نعمت‌الله اکبری روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مردم با افزایش قیمت بنزین نگرانی‌هایی در خصوص کاهش رفاه و مشکلات معیشتی دارند که افزایش قیمت ناشی از این اتفاق کم است و در دوره بلند مدت رفاه مردم افزایش خواهد یافت.

وی بیان‌ کرد: دولت درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را در بودجه‌های عمرانی، خدماتی و اجرایی در سطح ملی و استانی مصرف نخواهد کرد و تمام این اعتبار در بین مردم توزیع خواهد شد.

وی نبود محل اعتبار برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر و ضرورت اجرای برنامه توسعه کشور را از دلایل اصلاح قیمت بنزین اعلام‌ کرد و اظهارداشت: جمعیت زیادی از مردم کشور مصرف بالای بنزین ندارند ولی برخی از افراد به ویژه دهک‌های بالا به دلیل تعدد خودرو مصرف بالایی دارند و از سهم یارانه بیشتری در این حوزه استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد بنزین کشور در تهران و بقیه آن در کل استان‌ها مصرف می‌شود، خاطرنشان‌ کرد: این چنین آماری حکایت از مصرف بالای سوخت در پایتخت و آلودگی محیط زیست و بهره‌مندی بیشتر از یارانه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان ادامه داد: ۳۸ درصد از جمعیت کشور فاقد خودرو و مصرف بنزین هستند و سرانه خودرو در بین خانوارهای دهک بالای درآمد بیش از ۲ خودرو و این شاخص در بین خانوارهای دهک‌های پایین کمتر از نیم درصد است که این سرانه نشان از میزان بهره‌گیری از یارانه سوخت است.

به گفته وی دولت با افزایش قیمت سوخت میزان پرداخت یارانه به افراد دارای تمکن مالی بالا را کاهش داده و سهم این یارانه به مردم نیازمند پرداخت می‌شود که با واقعی‌سازی قمیت بنزین منفعت آن به مردم نیازمند در طبقه‌های پایین خواهد رسید.

وی اضافه کرد: مدیریت مصرف انرژی در کاهش آلایندگی، افزایش رفاه، کمک به افراد نیازمند و مدیریت منابع مالی موثر است و باید نگرانی‌های مردم برای رفاه و تامین معیشت آن‌ها کاهش یابد.

اکبری یادآور شد: پرداخت یارانه ناشی از واقعی‌سازی قیمت بنزین تنها مخصوص دولت دوازدهم نیست بلکه باید این قانون را سایر دولت‌های آینده نیز مثل پرداخت یارانه انجام دهند.

وی اضافه کرد: قیمت واقعی بنزین بر اساس فوب خلیج فارس پنج هزار و ۵۰۰ است و فاصله بین این بها و قیمت فعلی را دولت‌ها از محل بودجه و بیت المال پرداخت می‌کردند که افراد متمکن بیشترین استفاده را می‌بردند.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی اصلاح قیمت بنزین اثر تورمی کمتری نسبت به افزایش سوخت گازوئیل بر اجناس به دلیل سهم پایین حمل و نقل بار خودروهای سبک نسبت به سنگین دارد و موضوع افزایش قیمت‌ها قابل کنترل است.

وی افزود: اگرچه در گذشته افزایش قیمت سوخت خودروها بر روی قیمت های اجناس اثر داشته اما این بار به دلیل نبود افزایش قیمت سوخت در بین خودروهای باربری سنگین گرانی اجناس مثل گذشته اتفاق نمی‌افتد.

بنزین بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از بامداد جمعه ۲۴ آبان‌ماه برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز سهمیه‌بندی شد.

بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان (۶۰ لیتر ماهانه برای خودروهاس شخصی) و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.