به‌دنبال تعطیلی مدارس اصفهان و ۱۲ شهر دیگر استان در چند روز اخیر بر اساس تصمیم کارگروه هماهنگی اضطرار آلودگی هوا، مطالبی مبنی بر نقش شیوع بیماری آنفلوآنزا در این موضوع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

بهروز کلیدری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال از ابتدای مهر، موجی از آنفلوآنزا در استان شیوع یافت که نسبت به سال گذشته بطور واضح افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان‌اینکه از ابتدای پاییز تا دهم آذر امسال ۸۴۷ نفر مشکوک به بیماری آنفلوآنزا در مراکز درمانی اصفهان بستری شدند، اضافه کرد: از بین آنها ابتلای ۶۸ نفر به این بیماری پس از انجام آزمایش پزشکی، مُسجل شد که تاکنون حدود ۱۰ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

کلیدری با تاکید براینکه این آمار برای ما نگران‌کننده است، تصریح کرد: ما به همه مسوولان و پزشکان در این زمینه هشدار داده‌ایم اما جای نگرانی هم وجود ندارد و شرایط، کنترل شده و داروهای درمانی مورد نیاز هم موجود است.

وی با بیان‌اینکه کاهش بارندگی نقش اساسی در شیوع این بیماری داشته است، اظهار امیدواری کرد که با موج جدید بارندگی‌ها که بر اساس پیش‌بینی هواشناسی بزودی آغاز می‌شود، اوج شیوع این بیماری کاهش یابد.

بر اساس پیش بینی اداره‌کل هواشناسی اصفهان، از روز سه‌شنبه هفته جاری با آغاز بارش برف و باران در استان، میزان آلاینده‌های موجود در هوای منطقه کاهش می‌یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه آلودگی هوا به‌دلیل تاثیر بر روی سیستم تنفسی و ایمنی بدن، افراد را برای ابتلا به این بیماری، مستعدتر می‌کند، اضافه کرد: جان‌باختگان ناشی از آنفلوآنزا در اصفهان از همه گروه‌های سنی و بیشتر از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مانند کودکان، سالمندان و مبتلایان به سرطان و دیابت بودند.

کلیدری با بیان‌اینکه زنان باردار نیز از گروه‌های آسیب‌پذیر در این زمینه هستند، خاطرنشان کرد: با وجود ابتلای بیش از ۱۰ زن باردار در استان به این بیماری، همه آنها تحت مراقبت قرار گرفتند و بهبود یافتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تنها راه انتقال این بیماری را تماس مستقیم دانست و توضیح داد: قطره‌هایی که از دهان یا دستگاه تنفسی افراد مبتلا آزاد شود می‌تواند سایرین را نیز مبتلا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که عده‌ای، ناآرامی‌های آبان را یکی از دلایل شیوع آنفلوآنزا در کشور می‌دانند، گفت: در آن چند روز، بیشترِ مردم داخل خانه بودند و بیمارستان‌های استان ما، با تعداد کمتری از مراجعه‌کنندگان مبتلا به این بیماری مواجه شدند.

کلیدری با تاکید براینکه چیزی برای پنهانکاری در باره بیماری آنفلوآنزا وجود ندارد، افزود: نگاه ما این است که باید به‌درستی در باره آن اطلاع‌رسانی کرد و مردم هم باید بهداشت فردی و توصیه‌های اعلام شده را رعایت کنند.

وی ادامه داد: این موج در کشور اتفاق افتاده و در برخی استان‌ها مانند گلستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، شایعتر بوده است.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: جلسه‌های کارگروه هماهنگی اضطرار آلودگی هوا در چند روز اخیر فقط به‌دلیل افزایش آلاینده‌های هوا، تشکیل و با هدف حفظ سلامت مردم و دانش‌آموزان و کاهش سطح آلاینده‌ها، تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته شد.

تاکنون آمارهای متفاوتی در رسانه‌ها در باره تعداد افراد فوت شده بر اثر بیماری آنفلوآنزا در کشور منتشر شده است اما به گفته علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ششم آذر حدود ۳۷ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در کشور فوت کرده‌اند که این افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی بودند.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با بیان‌اینکه بیماری آنفلوآنزا امسال حدود سه هفته زودتر از سال‌های گذشته در کشور شیوع یافته است، افزود: هر سال این بیماری در آبان شایع می‌شود اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع آن در ایران و بیشتر کشورهای دنیا بودیم و اکنون نیز در اوج همه‌گیری آن قرار داریم و این همه‌گیری حداقل تا سه هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

آنفلوآنزا، یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است.

 ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد انسانی از طریق ترشحات آلوده فرد مبتلا منتقل می‌شود بنابراین باید از تماس دست با چشم و بینی خودداری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.