قشلاق و ییلاق واژگان آشنا برای مردمان و همسایگان و همجواران ایل و عشایر و کوچندگان فصل به فصل و سال به سال است. ییلاق و قشلاق هر کدام به فراخور نیاز عشایر را به سمت و سوی خود می کشانند و کوچ را برایشان ناگزیر می کنند.
اما کوچ و مشکلات و مسائل پیرامونی آن تنها بخشی از رویدادها و رخدادهای این جامعه بزرگ کوچنده است، فعالیت ها، برنامه ها، طرح ها و ریزه کاری های ریز و درشت دیگری نیز در میان ایل و ایلات وجود دارد که در همین فصل و ماه نزدیک به بهار و کوچ دیگ باره عشایر به ییلاق حاصل شده و صورت گرفته است.
اداره امور عشایر به عنوان متولی اصلی این قشر یا بهتر بگوییم جامعه، در همین فصل حرفهایی برای گفتن و ارائه دارد .
رئیس اداره امور عشایرسمیرم در گفت گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به حضور عشایر در قشلاق و مناطق گرمسیر جنوب کشورمان اظهار کرد: هر چند عشایر این روزها و این فصل در ییلاق حضور ندارند اما این اداره برنامه ها و طرح های خود را دنبال می کند.
حسین سامی در تشریح آمار جمعیتی و تفکیکی عشایر سمیرم با بیان اینکه سرشماری عشایری هر 10 سال بوده و آخرین سرشماری در سال 87 اجرا شده است افزود: ایل قشقایی عمده جمعیت عشایری این منطقه را شامل شده و چند خانوار از عشایر عرب جرقویه نیز در این منطقه حضور می یابند.
به گفته وی ایل قشقایی شش طایفه اصلی دارد که چهار طایفه آن در سمیرم هستند و یک طایفه کشکولی بزرگ نیز به تعداد چند خانوار محدود در این شهرستان ییلاق می گذرانند.
وی با بیان اینکه دره شوری بزرگترین طایفه ایل قشقایی که عمدتا در بخش وردشت اتراق و زندگی می کنند اظهار کرد: این طایفه مشتمل بر 34 تیره، دوهزار و 530 خانوار در قالب 13هزارو 350 نفر هستند.
فارسیمدان دومین طایفه ایل بزرگ قشقایی است که رئیس امور عشایر سمیرم درباره آنها گفت: این عده نیز با یکهزار و 321 خانوار در 14 تیره عشایری با شش هزار و 932 نفر جمعیت در بخش های دناکوه پادنا مستقر هستند.
سامی افزود: طایفه عمله نیز با شش هزار و 980 خانوار در9 تیره هستند که بیشتردر مناطق غربی سمیرم و بخشی از آنها نیز در شهرضا حضور دارند و در مجموع جمعیتشان به سه هزار و 680 خانوار می رسد.
طایفه شش بلوکی چهارمین گروه از جامعه عشایری سمیرم با سه هزار و 640 خانوار خانوار است.
متولی امور عشایر سمیرم درباره این طایفه هم اظهار کرد: این طایفه 690 خانوار هستند که بیشتر در حاشیه رودخانه رحیمی، سرطاق و قبرکیخا در شرق سمیرم سکونت می کنند.
وی با اشاره به اینکه 50درصد عشایر استان اصفهان در سمیرم ییلاق می گذرانند، ادامه داد: طایفه کشکولی بزرگ با 32 خانوار وعرب جرقویه نیز با حدود 17 خانوارآخرین مورد از ثبت سرشماری عشایری است که وارد این خطه می شوند.
بیان مشکلات و کم و کاستی های جامعه عشایری بخش دیگر گفت و گویمان با مدیر امور عشایر سمیرم است.
سامی گفت: آب در هر دو بخش دام و انسان مهمترین مشکل این سال های عشایر است.
وی افزود : در چند سال گذشته همواره آبرسانی سیار داشته ایم که بیشتر مناطقی همچون وردشت، مرکزی، غرب سمیرم، حنا و اطراف پادنای وسطی را شامل می شد.
وی با یادآوری سرکشی های مداوم به عشایر در قشلاق و ییلاق اظهار کرد: برخی از آنها نبود ایل راه، برخی دیگر آب و تعدادی جاده دسترسی مناسب و کمبود علوفه را مطرح می کنند و با سختی هایی مواجه اند.
رئیس امورعشایر سمیرم ادامه داد: سعی کرده ایم با تخصیص اعتباربا توجه به الگوهای نیاز متفاوت در هر منطقه همه عشایر در هر تیره و طایفه ای را تحت پوشش قرار دهیم و به نوعی توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات را مدیریت کنیم.
