به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی دانشگاه پیام نور استان اصفهان روز دوشنبه به نقل از رسول قاسمی عنوان کرد: داروهای شیمیایی یا صنعتی، ماده موثر مشخص دارند، 'دوزاژ' (میزان مصرف دقیق دارو) در آنها تعیین شده و درباره اثر این میزان مصرف، مطالعه زیادی صورت گرفته است.
وی که در همایش داروهای گیاهی و کشاورزی پایدار سخن می گفت، افزود: یکی از باورهای رایج مردم این است که داروهای شیمیایی مضر هستند و داروهای گیاهی زیانی ندارند و همین امر به بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده دارو، فرصت داده است که تبلیغات زیادی روی داروهای گیاهی انجام دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد گفت: هر گیاه دارویی، ماده یا مواد موثری دارد که باید آن را بشناسیم و بتوانیم با خارج‌کردن و استفاده صنعتی از آن ماده موثر، کار خود را راحت کنیم و عوارض داروها را کم کنیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا داروهای گیاهی عوارض جانبی دارند، توضیح داد: دارو، یک تعادل به هم خورده در بدن را دوباره متعادل می‌کند که داروهای گیاهی نیز از این قاعده مستثنی نیستند لذا کم یا زیاد شدن ماده موثر در گیاهان دارویی نیز ممکن است سلامت بیمار را با مخاطره مواجه کند.
قاسمی تصریح کرد: مثال‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیایی ممکن است عوارضی داشته ‌باشد بنابراین باید هر دارویی حتی داروهای گیاهی با شناخت و به‌ طور صحیح مصرف شود.
وی تاکید کرد: استفاده از گیاهان دارویی بصورت خام و فرآوری نشده می‌تواند عوارض جبران ‌ناپذیری داشته باشد زیرا مقدار مصرف مواد مؤثره گیاهان دارویی خام تحت‌کنترل نیست.
همایش داروهای گیاهی و کشاورزی پایدار به همت انجمن علمی زیست شناسی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.
د/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشاردهنده : عمادی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.