آنفلوانزای پرندگان، نوعی از آنفلوانزای حیوانی است که توسط گونه ‏A‏ ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود و در زُمره بیماری های خطرناک پرندگان بشمار می رود.
عامل این بیماری، ویروس است و می تواند بسرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را مبتلا کند.
اولین نشانه این بیماری، حدود 130 سال پیش در ایتالیا دیده شد و در ابتدا بدلیل کشتار فراوانی که در طیور به وجود آورد، آن را 'طاعون مرغی' نامیدند اما بعدها مشخص شد که عامل این بیماری، ویروس آنفلوانزاست.
آنفلوانزای پرندگان تاکنون در کشورهای مختلف جهان خسارت بسیار زیادی را به همراه داشته و در سال های اخیر نیز خسارت زیادی را به تولیدکنندگان طیور در ایران وارد کرده است.
تمام پرندگان نسبت به ویروس آنفلوانزا حساس هستند؛ اما مرغ، خروس، کبوتر، بوقلمون، شترمرغ، قرقاول، کبک، اُردک، بلدرچین و پرندگان زینتی مانند طوطی، مینا، و سهره از بقیه حساس ترند.
با آغاز فصل سرما و کوچ پرندگان، احتمال شیوع این بیماری در میان طیور افزایش می یابد و به همین دلیل ادارات دامپزشکی سراسر کشور به حالت آماده باش درمی آیند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به سرایت ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به اصفهان گفت: این ویروس در ابتدا در یکی از خانه های محمدآباد جرقویه با تلفات طیور بومی گزارش شد و بلافاصله اقدامات لازم برای قرنطینه، پاکسازی و معدوم سازی طیور آلوده صورت گرفت و پس از نمونه گیری و تایید آن 70 قطعه از طیور بومی آلوده معدوم شد.
وی همچنین با اشاره به گزارش تلفات سنگین و آلوده شدن دو مزرعه پرورش بوقلمون در روستای همت آباد نجف آباد گفت: پس از نمونه گیری و مثبت اعلام شدن ابتلای پرندگان این دو مزرعه به ویروس، حدود 5 الی 6 هزار قطعه بوقلمون آلوده شناسایی و معدوم شدند.
وی با بیان اینکه معدوم سازی،ضدعفونی، قرنطینه و مراقبت منطقه بصورت شبانه روزی در حال انجام است، گفت: اقدامات لازم برای پیشگیری و مقابله با این ویروس بر اساس پروتکل های سازمان بهداشت جهانی دام و پروتکل های سازمان دامپزشکی کشور رعایت می شود.
مدیرکل دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه از ابتدای پیدایش این بیماری در کشور، کمیته مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تشکیل شد، گفت: استان اصفهان با بیش از دو هزار واحد پرورش مرغ صنعتی، از بیشترین تعداد واحدهای پرورش مرغ و طیور در کشور برخوردار است.
موحدی یادآور شد: در این مدت شش کانون ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان در شهرهای اصفهان، نجف‌آباد، خمینی شهر، فلاورجان، لنجان و بوئین و میاندشت شناسایی شد.
وی با بیان اینکه دامپزشکی استان با دقت و وسواس خاصی این بیماری را کنترل و با آن مقابله می کند، افزود: مراحل پاکسازی، قرنطینه سازی و معدوم سازی بهداشتی در این مراکز و کانون ها با جدیت انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، خسارت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای مرغ داری استان را افزون بر 600 میلیارد ریال تخمین زد.
موحدی یادآور شد: در این مدت هشدارهای بسیاری مبنی بر توصیه به شهروندان برای خودداری از خرید پرنده از افراد دوره گرد و نگهداری انواع مرغ ها و پرندگان خود در قفس صادر شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه کوچ پرندگان مهاجر، مهمترین عامل اشاعه این بیماری محسوب می شود، گفت: ویژگی مهم این بیماری سرعت بالای انتشار آن در بین طیور صنعتی است که باعث تلفات و خسارت جبران ناپذیر می‌شود.
وی گفت: مرغداری های صنعتی و سنتی استان باید مسائل بهداشتی و ایمنی را برای مقابله با این بیماری بطور جدی رعایت کنند.
موحدی با بیان اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان بعنوان یک معضل جهانی شناخته می شود، افزود: 51 کشور دنیا در نقاط مختلف اروپا، آسیای جنوب شرقی و شرق آسیا، هم اکنون با این ویروس درگیر هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای انسان به ویروس مذکور در هیچ جای دنیا گزارش نشده است، تاکید کرد: ویروس‌های آنفلوآنزا، مختلف است و در این زمینه مراقبت‌ها باید بدقت انجام شود.
وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است، افزود: برخی از ویروس‌ها مختص انسان، برخی مختص حیوانات و تعدادی هم بین انسان و حیوان مشترکند.
موحدی با بیان اینکه مبارزه با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مانند یک جنگ است و همه باید برای مقابله با این ویروس دست به دست هم دهند، افزود: اکثر واحدهای مرغداری صنعتی استان بیمه است و مشکلی در زمینه پرداخت خسارت به آنها وجود ندارد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به استان احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود دارد و برای جلوگیری از انتقال این بیماری، تولیدکنندگان باید با بازرسان همکاری و از هرگونه جابه جایی طیور و کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه پرندگان آزاد و مهاجر عامل اصلی انتقال این بیماری در سطح استان و کشور هستند، نیاز است برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری، از خرید و فروش هر نوع پرنده آزاد پرواز، زینتی، آبزی پرور و پرندگان بومی خودداری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از مردم خواست درصورت مشاهده تلفات غیرطبیعی در طیور خانگی، مراتب را به این اداره کل گزارش و یا تلفات را بصورت بهداشتی دفن کنند.
وی درعین حال تصریح کرد: مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین و تخم مرغ مورد نیاز خود را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی، کُد و مهمور به مهر دامپزشکی خریداری و با اطمینان مصرف کنند.
وی با بیان اینکه از ابتدای مطرح شدن این بیماری در کشور، کمیته مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان تشکیل شده است، گفت: تاکنون بیش از 10 جلسه با پیگیری های خاص و یک جلسه نیز با حضور مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری و سایر دستگاه های مرتبط تشکیل شده است.
موحدی گفت: اطلاع رسانی پیامکی و مکاتبات در این زمینه با دستگاه های مختلف و پرورش دهندگان طیور، دهیاران و فرمانداران استان نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه طرح ملی رصد و پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان، مهر و آبان امسال همزمان با سراسر کشور در اصفهان برگزار شد، گفت: در این طرح از 120 واحد پرورش طیور استان نمونه گیری شد و باغ پرندگان، مزارع پرورش طیور و کشتارگاه ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در این نمونه گیری ها بیش از یکهزار و 600 نمونه خون گرفته و آزمایش های مختلف بر روی آنها انجام شد.
به گزارش ایرنا، حدود 23 میلیون قطعه مرغ گوشتی و تخمگذار، بلدرچین و بوقلمون در استان اصفهان وجود دارد.
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان بهداشت جهانی(WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام(OIE) منعقد شده ‌است.
چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی اعلام شد، در یک مزرعه پرورش طیور در مکلنبورگ آلمان، بیماری آنفلوآنزای مرغی مشاهده و بلافاصله ستاد بحران تشکیل و بطور همزمان، این بیماری در چند کشور دیگر نیز مشاهده شد.
به گفته برخی کارشناسان، در سال 2014 -2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2.3 میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش آید، از نظر اقتصادی و بهداشتی، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.
گ/6027/6994
خبرنگار: آرزو فلاح *انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.