برنامه های جانبی کنگره بین المللی محتشم کاشانی است.
«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.