جعفر جعفرصالحی روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این رو خریداران صنایع دستی به ویژه گردشگران داخلی و خارجی با اطمینان می‌توانند نسبت به خرید یک کالای هنری با کیفیت اقدام کنند.

وی اظهارداشت: در جهان پیشرفته کنونی، رعایت استاندارد و ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات، پیش‌شرط ورود به میدان رقابت و رمز ماندگاری در بازارهای جهانی است.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان یادآور شد: در نیم قرن گذشته، استانداردسازی محصولات صنایع دستی به‌ عنوان یکی از زمینه‌های فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، عامل مؤثری در توسعه‌ همه‌ جانبه‌ کشورهای در حال رشد شناخته شده‌ است.

وی تصریح کرد: در این راستا می‌توان موضوع جهانی‌شدن و حفظ گسترش جایگاه هویت ملی و تمدن اصیل را در مقوله صنایع دستی قرار داد.

جعفر صالحی اضافه کرد: این استان، جایگاه خاصی در عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و جهان دارد و بر این اساس نگاه صادرات در تولیدات مربوطه در بین هنرمندان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: استان پهناور اصفهان از آن دسته مکان‌هایی است که همه نقاط آن با صنایع دستی عجین شده است و حتی توانسته به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی به ثبت برسد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: بر این اساس از چند سال گذشته موضوع برخورداری تولیدکنندگان صنایع دستی از علامت استاندارد در دستور کار قرار گرفته و در زمان حاضر تعداد بسیاری از هنرمندان این استان، ضمن برخورداری از علامت استاندارد، مصنوعات تولیدی خود را براساس استانداردهای تعریف شده در هر رشته تولید و عرضه می‌کنند.

 وی بیان کرد: نظارت‌های کارشناسان معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان در طول سال انجام می‌شود و کمیته کارشناسی ضمن آزمایش مصنوعات هنرمندان از نظر کیفی، زمینه تمدید مجوزهای مربوطه را در اداره کل استاندارد فراهم می‌کند.

جعفر صالحی یادآور شد: بر این اساس بسیاری از فروشگاه‌های صنایع دستی به ویژه در میدان نقش جهان اصفهان نشان مرغوبیت کالا و استاندارد دریافت کردند.

 وی گفت: رویدادهای مهم بین‌المللی در حوزه صنایع‌دستی در سال‌های گذشته رخ داد که از جمله پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی در یونسکو، ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در شورای جهانی صنایع دستی و میزبانی اصفهان برای هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی برای اولین بار در ایران بود.

این مسوول اداره‌کل میراث فرهنگی افزود: تعداد آثار هنرمندان در حوزه صنایع دستی و اخذ نشانه یونسکو و نشانه شورای جهانی صنایع دستی قابل ملاحظه است که این استان جایگاه نخست را در این حوزه و جایگاه ویژه‌ای در کشور کسب کرده است.

 بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند که در چهار سال گذشته ۴۰ هزار نفر شناسایی و شناسنامه‌دار شدند.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.