مریم آچاک روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طرح های استعدادیابی شمشیربازی در رده سنی نونهال و بالای ۱۰ سال اجرا می‌شود، افزود: به دلیل نیاز به امکانات ویژه برای این رشته، نمی‌توان شمشیربازی را مانند رشته‌های والیبال و بسکتبال و ورزش‌های پایه در مدارس استعدادیابی کرد و این استعدادیابی به صورت محدودتری انجام می‌شود.

وی بیان کرد: شمشیربازان اصفهانی پس از اسلحه اپه در اسلحه فلوره دارای عنوان هستند.و اسلحه فلوره دارای یک میلیون حرکت است و سال‌ها زمان برای فراگیری آن نیاز است.

وی اضافه کرد: به دلیل آموزش کوتاه مدت و سریع اسلحه سابر بیشترین استقبال از این اسلحه صورت می‌گیرد ولی شمشیربازی اصفهان هیچ وقت در سابر قوی نبود.

به گفته وی حدود ۱۲۰ زن در رشته شمشیربازی فعالیت دارند که بیشتر آن‌ها در رده سنی نوجوان و جوان هستند.

آچاک که خود شمشیربازی کهنه‌کار و یکی از اولین ورزشکاران زن اعزامی به المپیک است اظهارداشت: بسیاری از قهرمانان قدیمی این رشته اکنون دیگر در این رشته فعالیت ندارند، یا مربیگری می‌کنند یا در خارج از کشور به سر می‌برند.

وی

نایب رییس هیات شمشیربازی استان اصفهان تعداد مربیان زن استان را محدود دانست و گفت: همه مربیان استان درجه یک هستند و اصفهان مربی بانو در سطح ملی ندارد و نیز تنها دو بانو مربی سطح بین‌المللی هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بانوان به دلیل مشغله‌های زندگی و تحصیل ورزش را رها می‌کنند خاطرنشان کرد: سه داور بین‌المللی زن از جمله خانم‌ها بابادی و رضایی در استان اصفهان فعالیت دارند.

آچاک همچنین به آکادمی شمشیربازی اصفهان اشاره کرد و افزود: سالن اختصاصی شمشیربازی اصفهان در انتهای ورزشگاه شهید نصر اصفهان که توسط یک خیّر ورزشی به نام بیژن سرهنگ‌پور که خود نیز شمشیرباز و قهرمان ملی بوده است ساخته و سال گذشته آغاز به کار کرده بهترین سالن خاورمیانه است.

وی درباره فعالیت شهرستان‌ها در رشته شمشیربازی بیان کرد: شهرستان‌ها به دلیل نبود مربی در این رشته فعال نیستند.

نایب رییس هیات شمشیربازی استان، شمشیربازی را رشته ای هزینه‌بر دانست و ادامه داد: تمام وسایل شمشیربازی از خارج از کشور وارد می‌شود و گران است اما نسبت به رشته سوارکاری کم هزینه‌تر است و با حدود یک میلیون تومان می توان وسایل آن را تهیه کرد.

آچاک درباره تامین هزینه‌های هیات شمشیربازی استان نیز افزود: هزینه های هیات از منابع مختلف مانند اداره کل ورزش و جوانان، خیران حوزه ورزش و رییس هیات تامین می‌شود.

حدود ۹۰ پسر و ۱۲۰ دختر در استان اصفهان در رشته شمشیربازی فعالیت دارند.

شمشیربازی رشته‌ای ورزشی است که دو ورزشکار در آن با استفاده از یک شمشیر کوچک با هم مبارزه می‌کنند.

مسابقات این رشته در سه بخش فلوره، اپه و سابر برگزار می‌شود که از نظر نوع شمشیر مورد استفاده و قوانین بازی با یکدیگر تفاوت دارند.

شمشیربازی یکی از پنج رشته ورزشی است که در همه دوره‌های بازیهای المپیک برگزار شده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.