نماینده این کشاورزان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با وجود اینکه چند روزی از آبان ماه می‌گذرد، مسئولان هنوز زمان تخصیص آب کشت پاییزه به کشاورزان را اعلام نکرده‌اند و این امر در فعالیت کشاورزان مشکل ایجاد می‌کند.

محمود کریمی اضافه کرد: جمعی از کشاورزان شرق و غرب اصفهان همچنین قصد دارند با حضور در شهر باغبهادران از توابع شهرستان لنجان در غرب استان، خواهان جلوگیری از افزایش برداشت آب زاینده رود به وسیله کارخانه‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن شوند.

وی به خواسته دیگر کشاورزان اشاره کرد و افزود: ادامه ساماندهی رودخانه نیز از درخواست‌های کشاورزان به شمار می‌رود زیرا این امر از هدررفت آب جلوگیری می‌کند.

اواخر مهر امسال معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفته بود که  جریان کنونی آب در رودخانه زاینده‌رود تا زمان تصمیم‌گیری برای کشت پاییزه کشاورزان ادامه دارد.

حسن ساسانی  افزوده بود بر اساس هماهنگی‌ها، جریان آب در بستر زاینده‌رود تا روزهای آینده ادامه دارد و تصمیمات به گونه‌ای خواهد بود که سبب خشکی رودخانه در بالادست، کلان‌شهر و پایین دست اصفهان نشود.

وی با اشاره به تامین بخشی از حقابه محیط زیست در روزهای اخیر، افزود: تاکنون حدود سه میلیون متر مکعب آب برای بخشی از حقابه زیست محیطی به تالاب بین‌المللی گاوخونی وارد شده است و در روزهای آینده این روند ادامه خواهد یافت.

معاون آب منطقه‌ای تصریح کرد: ورودی فعلی به این سد ۱۲ و خروجی از آن ۲۴ مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن ۴۴۰ میلیون متر مکعب است و بطور معمول روند افزایش سد از اواخر اسفند ماه و پس از ذوب تدریجی برف آغاز می‌شود.

کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان به دلیل جریان دوره‌ای زاینده‌رود و خشکی‌های متوالی این رودخانه و توقف نسبی کشاورزی، در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با اجتماع در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه از زاینده‌رود و حل مشکلات معیشتی خود را خواستار شدند. 

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد، در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

زاینده رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. 
این رودخانه در دهه‌های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می‌شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش‌های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست بوجود آورده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.