به گزارش ایرنا،فتح الله مجتبایی روز شنبه در نشست دبیران افتخاری کنگره بین المللی محتشم کاشانی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان افزود: ترکیب بند عاشورایی محتشم در سراسر ایران و برخی کشورها از جمله هندوستان و پاکستان خوانده می شود که این مهم بیانگر آن است که هیچ مرثیه سرایی مانند محتشم کاشانی نمی شود.
وی افزود: در زمان ناصر خسرو، دیوان خاقانی و در رساله سعدی، مرثیه سرایی دیده می شود اما مرثیه سرایی محتشم منحصر به فرد است که پس از وی مورد تقلید دیگر مرثیه سرایان قرار گرفت.
مجتبایی خاطرنشان کرد: در شعر گاهی لفظ بر معنا و گاهی معنا بر لفظ غلبه دارد و در مرثیه سرایی محتشم در سطح متوسط تعادل معنا و لفظ مشاهده می شود.
وی گفت: محتشم در غزل سرایی و قصیده سرایی به شمس الشعرا معروف بود.
عضو پیوسته فرهنگستان ادب و زبان فارسی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری کنگره بین المللی محتشم یادآور شد: این کنگره جوابی برای رسانه ها و کشورهای خارجی است که علیه ایران تبلیغ می کنند.
کنگره بین المللی محتشم کاشانی با هدف بزرگداشت مقام این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیخگان سراسر کشور و چند کشور خارجی به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار می شود.
برپایی نمایشگاه های «عکس هایی از جنس محتشم» و آثار خوشنویسان با موضوع
«شعرهای محتشم»، برگزاری همایش ملی شعر محتشم و شعر و ذکر، تجدید چاپ دیوان محتشم کاشانی و رونمایی از سردیس محشتم از جمله برنامه های جانبی کنگره بین المللی محتشم کاشانی است.
«کمال الدین علی محتشم کاشانی»اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.
6136* 6027 * خبرنگار: یوسف صائب* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.