به گزارش ایرنا، حجت‌ الاسلام والمسلمین علی یونسی عصر شنبه در نشست دبیران افتخاری کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اظهار کرد: محتشم این شاعر پرآوازه حالت قدسی به خود گرفته ‌است به‌گونه‌ ای که نماد یک مکتب‌ شده ‌است.
وی با بیان اینکه هیچ شعر دیگری توانایی رقابت با شعر محتشم کاشانی را ندارد، تاکید کرد: محتشم با کشف راز و رمز معناگرایی و عمل به آن در زبان شعر، همیشه ماندگار شد.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی خاطرنشان کرد: هر شخصی این راز را مانند محتشم کاشانی کشف کند و راهش را بپیماید، جاودانه خواهد ماند.
وی با اشاره به اینکه مرثیه ‌سرایی، مداحی، روضه‌ خوانی، سینه ‌‍‌زنی و عزاداری در ایران شیعی هر روز داغ‌ تر و داغ‌ تر می‌شود، گفت: هیچ جای جهان این نماد ها و نمود های عزاداری به جامعیت و عمق ایران شیعی نیست.
یونسی همچنین تصریح‌کرد: ویژگی‌ های مرثیه ‌سرایی، مداحی، روضه‌ خوانی، سینه ‌‍‌زنی و عزاداری از عرب به اینجا سرایت‌ نکرده یا بازسازی قبل از اسلام نیست گرچه هر دو مورد گفته ‌شده و قرائنی نیز وجود دارد اما نباید محدود به این حد شود که اگر چنین شود به ملت ایران جفا می ‌شود.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ های دینی و مذهبی یادآور شد: آن چه که امروز از این نماد ها و نمودها وجود دارد تجلی همه هنر ایرانی و هنرهای انحصاری در آن است که کمترین شباهتی با جاهای دیگر ندارد.
وی اظهار کرد: ایرانی ها خیلی سریع متوجه شدند که اسلام، شخصیت‌های دینی، رجال مذهبی و حادثه های دینی مثل هر دین، شخصیت و حادثه دیگر یک ظاهر و باطن و به تعبیر قرآن محکم و متشابه دارد.
یونسی همچنین با تاکید بر اینکه این ارزش‌ها هرگز کهنه و محدود در زمین و زمان نمی‌ شود، تصریح کرد: مردم حضرت امام علی(ع) را مظهر ماندگار عدالت، امام حسین(ع) را مظهر آزادگی، امام رضا(ع) را مظهر عقلانیت و حضرت صاحب الزمان مهدی موعود (عج) را مظهر امید و آینده می‌ دانند و این ها ارزش‌هایی است که همیشه بشر به آن احتیاج دارد.
یونسی گفت: شعر محتشم تکریم و تقلید از عرب نیست بلکه تجسم روح معناگرایی ایرانی است که ارزش خود را ازسرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و حضرت فاطمه (س) مظهر عفت، پاکدامنی و دفاع از حق، مظلومیت و حقیقت را دارد.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی همچنین گفت: معناگرایی ویژگی مشترک ایرانیان و عامل انسجام فرهنگ، وحدت و امنیت ملی ایرانیان است.
کنگره بین المللی محتشم کاشانی با هدف بزرگداشت مقام این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیخگان سراسر کشور و چند کشور خارجی از جمله خانم رنا علی، مجید زریجاوی و ایمان بیضاوی از دانشگاه بغداد، دکتر عارف نوشاهی از پاکستان به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار می شود.
برپایی نمایشگاه های «عکس هایی از جنس محتشم» و آثار خوشنویسان با موضوع «شعرهای محتشم» ، برگزاری همایش ملی شعر محتشم و شعر و ذکر، تجدید چاپ دیوان محتشم کاشانی و رونمایی از سردیس محشتم از جمله برنامه های جانبی کنگره بین المللی محتشم کاشانی است.
«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.