این روزنامه نوشت: حدود یک و نیم میلیون معلول در ایران به ‌نام شهروند زندگی می کنند؛ یک و نیم میلیون آدمی که نگاه های از بالا به پایین آدم های دیگر بیش از هر چیزی اسیرشان کرده و همچون نمکی است بر روی زخم هایشان و طوقی بر گردنشان؛ آنهایی که نه تنها از حداقل حقوق شهروندی برخوردار نیستند، بلکه جامعه هم هنوز آنها را عضو خود نمی‌ داند، هنوز آنها را نپذیرفته و هنوز پَسشان می‌ زند، انگار آدم ها از همراهی و همنشینی با یک معلول واهمه دارند و فراری هستند.
این روزنامه در ادامه این مطلب به نقل از سعید فرقانی، از متخصصان حوزه توانبخشی جهان از طرف سازمان بهداشت جهانی، حاکیست: بیشترین نارضایتی و گلایه معلولان از همین رفتارهای نادرست است، اکثر معلولان از تحقیرها، نگاه های شماتت آمیز، تبعیض و عدم رعایت فرصت های برابر در جامعه که باعث منزوی و طرد شدنشان می شود، شاکی هستند، چون این رفتار اجازه نمی دهد که آنها از پتانسیل های فکری، شخصیتی، روحی و رفتاری شان استفاده کنند.
در ادامه این مطلب به نقل از وی آمده است: مردم معلولان را نمی بینند و چشم هایشان را روی آنها می بندند، همین نگاه ها و دست کم گرفتن ها، اتفاقا بیش از هر چیزی باعث آزار معلولان می شود.
این روزنامه در ادامه به نقل از فرقانی نوشت: سازمان ملل هزاره اخیر را زمان فراهم بودن دسترسی برای همه می داند و هدفش هم این است که معلولان هم از حقوق برابر برخوردار شوند، چیزی که در کشورهای توسعه یافته نمونه اش را می بینیم. آنجا آنقدر امکانات و شرایط ایده آلی برای معلولان در نظر گرفته شده که اصلا دستمایه ساخت انیمیشن های طنز شده و مردم به طنز می گویند که ما سخت تر از معلولان زندگی می کنیم.
ادامه این مطلب به نقل از این پژوهشگر اجتماعی حوزه معلولان حاکیست: در حالی که در کشورهای در حال توسعه معلولان به دلیل عدم امکانات در بسیاری از مواقع خانه نشین می شوند و به دلیل نگاه های تحقیر آمیزی که ناشی از فرهنگ نادرست است، ترجیح می دهند در جامعه حضور پیدا نکنند، اما باید این موضوع را درک کنیم و به کودکانمان بیاموزیم که آنها هم مثل هر انسانی حق زندگی دارند. فرقانی از خانواده هایی که نمی توانند کودک معلولی را در کنار خود بپذیرند، می خواهد که آنها هم یک بار این موضوع را تجربه کنند و فرزندانشان را روی صندلی چرخدار بنشانند و در شهر بچرخانند تا بتوانند شرایط خانواده ها و خود معلولان را درک کنند.
گ / 6020 / 6022 ** خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار : عمادی
کانال اطلاع رسانی : https://telegram.me/esfahanirna

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.