سید مهدی میرباقری روز دوشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا اظهارداشت: نصب کنتورهای حجمی هوشمند در راستای سلسله اقدامات طرح ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و برای پایش دقیق میزان برداشت‌ها از منابع آب های زیرزمینی و برنامه‌ریزی مدون برای این امر است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۵۸ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده که حفظ پنج میلیون و ۴۰۶ هزار متر مکعب آب را در پی داشته است.

مدیرباقری خاطرنشان کرد: مسدود کردن  ۶۰۰ حلقه چاه غیر مجاز تا پایان امسال سبب حفظ ۲۰.۳۷ میلیون متر مکعب آب  در این استان می‌شود.

وی اضافه کرد: ۱۷ هزار و ۴۶۰ چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که از سال ۸۴ تاکنون ۶ هزار و ۱۴۴ حلقه از آنها مسدود شده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: در این مدت همچنین ۲۹۰ کنتور حجمی هوشمند روی چاه‌های مجاز این استان نصب و یک هزار و ۴۸۳ پروانه بهره‌برداری از چاه نیز اصلاح و تعدیل شده است و این ارقام به ترتیب تا آخر سال به ۷۰۰ دستگاه کنتور و ۱۰ هزار پروانه بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در باره میزان اعتبارات گفت: اعتبارات ابلاغی طرح احیا و تعادل بخشی استان در سال جاری ۱۵۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و جمع کل اعتبارات تخصیص یافته از ابتدای سال تاکنون ۴۱ میلیارد و ۳۷۹ میلیون ریال بوده که تمامی اعتبارات تخصیصی هزینه شده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به اهمیت کارکرد و فعالیت گروه‌های گشت و بازرسی برای کاهش تخلفات، تصریح کرد: در این مدت تقویت و استقرار ۶۲ گروه گشت و بازرسی در سطح استان در دستور کار قرار گرفت.

میرباقری با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین موارد در حفر چاه‌های غیرمجاز، دستگاه‌ها و ادوات غیرمجاز حفاری است، ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون ۲ هزار و ۵۴۹ دستگاه و وسیله غیرمجاز حفاری در استان توقیف شده که سهم امسال آن ۳۴۵ مورد است.

فشار به منابع آب زیرزمینی کشور جهت تامین آب مورد نیاز بخشهای مختلف محیط زیست، کشاورزی، شرب، بهداشت، فضای سبز، صنایع و خدمات فزونی یافته بطوری‌که آب استحصالی از چاه‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوان‌ها بوده و همین امر منجر به نزول سطح آب زیرزمینی در بسیاری از دشت‌های کشور و بروز اثرات مخرب از جمله خشکیدن قنوات و چشمه ها، پمپاژ آب از اعماق زیاد توسط چاه‌های عمیق با هزینه برق بالا، شور شدن آب استحصالی، بایرشدن زمین‌های زراعی، فرونشست زمین و ایجاد درز و شکاف در تاسیسات و منازل در برخی مناطق شده است.

هم اینک از ۶۰۹ دشت کشور بیش از ۳۰۰ دشت که عمده مناطق جمعیتی کشور در آنها واقعند وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی پیدا کرده‌اند.

 از ۳۵ دشت استان اصفهان ۲۶ دشت که بطور عمده در مناطق پرجمعیت و قطب‌های کشاورزی و صنعت استان واقعند، وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی دارند و این استان با متوسط حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال کسر مخزن آبخوانهایش دارای رتبه پنجم در بین استان‌های کشور است.

براین اساس در سال ۱۳۹۳ طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در شورای عالی آب مورد تصویب قرار گرفت که در آن وزارت نیرو با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط به خصوص جهاد کشاورزی موظف به احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوان‌ها شده است.

طرح مذکور مشتمل بر ۱۵ پروژه است و رویکردهای غیرسازه‌ای و طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در حال حاضر اصلی‌ترین برنامه وزارت نیرو به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.