به گزارش ایرنا، تلفات جانی و وارد شدن خسارت های سنگین مالی به جامعه در پی تصادفات و سوانح رانندگی یکی از معضلاتی می باشد که امروزه گریبانگیر صنعت حمل و نقل جاده‌ ای شده است.
سرعت بالا و غیرمجاز خودروها از مهمترین عوامل بروز حوادث و سوانح رانندگی و تصادفات است و کنترل سرعت خودروها از طریق ابزار و تجهیزات پیشرفته می‌ تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار این حوادث داشته باشد.
در بسیاری از کشورهای از فناوری‌های پیشرفته برای کنترل رفتار رانندگان و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار جاده ای استفاده‌ می‌شود و کوچک‌ ترین رفتار رانندگان زیر نظر قرار می گیرد.
در این راستا در چند سال اخیر نیز در کشورمان، سرعت سنجی و ثبت تخلفات رانندگان، در معابر برون شهری، روش مبتنی بر پردازش تصویر یکی از کاربردی ترین روش ها برای جلوگیری از رفتار پرخطر رانندگان بوده است.
با استفاده از روش مبتنی بر پردازش تصویر می‌توان اطلاعات جامعی از خودروهای عبوری به دست آورد که در این روش با مدل سازی مسیر حرکت خودروها وتحلیل دقیق رفتار ترافیکی آنها می‌توان اطلاعات ارزشمندی
را استخراج کرد که قدرت بالایی را برای برقراری مدیریت منعطف ترافیکی ایجاد می کند.

** تلفات جاده ای اصفهان نسبت به سال گذشته ، یک درصد کاهش یافته است **
حجم بالایی از حمل­ و نقل کشور از طریق اصفهان انجام می شود و این استان با قرار گرفتن در مرکز ایران، یکی از مهمترین استان ها در بخش حمل و نقل جاده ای است.
بنا بگفته مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان، حدود 212 میلیون تردد در سال گذشته در جاده های این استان صورت گرفته است که بر این اساس می توان اصفهان را به عنوان پایتخت حمل ­و نقل کشور نامید.
داریوش امانی با بیان اینکه متاسفانه اصفهان به دلیل آمار بالای تلفات جاده ای کارت زرد گرفته بود، تصریح کرد: باتوجه به تلاش های نیروی انتظامی و راهداری استان اصفهان، تلفات جاده ­ای این استان در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش یافته است.
وی ابراز امیدواری کرد که در ایام نوروز این آمار کاهش یابد.
مدیر کل راهداری و حمل­و نقل جاده­ای ادامه داد: در حال حاضر حدود 300 دستگاه اتوبوس اصفهان – تهران و 260 دستگاه اتوبوس اصفهان – شیراز به سیستم سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) مجهز شدند که این سامانه علاوه بر رعایت حقوق شهروندی از اتلاف وقت نیز جلوگیری می کند.
وی توضیح داد: در این شیوه اطلاعات و مشخصات هر دستگاه اتوبوس بصورت آنلاین ثبت می شود و در اختیار پلیس راه قرار می گیرد بنابراین اتوبوس ها در صورت نداشتن تخلف به راه خود ادامه می­ دهد و در غیر اینصورت از ادامه حرکت آنها توسط پلیس راه جلوگیری می شود.

** راه اندازی 72 سامانه هوشمند ثبت تخلفات جاده ای در اصفهان**
بتازگی با دستور معاون اول رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس 72 سامانه هوشمند ثبت تخلفات جاده ای در استان اصفهان راه اندازی شد.
استاندار اصفهان، تامین و حفظ امنیت و ایمنی مردم را اصلی ترین وظیفه حاکمیت برشمرد و گفت: بهره برداری از سامانه های هوشمند ثبت تخلفات و طرح پایش تصویری در این راستا اجرا شده است.
رسول زرگر پور افزود: طرح پایش تصویری با هدف استفاده از سیستم های پایش تصویری و دوربین های مدار بسته بمنظور کنترل مسائل ترافیکی و امنیتی به استان ها ابلاغ و کارگروهی در این زمینه در هر استان تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: مجموعه هایی مانند شهرداری ها و نیروی انتظامی در این کارگروه عضو هستند و مقرر شده سرمایه گذاری لازم برای ایجاد یک مجموعه جهت پایش تصویری صورت گیرد.
استاندار اصفهان، با بیان اینکه حداکثر تا سه سال آینده طرح پایش تصویری در استان اصفهان تکمیل و اجرایی می شود، اضافه کرد: راه اندازی این طرح تحول بزرگی در استان ایجاد خواهد کرد.
زرگر پور با اشاره به جایگاه مهم این استان در بخش حمل و نقل کشور، گفت: اصفهان به عنوان شریان اصلی حمل و نقل کشور، عملکرد ملی در این زمینه دارد و لازم است به جاده های این استان در حد ملی توجه شود.
وی با بیان اینکه اصفهان رتبه نخست کشور را در زمینه تعداد پایانه ها، مجتمع های بین راهی و آزاد راه دارد، افزود: این استان دارای 115 هزار کیلومتر جاده است.
وی با اشاره به در پیش بودن سفرهای نوروزی اظهار امیدواری کرد که استفاده از سامانه های هوشمند ثبت تخلفات، در کاهش حوادث جاده ای و تامین امنیت موثر باشد.
استان اصفهان دارای 11 هزار و 500 کیلومتر راه است که بلحاظ موقعیت خاص آن در مرکز و بعنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رتبه اول حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را داراست.
استان اصفهان دارای دو هزار و 791 کیلومتر راه همسنگ و 29 کیلومتر آزادراه است.
بنا بر اعلام پزشکی قانونی استان اصفهان در 9 ماهه سالجاری، 851 نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (880 نفر،199 زن و 681مرد)، 3.3 دهم درصد کاهش داشته است.
از مجموع تلفات حوادث ترافیکی سال جاری در این استان، 191 نفر زن و 660 نفر مرد بوده اند.
بیشترین تلفات حوادث ترافیکی در این مدت با 511 نفر در جاده‌های برون‌ شهری، 302 نفر در مسیرهای درون ‌شهری، 12 نفر جاده های روستایی، 11 نفر مربوط به جاده های خارج استان و 15 نفر سایر گزارش شده است.
گ/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.