به گزارش ایرنا، نصرالله پورجوادی عصر روز شنبه در نشست دبیران افتخاری کنگره بین المللی محتشم کاشانی دردانشگاه آزاد اسلامی کاشان اظهار کرد: شاعران امروز به جنبه های اجتماعی توجه دارند در حالی که شاعران پیشین به مسایل معنوی، فلسفی، عرفانی، کلامی و دینی توجه داشتند که مرثیه سرایی نیز در واقع مرتبط با این تفکر عرفانی است.
وی افزود: محتشم کاشانی از جمله شاعران مرثیه سراست که یک نظام و سیستم فکری عرفانی پشت شعرهایش نهفته است و باید به درستی تحلیل شود.
دبیر افتخاری کنگره بین‌ المللی محتشم کاشانی با اشاره به روضه الشهدای ملا حسین کاشفی از شاعران عرفانی قرن های پیشین حاوی نوعی عرفان و تصوف، خاطرنشان کرد: مهم ترین مطلب در مکتب فکری «محلجی» مساله عشق است که در مقابلش نیز حُسن قرار می گیرد.
به گفته وی، در تفکر حلاج عشق و حُسن، قائل به ازلی بودن هستند و عشق به سوی حُسن ازلی ظاهر می شود که این مضامین را در شعر محتشم نیز به راحتی می توان یافت.
پورجوادی با بیان اینکه محتشم به این مضامین و مساله ولایت جنبه شیعی می دهد، یادآور شد: مکتب حلاج، مساله ولایت شیعی به خصوص شهادت حضرت امام حسین (ع) را حقیقت وصال با معبود می داند و این مضمون به حلاج برمی گردد و دیگران مانند عطار نیز این قاعده را بکار گرفته اند.
وی هم چنین تاکید کرد: محتشم کاشانی از زمان ملاحسین کاشفی مساله ولایت شیعی به خصوص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را سرلوحه قرار می دهد.
عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: این مساله که بزرگترین کسی که می تواند به وصال معشوق برسد حضرت حسین بن علی (ع) است، مبنای مرثیه سرایی محتشم و شاعران این سبک می شود.
پورجوادی همچنین تاکید کرد: انتقال مفهوم ها و مضمون ها از عرصه ای به عرصه مرثیه سرایی اهل بیت (ع)، خود می تواند زمینه تحقیق ها و پژوهش هایی در ادبیات باشد.
کنگره بین المللی محتشم کاشانی با هدف بزرگداشت مقام این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیخگان سراسر کشور و چند کشور خارجی فردا (یکشنبه) نیز در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان ادامه دارد.
برپایی نمایشگاه های «عکس هایی از جنس محتشم» و آثار خوشنویسان با موضوع «شعرهای محتشم» ، برگزاری همایش ملی شعر محتشم و شعر و ذکر، تجدید چاپ دیوان محتشم کاشانی و رونمایی از سردیس محشتم از جمله برنامه های جانبی کنگره بین المللی محتشم کاشانی است.
«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.