صنعت پوشاک به عنوان یک کالای روزمره و پرمصرف محسوب می‌شود و می‌تواند زمینه اشتغالزایی و توسعه کسب و کار فعالان این صنعت و رونق اقتصادی را فراهم کند، هم اکنون سرانه مصرف پارچه هر ایرانی ۲۸ تا ۳۱ مترمربع تخمین زده می‌شود، با این حساب سالانه به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمربع پارچه برای تولید پوشاک نیاز است و نیمی از مجموع پارچه مورد نیاز از سوی واحدهای نساجی داخلی تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود و مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک ۵۱۰ هزار تن است که ۳۵۰ هزار تن آن تولیدات داخلی است.
تحلیل آمار فوق حاکیست که حمایت از صنعت پوشاک در ابعاد مختلف مانند طراحی لباس می‌تواند تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور را ایجاد کند و در زمینه اشتغال‌زایی و تولید ثروت موثر واقع شود.

از سوی دیگر اصفهان از دیرباز مهد صنعت نساجی بوده و صنعت مد در این استان می‌تواند بهترین فرصت برای رونق‌بخشی به بخش‌های مربوط محسوب شود.

این نکته را باید مد نظر قرار دارد که توجه به ذائقه و مطالبه‌گری مشتری و همچنین تولید بر اساس چهارچوب قوانین و استانداردهای پوششی کشور در عرضه و رونق فروش پوشاک بسیار موثر است، تا جایی که برخی کشورها با نیازسنجی از میزان استقبال مردم کشور از کالاهای خاص به تولید و واردات آن در کشور اقدام می‌کنند و باید تاکید کرد که تولیدکنندگان با بی‌توجهی به نیاز سنجی و حضور پررنگ در عرضه و تنوع‌بخشی به تولیدات خود، متضرر خواهند شد.

با توجه به اهمیت موضوع پوشاک و طراحی بومی و متاسب با فرهنگ ایرانی، نشست خبری با موضوع نخستین مسابقه زنده طراحی و دوخت لباس در اصفهان برگزار شد.

سرپرست مرکز علمی کاربردی فرش ایران سپهر که مجموعه تحت پوشش او یکی از فعالان آموزش طراحی لباس در استان اصفهان است در این نشست بر ضرورت افزایش فعالیت‌های فرهنگی و معرفی نشان‌های برتر و شاخص ایرانی اسلامی در حوزه لباس تاکید کرد.

سید آرش امامی با بیان اینکه مُدِ مفهومی نشان‌دهنده فرهنگ و هنر غنی ایرانی است، اظهارداشت: متاسفانه اصفهان در زمینه نشان‌های(برند) شهری و مباحثی از این دست ضعیف است و به فعالیت بیشتر نیاز دارد.

وی با تاکید بر فعالیت بیشتر در تولید محتوا ادامه داد: ایرانی با سابقه طولانی در زمینه فرهنگ و هنر در خاورمیانه می‌تواند به یک تولید کننده اصلی تبدیل شود.

دیر به فکر مُدِ مبتنی بر فرهنگ و هنر کشورمان افتاده‌ایم

سرپرست مرکز علمی کاربردی اضافه کرد: اگرچه در صنعت پوشاک و طراحی آن دیر شروع کرده‌ایم و زمان زیادی از دست رفته است، اما باز هم می‌توان جبران کرد و از ذخایر تمدنی ایرانی اسلامی به خوبی بهره برد.

امامی گفت: برای مثال درخت سرو، گل نیلوفر و مفاهیمی چون انتظار و قیام می‌تواند در طراحی‌ها مورد استفاده قرار گیرد و به یک مد اصلی در کشور تبدیل شود، برای برگزاری رونق و معرفی صنعت طراحی و تولید پوشاک مبتنی بر فرهنگ بومی، از یک سو حضور گسترده شرکت‌های تولید پوشاک و صنایع نساجی اصفهان و از سوی دیگر حمایت مسوولان اجرایی استان از تبلیغ تا اجرا نیاز است.

