رسول کوهستانی پزوه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در سالن جلسات این اداره‌کل ضمن تشریح پرونده قاچاق سازمان یافته سوخت بیان کرد: شرکتی به ظاهر تولیدی با اخذ مجوزهای قانونی از سال ۹۵ اقدام به صادرات مشتقات نفتی تحت عنوان هیدروکربن سبک و سنگین کرده بود.

براساس دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات فرآورده‌ها و مشتقات نفتی که در اجرای ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گمرکات مجاز ابلاغ شد روند صادرات فرآورده‌های نفتی به این صورت است که ابتدا محصولات واحدهای تولید استانداردسازی و کدگذاری می‌شوند.

وی ادامه داد: شرکتی که اقدام به قاچاق سازمان یافته سوخت کرده بود در سال ۹۵ تعداد ۶۶ فقره اظهارنامه صادراتی داشت که نتایج آزمون حاکی از بدون مشکل بودن محموله صادراتی بوده است.

مدیرکل گمرکات اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۶ تعداد ۱۲۱ فقره اظهارنامه صادراتی تحت عنوان هیدروکربن سبک و سنگین داشت که فقط ۱۴ فقره مشمول پرداخت مابه التفاوت شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ تعداد ۱۴۳ فقره اظهارنامه ودر سال ۹۸ تعداد ۵۲ فقره اظهارنامه صادراتی در مجموع ۱۹۵ فقره تحت عنوان هیدروکربن سیک وسنگین داشته که تنها ۴۱ فقره بدون مشکل اعلام شده است.

کوهستانی بیان کرد: از تعداد ۱۵۴ فقره اظهارنامه تاکنون نتایج بیش از ۱۰۰ فقره اظهارنامه که تاکنون بدست گمرک رسیده نتایج آزمون‌ها حاکی از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مشابهت محموله‌های صادراتی با بنزین، نفت سفید و گازوئیل بوده است.

وی گفت: آخرین محموله این شرکت شامل ۲۲ تانکر با هماهنگی واحدهای نظارتی و پس از اظهار کالا و نمونه‌برداری و قبل از خروج‌کالا از کشور توقیف که نتایج آزمون حاکی از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مشابهت محموله‌های صادراتی با بنزین و نفت سفید بوده که محموله تحویل شرکت ملی نفت شده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان اظهار داشت: از این رو پرونده قاچاق تشکیل و به دلیل سازمان یافته بودن قاچاق فرآورده‌های پرونده به دادسرا ارسال شده است. وی بیان کرد: در این ۱۰۰ فقره میزان نفت سفید قاچاق شده ۱۹ میلیون و ۳۵ هزار و ۲۲۱ کیلوگرم به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۲ هزار و ۸۷۶ دلار و میزان بنزین قاچاق شده ۶ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۴۲۳ کیلوگرم به ارزش سه میلیون و ۸۳۵ هزار و ۹۰۲ دلار است.

کوهستانی ادامه داد: میزان نفت گاز قاچاق شده چهار میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸۸۳ کیلوگرم به ارزش ۲ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۳۰۱ دلار بوده که در مجموع بیش از ۱۷ میلیون دلار به ارزش کل ریالی یکهزار و ۹۶۹ میلیارد ریال محاسبه شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای گمرک در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر افزود: یکی از وظایف گمرک اجرای قوانین ومقررات مربوط به تخلفات و قاچاق گمرکی است.

وی با بیان اینکه گمرک حدود ۵۰ قانون وکنوانسیون را باید اجرا کند، ادامه داد: بیش از ۱۸ وزارت خانه و دستگاه دولتی یا وابسته به دولت، از طریق نظارت و اعمال کنترل و صدور مجوز و یا همکاری به صورت مستقیم با گمرک (صادرات، واردات و ترانزیت) در ارتباط و تعامل قرار دارند.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان بیان کرد: چگونگی عملکرد یا هماهنگی این دستگاه‌ها در روند ترخیص کالا از گمرک نقش تعیین کننده دارد و رضایتمندی یا عدم رضایت مردم از خدمات گمرکی، حسب مورد تا حد زیادی تابع نحوه خدمت رسانی دستگاه‌های ذیربط است.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اصفهان و قرارگرفتن در شاهراه حیاتی در کریدور شمال وجنوب که مزیتی برای استان است و از طرفی قانون گریزی و گرایش به قاچاق کالا به ویژه در مناطق مرزی کشور و وجود مسیرها و شیوه‌های متعدد واردات به صورت غیر قانونی و قاچاق تحت عنوان کوله بری‌ و ته لنجی ووجود محدودیت‌های بازرگانی و بانکی در واردات موجب شده تا بحث مبارزه با قاچاق کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود.

کوهستانی گفت: گمرک استان در ۲ گلوگاه شهید شرافت نایین و شهید امامی شهرضا دارای نمایندگانی جهت بررسی اسناد وکنترل کالاهای وارداتی وعبوری از استان است و همکاری تنگاتنگی با نیروی انتظامی داردکه در همین زمینه کشفیات مهمی هم در این گلوگاه‌ها و به خصوص با استفاده از دستگاه‌های ایکس ری ساخت یک شرکت دانش بنیان اصفهان داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در هشت ماهه سال جاری تعداد ۸۱۱ پرونده به ظن قاچاق توسط سازمان‌های کاشف در این گمرک به ارزش ۵۲۲ میلیارد ریال تشکیل شده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان ادامه داد: از این تعداد ۹۵ فقره برائت و ۱۶۹ فقره محکومیت ومابقی در جریان رسیدگی تعزیرات بوده که عمده اقلام کشف شده شامل ماینر، موتورسیکلت، لودر، پارچه، لوازم یدکی لاستیک، موادغذایی و کاغذ بوده است.

وی اظهار داشت: در این مدت با هوشیاری ماموران با اجربه گمرک و با استفاده از دستگاه ایکس ری و با ارزیابی فیزیکی در گمرک امانات پستی و در جاسازی ۷۹ بسته لواشک ارسالی به آلمان مقدار ۵۵۷ گرم شیره تریاک ومقدار ۷۶۰ گرم تریاک از جاسازی سه بسته گز ارسالی به استرالیا کشف وپرونده تشکیل و به مراجع مربوطه ارسال شده است.

گمرک اصفهان بنا به دلیل جایگاه استراتژیک و شاهراه حیاتی کشور در زمینه حمل‌و نقل و تجارت جایگاه ویژه‌ای دارد.

وجود قطب‌های صنعتی نظیر فولاد، منسوجات، هواپیماسازی، لوازم خانگی، رنگ‌سازی، صنایع نظامی از دیگر دلایل اهمیت گمرک اصفهان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.