به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور یکشنبه شب در جمع خبرنگاران ارزش قرارداد دریافت تسهیلات 900 واحد صنعتی کوچک و متوسط این با بانک ها را 680 میلیارد تومان اعلام کرد.
وی تصریح کرد: تاکنون 600 میلیارد تومان از این تسهیلات به واحدهای یاد شده پرداخت شده است.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه واحدهای کوچک و متوسط که زیر 100 نفر کارگر دارند شامل این بسته حمایتی می شوند، افزود: این واحدها می توانند برای سرمایه در گردش تا 10 میلیارد ریال و برای تکیمل 30 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.
وی اظهارکرد: سهمیه ای که برای استان اصفهان در نظر گرفته شده؛ حدود 720 واحد با 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای است.
زرگرپور ادامه داد: 600 واحد از این واحدها تسهیلات سرمایه در گردش هست و 120 واحد نیز واحدهای تکمیلی بالای 60 درصد می باشند.
وی با بیان اینکه دولت تاکید زیادی دارد که اینکار با صحت و سلامت بسیار بالا انجام شود، گفت: در این راستا کارگروهی متشکل از اتاق صنعت، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون همچنین بخش صنعت و کشاورزی استان اصفهان تشکیل شد.
استاندار اصفهان بیان کرد: پس از 6 ماه از تشکیل این کارگروه، چهار هزار و 656 واحد یعنی نیمی از واحدهای زیر 100 نفر کارگر استان اصفهان در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند.
وی با اشاره به اینکه پس از ثبت نام، وضعیت این واحدها در کارگروه یاد شده و سیستم بانکی بررسی شد، افزود: پس از بررسی این دو مرجع، از چهار هزار و 656 واحد ثبت نام شده، سه هزار واحد شرایط دریافت تسهیلات را نداشتند و از گردونه بسته حمایتی رونق خارج شدند.
زرگرپور ادامه داد: به این ترتیب یکهزار و 753 واحد صنعتی کوچک و متوسط استان اصفهان از صلاحیت دریافت تسهیلات برای سرمایه درگردش و تکمیل برخوردار بودند که تاکنون 900 واحد آنها برای دریافت این تسهیلات با سیستم بانکی قرار داد بسته اند.
وی تصریح کرد: در پی تسهیلات پرداخت شده به این واحد از بین رفتن 34 هزار فرصت شغلی جلوگیری شد و 14 هزار شغل جدید نیز ایجاد شد که در مجموع 48 هزار شغل تثبیت و ایجاد شده است.
استاندار اصفهان بااشاره به اینکه 10 درصد واحدهای صنعتی بزرگ کشور در این استان قرار دارند، افزود: براساس تصمیم دولتمردان وضعیت این واحدها باید در ستاد رونق اقتصادی کشور که به ریاست معاون رئیس جمهور تشکیل می شود، بررسی خواهد شد.
وی افزود: 142 واحد صنعتی بزرگ که به 30 هزار میلیارد ریال نیاز داشتند را به ستاد رونق اقتصادی کشور معرفی کردیم.
زرگرپور اضافه کرد: تاکنون وضعیت 55 واحد از این واحدها در کارگروه مربوطه بررسی شده که کل تسهیلات درنظر گرفته شده برای این تعداد واحد صنعتی بزرگ 700 میلیارد تومان است.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه کارگروه دیگری پس از سفر رئیس جمهوری به استان اصفهان با نام کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شد، توضیح داد: ماموریت این کارگروه ارائه تسهیلات نیست بلکه مشکلات واحدهای تولیدی در زمینه مالیات، بیمه و سیستم بانکی را بررسی و حل و فصل می کند.
وی اظهارکرد: با اختیاراتی که براساس اصل 138 قانون اساسی، دولت به استانداران تفویض کرد، مشکلات واحدهای صنعتی در این کارگروه بررسی و اقدام های لازم برای حل مشکلات این واحدها انجام می شد.
زرگرپور با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال گذشته تاکنون 311 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان برگزار شده است، افزود: 10 هزار و 803 مصوبه در این کارگروه تصویب شده است.
وی ادامه داد: 17درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان مربوط به حل مشکلات مالیاتی، 12 درصد مربوط به حل مشکلات بیمه ای، 38 درصد مربوط به استمهال بانکی و 32 درصد مربوط به مسائل دیگر از جمله زیست محیطی واحدهای تولیدی این استان بوده است.
استاندار اصفهان افزود: براساس اعلام خانه صنعت، معدن و تجارات استان اصفهان تاکنون 60 درصد این مصوبات اجرایی شده و در پی اجرایی شدن این مصوبات 30 هزار شغل تثبیت شده است.
وی در ادامه به همکاری بانک ها برای اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در این زمینه بانک های دولتی و نیمه دولتی خوب عمل کرده اند اما بانک های خصوصی همکاری کامل را ندارند.
حدود 9 هزار و 300 واحد صنعتی با اشتغال حدود 250 هزار نفر در استان اصفهان وجود دارد که حدود هشت هزار واحد از میان آنها، صنایع کوچک است.
*** 900 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی محقق شده است
زرگرپور در ادامه بااشاره به اینکه پس از برجام، اصفهان اولین استانی بود برای 140 فرصت سرمایه گذاری خارجی با اعتبار 11 میلیارد یورو برنامه ریزی کرد ، افزود: تحقق این میزان سرمایه گذاری خارجی به 47 میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی نیاز دارد.
وی افزود: تاکنون 900 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان اصفهان محقق شده و رشکت های خارجی با مراجعه به وزارت اقتصادی و دارایی سرمایه گذاری خود را ثبت کرده است.
وی، سرمایه گذاری یک شرکت آلمانی برای احداث نیروگاه خورشیدی 405 مگاواتی به ارزش 640 میلیون یورو، سرمایه گذاری یک شرکت فرانسوی پژو در سایت های کاشان با 152 میلیون یورو، و سرمایه گذاری یک شرکت قبرسی در نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی با 6و چهار دهم میلیون یورو را از جمله سرمایه گذاری های خارجی تحقق یافته در این استان اعلام کرد.
استاندار اصفهان همچنین همکاری یک شرکت آلمانی با شرکت کامکار برای انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات فولاد به ارزش پنج میلیون یورو را از دیگر سرمایه گذاری های تحقق یافته در این استان اعلام کرد و افزود: ممکن است مبلغ این قرار داد کم تصور شود اما موضوع انتقال تکنولوژی بسیار مهم و از ارزش بالایی برخوردار است.
وی بیان کرد: در مجموع 861 میلیون یورو در استان اصفهان سرمایه گذاری خارجی محقق شده است که این رقم معادل 900 میلیون دلار می باشد.
زرگرپور با اشاره به اینکه هدفگذاری مسئولان استان اصفهان برای انجام سرمایه گذاری خارجی در این استان ایجاد 140 فرصت سرمایه گذاری بوده است، تصریح کرد: سرمایه گذاری خارجی محقق شده با هدفگذاری انجام شده خیلی فاصله دارد اما درحال پیگیری هستیم تا فرصت های سرمایه گذاری خارجی بیشتری را به دست آوریم.
2093 *** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.