موضوع مهم دیگری که در این گفت وگو به عنوان سئوال خبرنگار ایرنا مطرح و بررسی شد ادامه طرح اسکان عشایر و چگونگی روند کار بود.
سامی در این زمینه با بیان اینکه دو مدل اسکان هدایت شده و خودجوش داریم ؛ گفت: شهرک های عشایری گل افشان و شهسوار در جنوب و شمال این شهرستان هر دو هدایت شده هستند.
وی در توضیح اسکان های هدایت شده گفت: در این نوع اسکان، تعدادی از خانوارهای عشایری متقاضی اسکان بوده اند و دولت با آماده کردن زیرساخت ها اقدام به احداث سایت ها و شهرک هایی برای اسکان دائمی عشایر کرد.
اسکان های خودجوش نوع دیگری از اسکان است که سامی درباره آنها گفت: در این طرح عشایر بصورت خودجوش اطراف برخی روستاها مانند چشمه رحمان، کِزن، گرم آباد و حسین آباد و قاسملو اتراق می کنند و ساکن می شوند.
به گفته این مسئول عشایری این عده، در حقیقت در طرح الحاق طرح های هادی روستاهایی که مورد تمایل عشایر هستند ساکن می شوند و از امکانات روستا هم بهره می برند.
متولی امور عشایر ییلاق سمیرم با تاکید بر موفق تر بودن اسکان های خودجوش اظهار کرد: تیره های عشایری متعددی متقاضی اسکان های خودجوش هستند چرا که به مرور به نوعی ساکن روستا شده و در آمار جمعیتی و مزایای آن نیز دخیل می شوند.
وی درباره دو اسکان هدایت شده گل افشان و شهسوار هم گفت: اسکان گل افشان کُد روستا گرفته و 22 خانوار نیز در اسکان شهسوار ساکن شده اند که این سایت نیز در حال الحاق مصوب آبادی است.
سامی بار دیگر با تاکید بر اهمیت و ضرورت اسکان عشایر و اجباری نبودن اسکان تصریح کرد: همه این کارها برای رفاه حال جامعه عشایری است.
جلسه و دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشورمان موضوع مهم دیگری بود که این مسئول شهرستانی به آن اشاره کرد.
وی با بیان اینکه چهره و نمای کلی شهرستان برای مدیر کشور در نشست چندی قبل و در حضور نماینده سمیرم در مجلس دهم، ترسیم شد اظهار کرد: یکی از وعده ها و مصوبات خوب آن جلسه حضور رئیس سازمان در شهرستان در بهار سال آینده بود.
سامی بیان کرد: دیگر مصوبه خوب آن نشست تخصیص بهتر و ویژه اعتبارات عشایری برای تسریع در خدمات رسانی مطلوب و سریع به بزرگترین ییلاق عشایری کشورمان بود که مورد تاکید حاضران در جلسه نیز قرار گرفت.
مدیر امور عشایر سمیرم سپس به اعتبارات تملک دارایی مجموعه خود اشاره کرد و گفت: مرحله اول یک میلیارد تومان مصوب شد که با توجه به کمبود اعتبار 900 میلیون تومان دیده شد و 300 میلیون تومان از محل دو درصد گاز و نفت تخصیص یافت.
به گفته سامی، 580 میلیون تومان تملک دارایی در سال جاری همچنان محقق نشده و انتظارمی رود با توجه به تمرکز بیشتر ییلاقی و عشایری شهرستان، تخصیص این اعتبار به مجموعه امور عشایر سمیرم صورت گیرد.
فرماندار شهرستان سمیرم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته قبل از موعد کوچ سفری به مناطق قشلاقی داشتیم و از عشایر خواستیم تا حد ممکن تقویم کوچ را رعایت کنند.
محمدحسین نصرتی افزود: آنها به خوبی می دانند که رعایت تقویم کوچ دردرجه اول به نفع خودشان است هر چند گرمای شدید جنوب چند سالی است تاب و تحمل عشایر را نیز کم کرده و ناچارند چند روزی زودتر کوچ کنند.
وی با بیان اهمیت مراتع تازه برای دام و طبیعت ابراز امیدواری کرد که بارش های خوبی در انتهای سال 95 و بهار سال 96 شاهد باشیم تا کسب و کار و زندگی عشایر نیز رونق دو چندانی داشته باشد.
گ/7147 / 6022 خبرنگار : محمود افشاری - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.