سید علیرضا مروجی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است و افراد مبتلا در این منطقه ۶ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال را تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: دیابت به طور معمول در افراد بالای ۴۰ سال یا دارای سابقه وراثتی بروز می‌کند و عامل‌های گوناگونی از جمله اضافه‌وزن، کم‌تحرکی، چربی یا فشار خون بالا در ابتلا به این بیماری موثر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: این بیماری در سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد می‌کند که در نتیجه آن قند خون بالا می‌رود و در صورت تشخیص ندادن به هنگام و درمان اساسی، در دراز  مدت می‌تواند به بروز عوارض چشمی، کلیوی، آسیب‌دیدگی اعصاب محیطی، بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود.

وی یادآور شد: خشکی دهان، تکرر ادرار یا عفونت‌های ادراری، افزایش تشنگی، کاهش وزن بدون علت یا احساس گرسنگی، تاری دید، سر درد، گرسنگی به ویژه پس از غذا خوردن، خستگی و ضعف از جمله علائم هشدار هنده معمول دیابت است.

مروجی تشریح کرد: حذف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده از رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی منظم، مصرف زیاد مایعات، کاهش وزن و تحرک، ترک مصرف سیگار، مصرف بالای فیبر (سبزی) و ویتامین D، استفاده نکردن غذاهای فوری و کنسروی، الگوی خواب درست، مصرف گوشت سفید و دوری از استرس در پیشگیری از دیابت بسیار موثر واقع می‌شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات غربالگری و تشخیصی در مرکزهای جامع سلامت به مراجعان اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل دیابت کشوری، بیمارانی که با تشخیص پزشک درمانگاه محل زندگی خود نیاز به دریافت خدمات ویزیت تخصصی دارند، در مدت زمانی معین به مرکزهای دیابت سطح ۲ دانشگاه واقع در کلینیک ویژه (بیمارستان اخوان کاشان) و مرکز درمانی بوعلی (آران‌وبیدگل) مراجعه می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین گفت: بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر بیمار دارای پرونده با تشخیص دیابت، در چارچوب نظام ارجاع به مرکزهای یاد شده مراجعه می‌کنند و افزون بر دریافت ویزیت متخصص دیابتولوژیست و کنترل فشار خون، پیگیری‌های دوره‌ای بررسی قند خون و عوارض دیابت با معاینه متخصص چشم، اعصاب، قلب و عروق، کلیه و داخلی انجام می‌شود.

جمعیت افزون بر ۴۶۵ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.

روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) به نام روز جهانی دیابت و  ۱۸ تا  ۲۴ آبان هفته ملی دیابت نام‌گذاری شده و شعار امسال این مناسبت «از خانواده خود محافظت کنید» است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.