حجت‌الاسلام اصغر توسلی روز چهارشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: این وقف‌ها شامل اهدای زمین برای ساخت مسجد، حسینیه، خانه عالم، مجتمع فرهنگی، قرآنی و واحد مسکونی برای کمک به ازدواج جوانان بود.

وی به تشکیل هشت انجمن یاوران وقف جهیزیه، قرآن، ایتام، کتاب، نیازمندان، بقاع متبرکه و طلاب در کاشان اشاره کرد و افزود: این انجمن‌های مردم نهاد به صورت رایگان برای ترویج فرهنگ وقف و ایجاد وقف‌های جدید تلاش می‌کنند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان بیان کرد: هر انجمن از سه نفر تشکیل شده و اعضا می‌توانند در راستای گسترش فرهنگ وقف، برای هر نیت خیری فعالیت داشته باشند.

وی یادآور شد: شهرستان کاشان دارای ۲ هزار و ۳۱۵ موقوفه شامل ۱۲ تکیه، ۶۴۹ مسجد، چهار آرامستان، ۹۵ حسینیه، چهار دارالقرآن، ۲ زینبیه و یک‌هزار و ۵۴۹ موقوفه دیگر است.

توسلی در ادامه از کمک‌های نقدی و غیرنقدی افزون‌بر ۸۸ میلیارد و ۶۹۵ میلیون ریالی زائران به بقعه‌های متبرکه کاشان خبر داد و گفت: همچنین بیش از ۴۰ میلیارد ریال در این مدت برای عملیات عمرانی در بقعه‌های متبرکه این شهرستان هزینه شد.

وی همچنین اضافه کرد: شهرستان کاشان هشت هزار و ۷۲۸ رقبه شامل پنج هزار و ۸۱۲ رقبه متصرفی، ۲ هزار و ۶۱۰ رقبه غیرمتصرفی، پنج هزار و ۴۲۸ رقبه درآمدزا، سه هزار و ۳۰۰ رقبه فاقد درآمد و ۳۰۶ رقبه با تولیت اشتراکی دارد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان تشریح کرد: کاربری رقبه‌ها شامل ۲۶ درصد مسکونی، ۳۲ درصد مزروعی، ۰.۰۵ درصد خدماتی، ۰.۰۹ درصد تجاری، ۰.۰۰۹ درصد اداری، ۰.۰۰۸ درصد زیربنایی، ۰.۰۰۸ درصد آموزشی، ۱۲ درصد مذهبی و ۳۰ درصد مربوط به سایری کاربری‌ها است.

وی افزود: این شهرستان ۱۲۰ بقعه متبرکه از جمله ۱۰۰ امامزاده، ۱۴ آرامگاه، سه حسینیه زیارتی، ۲ مسجد زیارتی و یک قدمگاه نیز دارد که نزدیک به ۶۰۰ نفر به عنوان هیات امنا و خادم ثابت در آنها فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.