به گزارش ایرنا، نخستین کنفرانس بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم با مشارکت آکادمی علوم چین سوم تا پنجم خرداد سال آینده در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.
این کنفرانس بین‌المللی با شعار ' اتصال شرق به غرب با جاده ابریشم، گذشته، حال و آینده' و توسط دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه مؤسسه اکولوژی و جغرافیای ژینجیانگ چین وابسته به آکادمی علوم چین برگزار خواهد شد.
از جمله اهداف کنفرانس مذکور می توان به فراهم کردن فرصتی مناسب جهت تبادل نظر میان پژوهشگران، متخصصان و دانشجویان با رویکرد کاربرد علوم ژئوماتیک در مدیریت عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و تقویت همکاری‌های علمی و بین المللی کشورهای جاده ابریشم در معرفی و توسعه روش‌ها و دستاوردهای جدید در زمینه های سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی (GPS) ، سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و سنجش از دور اشاره کرد.
مهندسی ژئوماتیک، مجموعه‌ای از تخصص‌های مرتبط با جمع‌آوری، نگهداری، پردازش، بازیابی و توزیع داده‌های جغرافیایی یا زمین مرجع است.
محورهای این کنفرانس نیز شامل تولیدهای ماهواره ای و کاربردها، فناوری‌های جمع آوری داده‌های مکانی، داده‌کاوی و سامانه اطلاعات جغرافیایی تحت وب، ایجاد و توسعه زیرساخت داده‌های مکانی، ژئوپولتیک، تغییر اقلیم و سازگاری بلایای طبیعی و مدیریت بحران و هیدرولوژی و منابع آب است.
پهنه بندی و مدیریت عرصه های طبیعی و محیط زیست، مدیریت و مدل‌سازی اکوسیستم‌، مدیریت و برنامه ریزی شهری، کشاورزی، توسعه پایدار، امنیت غذایی و اکوتوریسم نیز از دیگر محورهای کنفرانس بین المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم است.
اطلاعات بیشتر درباره این کنفرانس در پایگاه اینترنتی http://www.silkgis-iut.ir/fa در دسترس است.
جاده ابریشم، شبکه راه های به هم پیوسته با هدف بازرگانی در آسیا بود که شرق، غرب و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و شرق اروپا پیوند می داد.
این مسیر تا قرن پانزدهم میلادی به مدت یکهزار و ۷۰۰ سال، بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا و منشاء تبادلات فرهنگی و اقتصادی زیادی میان کشورهای مختلف بوده است.
در سال های گذشته تلاش هایی برای احیای این جاده از سوی کشورهای مختلف از جمله ایران و چین صورت گرفته است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.