غلامرضا جمالی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تا کنون 15 مرکز در استان اصفهان مجوز ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل را ازسوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دریافت کرده اند.
وی اظهار کرد: از این مراکز هشت مرکز در کلانشهر اصفهان و هفت مرکز در شهرهای نجف آباد، فولادشهر، دولت آباد، زرین شهر، شاهین شهر و خمینی شهر فعال است.
وی گفت: بر اساس آئین‌نامه جدید تأسیس مراکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل مصوب تیر ماه سالجاری، دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند به ازای هر 50 هزار تن جمعیّت به یک مرکز مجوز تأسیس اعطا کنند.
جمالی با بیان اینکه نخستین آئین نامه مراکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل از سال 78 در کشور صادر شد، افزود: آئین نامه جدید این مراکز برای پاسخ به انتظارها و نیازهای اساسی مردم ونظام سلامت و برای ساماندهی بهتر این مراکز درتیرماه سالجاری از طرف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است.
رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به راه اندازی دفاتر مراقبت در منزل در برخی بیمارستان ها نیز اشاره و تصریح کرد: این دفاتر به استناد ماده 22 آئین‌نامه تأسیس مراکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل و به منظور ساماندهی 'مراقبت در منزل' و نظارت بر تداوم درمان پس از ترخیص، راه اندازی شده اند.
جمالی اضافه کرد: این واحدها با مراکز مجوز دار یاد شده قرارداد منعقد کرده و بیمارانی را که پس از ترخیص از بیمارستان به خدمات پرستاری در منزل نیاز دارند به این مراکز مجوز دار معرفی می کنند.
وی هدف از تأسیس این دفاتر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را ساماندهی، تداوم و هماهنگی در ارائه مراقبت از بیمار پس از ترخیص از بیمارستان، مراقبت ایمن و به صرفه در منزل در راستای کاهش زمان بستری، کاهش هزینه‌های درمانی مراقبتی، کاهش دوران نقاهت، کنترل و کاهش عفونت‌های بیمارستانی، توانبخشی و بهبود کیفیت خدمات پرستاری و در نهایت افزایش رضایت ‌مندی بیماران و خانواده‌ها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه مراکز مجوز دار زیر نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند، اظهار کرد: بازرسی های مداوم از این مراکز صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت مراکز پرستاری در منزل بدون مجوز در کشور در سال های گذشته، مشکل هایی را به وجود آورده بود، تصریح کرد: اجرای آئین نامه جدید منجر به نظارت بهتر و بیشتر روی این قبیل مراکز می شود.
هدف از تأسیس مراکز ارائه مراقبت های پرستاری در منزل، تأمین، حفظ و ارتقای سلامت بیماران به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق ارائه مراقبت‌های پرستاری در زمینه‌های مراقبتی، مشاوره ای، آموزشی، درمانی، توانبخشی و تأمین نیروی انسانی کارآمد با تأکید بر افزایش سلامتی و کاهش تأثیر ناتوانی به ویژه در بیماری‌های مزمن (صعب العلاج، سرطانی‌ها و بیماری‌های خاص ) سالمندان است.
فهرست مراکز مراقبت های پرستاری در منزل دارای مجوز در استان اصفهان در پایگاه اینترنتی www.ta.mui.ac.ir قابل دسترس است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.