مجید رضازاده پنجشنبه‌شب در همایش تجلیل از حامیان بنیاد خانواده در کاشان بیان کرد: با تاسف در کشور با مشکلات اجتماعی بسیاری مانند طلاق، اعتیاد و سایر آسیب‌ها روبه‌رو هستیم که نیاز به کنترل دارند.

وی افزود: مردم هم با تاسف برای آماده کردن فرزندان جهت ازدواج کمتر هزینه می‌کنند یا وقت می‌گذارند ‌در حالی که باید هنگام ازدواج اطلاعات کافی به جوانان داده شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر ارایه مشاوره‌های پیش از ازدواج و مشاوره‌های خانواده پس از ازدواج بیان کرد: خانواده در شرایط کنونی مستحق‌ترین جزء اجتماع است که نیاز به حمایت دارد.

وی اضافه کرد: ارتقای سلامت خانواده با همه مولفه‌های دربر گیرنده آن، از کلان طرح‌هایی است که سازمان بهزیستی امسال آغاز کرده و این مهم مانند اقدامی که در کاشان با عنوان حامیان بنیاد خانواده صورت گرفته، با جزییاتی بیشتر و در سطحی گسترده اجرا می‌شود.

رضازاده، اقدام شهرستان کاشان در تحکیم بنیان خانواده را کاری بزرگ و نیکو برشمرد و گفت: امید می‌رود بنیاد حامیان خانواده با مشارکت سازمان بهزیستی و کمک افراد نیکوکار بتواند برنامه‌های خود را گسترش دهد تا شاهد وجود خانواده‌هایی باشیم که خود یک دانشگاه تربیت فرزند برای آینده بهتر جامعه هستند.

برخی طلاق‌ها ناشی از فقر فرهنگی است

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: برخلاف باور عموم همه طلاق‌ها بر اساس فقر اتفاق نمی‌افتد و گاه بر اساس فقر فرهنگی زوج‌ها رخ می‌دهد.

میرهادی قره سید رومیانی تشریح کرد: فقر فرهنگی در این بحث یعنی همسرانی که بلد نیستند چگونه در محضر خانه و خانواده حاضر شوند و با محبت رفتار کنند که رعایت نکردن این مهم به طلاق منجر می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد سنتی و نگاه مدرن به بنیان خانواده بیان کرد: بر اساس برخی آمارها خانواده‌های کم‌برخوردار به نسبت خانواده‌های دارای توان مالی، فرصت بیشتر و بهتری برای خلوت کردن و برقراری ارتباط معنوی با یکدیگر دارند و از این رو پیوند مستحکم‌تری بین آنها برقرار است.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر استخراج بنیان‌های نورانی و مقدس دینی از دل متون اسلامی و عمل به آن در خانواده‌های ایرانی تاکید کرد و افزود: رویکرد سنتی مبتنی بر فکر کردن اسلامی و محبت شوهر به همسر است که بر این اساس امام راحل نیز به مهربانی با اهل خانه رفتار و در زمان فراغت به امور کمک‌ می‌کردند.

وی با اشاره به لزوم تشکیل بنیادهایی در راستای بحث تحکیم بنیان خانواده تاکید کرد: خوش‌رویی در خانه از دستورهای اساسی دین مبین اسلام و اهدای حتی یک شاخه گل با مهربانی و لبخند بزرگ‌ترین صدقه و خیر انسان در خانواده است.

رومیانی همچنین با اشاره به آغاز اقدام شهرستان کاشان در حوزه تحکیم بنیان خانواده ابراز امیدواری کرد، این حرکت با الگوبرداری در سایر شهرستان‌های کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به باور برخی مبنی بر افزایش ازدواج سفید در نتیجه فقر و طلاق یادآور شد: ایران بین ۱۰ کشور دارای پایین‌ترین و آمریکا جزء ۱۰ کشور دارای بالاترین آمار طلاق در جهان بوده و آمار یادشده بر اساس مباحث فنی، علمی و تکنیکی بین‌المللی است.

فعالیت ۲۵۰ مرکز مشاوره در استان اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ادامه این همایش تشریح کرد: یک هزار و  ۷۰۰ مرکز خیریه در این استان زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند که بیش از ۹۰ درصد آنها در فرایند پاسخگویی نیازهای فیزیکی مخاطبان هستند.

مرضیه فرشاد، به وجود ۲۵۰ مرکز مشاوره در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: نزدیک به ۷۰ هزار مورد مشاوره در نیمه نخست امسال در این مرکزها صورت گرفته است که نشان می‌دهد مردم آن را به عنوان بخشی از هزینه سبد خانوار پذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: ۱۹ مرکز مشاوره از این میان در شهرستان کاشان فعالیت دارند که ۶ مرکز آن تخصصی خانواده و ازدواج، ۲ کلینیک و چهار گروه همیار برای کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده را شامل می‌شود.

فرشاد با اشاره به نگرانی‌ها در مورد مغفول واقع شدن آنها با افزایش تنگناهای اقتصادی، حمایت از مشاوره و مشاوران در قالب مرکزهای خیریه و خصوصی را از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار شد و تصریح کرد: این مهم به عنوان مقدمه‌ای برای جلوگیری از هزینه‌های کلان پس از طلاق نباید مورد غفلت قرار گیرد.

۵۰ نفر از حامیان بنیاد خانواده در ادامه این همایش به میزبانی سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان قدردانی شدند.

سال گذشته بیش از ۲ هزار فقره ازدواج و ۷۰۰ مورد طلاق در این شهرستان به ثبت رسیده بود.

شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.