عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.
قرارداد ساخت سد سوم کوهرنگ نیز در سال ۱۳۸۹ بسته شد و قرار بود سال ۹۳ به بهره برداری برسد اما پیشرفت فیزیکی کنونی طرح کمتر از ۲۰ درصد است.
عملیات ساخت تونل سوم کوهرنگ مراحل پایانی خود را طی می‌کند اما عملیات اجرایی سد مخزنی این تونل در چند سال اخیر به‌دلیل مشکلاتی از جمله منابع مالی متوقف مانده بود.

عباس رضایی در حاشیه دیدار با دکتر سیدضیا هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شایسته بود که این طرح چند سال گذشته به‌طور کامل اجرا می‌شد اما به دلایل متعدد فعال نبود و امیدواریم ۲۲ بهمن امسال طرح تونل آن پایان یابد.

وی با بیان اینکه تونل و سد سوم کوهرنگ، یکی از طرح‌های بزرگ انتقال آب برای تامین آب آشامیدنی اصفهان است، اظهارداشت: عملیات اجرایی سد تونل سوم کوهرنگ از اسفند پارسال مجدد کلید خورد و پیشرفت خوبی دارد و امید است تا یک ماه آینده خاکبرداری از سد انجام شود.

استاندار اصفهان اظهار امیدواری کرد که تا پایان دولت دوازدهم، سد سوم کوهرنگ وارد مدار فعالیت شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان با حدود ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع وسعت، پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۰ درصد آن در کلانشهر اصفهان زندگی می‌کنند، گفت: این خطه با مشکلاتی برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت مواجه است.

رضایی با بیان اینکه در ۱۴ شهر استان از جمله کلانشهر اصفهان در ماه‌هایی از سال با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: محله‌هایی در این شهرها داریم که آب به آنها حتی برای ۷۲ ساعت نمی‌رسد و مردم برای وضو گرفتن هم دچار مشکل هستند.

وی به تمهیدات استانداران و مسئولان آب اصفهان در قدیم برای رفع این معضل اشاره و تصریح کرد: یکی از این تمهیدات، استفاده از آب چاه است که آلودگی‌هایی به‌همراه دارد.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل کمبود منابع آبی، ابتدا دست نیاز و تمنا به سوی درگاه الهی باز می‌کنیم، اضافه کرد: اگر مانند سال قبل این میزان بارندگی داشته باشیم امیدواریم این مشکل حل شود.

رضایی ادامه داد: هرچند به دلیل قدیمی بودن و از کار افتادن سیستم‌های انتقال آب و لوله‌کشی آب و فاضلاب در شهر اصفهان در شرایط فعلی اگر پنج هزار میلی‌متر در سال هم بارندگی داشته باشیم به دلیل اینکه پیش‌بینی‌ نشده بود با مشکل آب به لحاظ فنی مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه به‌همین دلیل، مساله انتقال آب در این استان را فعال کردیم، خاطرنشان کرد: طرح‌های انتقال آب از سال‌های گذشته بوده و ما آنها را فعال کردیم.

استاندار اصفهان یکی از این طرح‌ها را سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ خواند و گفت: این طرح مقداری آب را به سمت اصفهان منتقل می‌کند و با وجود فعال شدن هنوز به آن صورت شکل کارگاهی به خود نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون موفق به گرفتن مجوز از سازمان برنامه و بودجه کشور برای یافتن سرمایه‌گذار جهت اجرای این طرح شدیم، تصریح کرد: اینکه آیا بتوانیم با این شرایط سرمایه‌گذار پیدا کنیم در حال بررسی است و امیدواریم تا عید نوروز آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم.

طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه موسوم به 'گلاب ۲' است و به عنوان طرح توسعه آبرسانی به ۱۴شهرستان استان اصفهان به طول ۲۷ کیلومتر، آب دریاچه سد زاینده رود را به تصفیه خانه انتقال می‌دهد.

رضایی به ۲ اقدام برای تامین آب مورد نیاز صنعت نیز اشاره و اضافه کرد: یکی از آنها، خرید پساب و استفاده از آن برای صنعت است که مشکل قانونی و محیط زیستی ندارد.

به گفته وی، تا کنون قراردادهایی برای خرید پساب از ۱۴ روستا و ۲ شهر فلاورجان و نجف‌آباد منعقد شده است و صنایع اصفهان با خرید پساب از این مناطق، آب آن را تصفیه و برای مصارف خود استفاده می‌کنند.

استاندار اصفهان، خاطرنشان کرد: در این طرح، صنایع علاوه بر خرید پساب، کار لوله‌کشی فاضلاب را نیز انجام می‌دهند که کار بزرگ و مهمی در جهت بهداشت و ایجاد شبکه فاضلاب است.

وی با تاکید بر اینکه دولت هیچ پولی در این زمینه هزینه نمی‌کند، گفت: اجرا شدن این طرح‌ها، اشتغال و توسعه کسب و کار را به همراه دارد.

رضایی، اقدام دوم برای تامین آب صنعت را انتقال آب از بندرعباس و دریا عنوان و اضافه کرد: ۱۱ واحد صنعتی بزرگ استان شرکتی را در این زمینه ثبت کردند تا بتوانند ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب  از دریا به صنایع اصفهان منتقل کنند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه بیشتر این کار از طریق لوله‌کشی انجام می‌شود، اظهار داشت: پیمانکاران این طرح انتخاب شدند و در حال مطالعه برای تعیین مسیر انتقال آب هستند.

وی تاکید کرد: اگر این ۲ طرح به ویژه انتقال ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب اجرایی شود بیش از ۵۰ درصد از مشکلات مربوط به تامین آب صنایع استان اصفهان حل و فصل می‌شود تا نخواهیم از آب رودخانه به صنایع بدهیم.

اصفهان به گفته کارشناسان در بیش از یک دهه اخیر با مشکلات و معضلات بسیاری به دلیل گسترش خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه شده است.

رودخانه زاینده رود نیز که یکی از منابع اصلی تامین آب در این خطه و فلات مرکزی کشور است، در سال های گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست بویژه در فصل های گرم سال با خشکی مواجه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.