رییس اتحادیه پوشاک استان اصفهان در این نشست گفت: تحقق یک طرح و مدل لباس بومی و ملی نیازمند حمایت و احساس مسوولیت است و این موضوع را باید بدرستی فرهنگسازی کنیم.

ابراهیم خطابخش ادامه داد: لباس نشان‌دهنده شخصیت است و طراحی لباس‌های وزین و زیبا از سوی هنرمندان ایرانی و اصفهانی اقدامی شدنی به شمار می‌رود، زیرا استعدادها و ظرفیت‌ها در این خصوص بالاست.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی توانایی  رقابت با خارجی‌ها را دارند که این امر نیازمند برنامه ریزی اصولی و اقدامات پیگیر و متداوم است.

رییس اتحادیه تریکو و خرازی استان اصفهان در این جلسه تصریح کرد: از آنجایی که طراحی و تولید لباس ارتباط مستقیم به لوازم و ملزومات خاص خود دارد، این اتحادیه آماده است که حمایت را برای طراحی و لباس‌های بومی افزایش دهد.

احمد صمدیه لباف با بیان اینکه در لوازم خیاطی و زیورآلات برای صنعت پوشاک و طراحی لباس در این منطقه با کمبودی روبه رو نیستیم، گفت: همین امر می‌تواند به طراحی‌های خوب و زیبا و ارایه نشان های(برند) های مرتبط با لباس در اصفهان کمک شایانی کند.

موفقیت اصفهان در صنعت مد دست یافتنی است

رییس اتحادیه پارچه فروشان استان اصفهان در این نشست اظهارداشت: سابقه تولید پارچه در اصفهان به بیش از ۱۲۰ سال قبل بازمی گردد، اما رفته رفته این صلابت در تولید و صنعت کم کم روبه کاش رفت.

احمد تقی زاده افزود: کارنامه درخشان اصفهان در صنعت نساجی نشان می‌دهد که ما باز هم می‌توانیم در این عرصه موفق ظاهر شویم و این ظرفیت و دانش در این سرزمین وجود دارد.

وی لازمه دستیابی به این مهم را هماهنگی و هم‌افزایی دانست و تاکید کرد: بخش‌های مختلف و بویژه مسوولان امر باید بطور جدی در این زمینه فعالیت کنند.

مدرس طراحی لباس نیز در این نشست گفت: متاسفانه برخی طراحان با طراحی مفهومی آشنا نیستند و به همین دلیل به طراحی تقلیدی روی می‌آورند.

مهناز نیکبخت با اشاره به اهمیت خلاقیت در این عرصه افزود: ایده‌پردازی در طراحی لباس مهم است و طراحان نوآوری و پرهیز از تقلید را سرلوحه کار خود قرار دهند.

مدیر گروه رشته طراحی لباس مرکز علمی کاربردی فرش ایران سپهر در این نشست، برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های مرتبط با لباس را راهکاری مناسب برای تشویق طراحان به منظور ارایه طرح‌های خلاقانه برشمرد.

سمیه شفیعی نیا افزود: علاقه‌مندی در زمینه طراحی لباس در اصفهان بالاست و جمع زیادی از طراحان بطور حرفه‌ای کار می‌کنند، اما خلاقیت در عملکرد برای پیشبرد اهداف و معرفی کارهای برتر ضروری است.

وی برگزاری مسابقات را نیز برای پیشرفت صنعت طراحی و تولید پوشاک موثر خواند و گفت: نخستین مسابقه زنده طراحی و دوخت لباس با همین رویکرد برگزار می شود.

دبیر این مسابقه گفت: آزادگی، قیام، انتظار و رهایی موضوع‌های این مسابقه است و اختتامیه آن اواخر آبان در فنی و حرفه‌ای اصفهان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.