حسن ذبیحی روز شنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته پیشگیری از ایدز بیان کرد: افراد شناسایی شده در اردستان به مرکز نواب اصفهان معرفی و به صورت رایگان درمان می‌شوند.

وی یادآور شد: این بیماری از ۲۰ سال پیش آغاز شد و کشور برای پیشگیری و درمان آن بسیار خوب عمل کرد؛ چنان که امروز فرد مبتلا می‌تواند با انجام فرایند درمانی به زندگی خود ادامه دهد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان افزود: این درمان به صورتی است که ویروس اچ.آی.وی را به حدی در بدن فرد مبتلا ضعیف می‌کند که فرد قادر به انتقال ویروس به فرد دیگری نخواهد بود.

وی با اشاره به انجام آزمایش از همه زنان باردار یادآور شد: ۴۰ زن بیمار از ابتدای پیدایش ایدز در استان اصفهان تا کنون، باردار شده و تحت درمان قرار گرفتند و همه فرزندان خود را سالم به دنیا آوردند.

ذبیحی تشریح کرد: بر اساس برنامه‌ای راهبردی در کشور بیش از ۹۰ درصد مبتلایان شناسایی می شوند و بیماران تحت درمان می‌توانند با رعایت موارد ویژه در جامعه زندگی و عمر طولانی داشته باشند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها تا پایان شهریور ۱۳۹۷، از میان مبتلایان به ایدز ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن بودند اما بر پایه آمارهای جدید ۲ درصد به زنان افزوده و از مردان کاسته شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان همچنین گفت: ۶۰ درصد بیماران با تزریق سرنگ آلوده و ۳۰ درصد از راه جنسی به ویروس اچ.آی.وی مبتلا شدند.

وی تصریح کرد: بر اساس پژوهشی که در ۲ شهر استان اصفهان صورت گرفته بود، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نوجوانان و جوانان رفتارهای پرخطر داشتند که این شرایط نشان می‌دهد  مسوولان و خانواده‌ها باید توجه ویژه‌ای به موضوع داشته باشند.

ذبیحی برپایی پویش اطلاع‌رسانی و آزمایش در بیمارستان شهید بهشتی اردستان، آموزش برای کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مرکزهای آموزشی، بهبودیافتگان اعتیاد و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر را از جمله برنامه‌های هفته پیشگیری از ایدز در اردستان عنوان کرد.

 ایدز نوعی بیماری است که از سوی ویروس نقص ایمنی (HIV) و بیشتر با روابط جنسی محافظت نشده، انتقال خون، استفاده از سرسوزن آلوده و همچنین از مادر به فرزند در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی امکان انتقال دارد.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۸ ابتلا به ویروس ایدز در نزدیک به ۳۷.۹ میلیون نفر تشخیص داده شده و این ویروس از زمان کشف تا کنون در مجموع جان بیش از ۳۲ میلیون نفر را در جهان گرفته است.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.