طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

مراسم امضای تفاهم نامه مشترک شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان کشور (بهزیستی) با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای ایجاد شهر دوستدار سالمند در کلانشهر اصفهان روز سه شنبه در عمارت باغ زرشک اصفهان برگزار شد.

بر این اساس شهرداری اصفهان با همکاری سازمان بهزیستی کشور و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به ایجاد زیرساخت های مناسب جهت طراحی شهر دوستدار سالمند با رعایت قوانین و شاخص های مربوطه اقدام خواهد کرد. 

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران در این مراسم گفت: مسئولان اصفهان علاقه زیادی به تبدیل این شهر به محیط دوستدار سالمند دارند و مذاکره ها و همکاری های ما با آنها در این زمینه از سال های گذشته آغاز شد.

لیلا سیجی جودان با بیان اینکه شهر دوستدار سالمند با همکاری نهادهایی مانند استانداری، شهرداری، بهزیستی ، شورای سالمندی کشور و دانشگاه ها محقق می شود،  اظهار داشت: اگر اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند معروف شود به طور قطع، درهای آن بر روی همه سالمندان جهان باز می شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان اصفهان، تصمیم هوشمندانه ای برای طراحی شهر دوستدار سالمند گرفتند، افزود: شهرهای دوستدار سالمند فقط برای این قشر از جامعه نیست بلکه باید برای همه گروه های سنی مناسب باشد تا زندگی سالمی داشته باشند.

جودان با اشاره به اینکه برنامه توسعه سازمان ملل متحد ایجاد شهرهای مناسب برای همه گروه های سنی است تا هیچ فردی از هر قشری از این طرح محروم نماند، تصریح کرد: ما به عنوان صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می خواهیم مطمئن شویم که همه شهرهای دنیا دوستدار انسان هستند.

وی به سرعت رشد جمعیت سالمندی در دنیا اشاره و اضافه کرد: این سرعت در قاره آسیا و در بین زنان آنها بیشتر از سایر مناطق است و در زمان حاضر حدود ۱۰ درصد از جمعیت استان اصفهان سالمند هستند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی این سهم به ۳۰ درصد می رسد.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد که اگر کودکان در کنار سالمندان زندگی کنند در آینده به دستاوردهای بیشتری می رسند و شهرهای دوستدار سالمند می توانند چنین فرصتی را ایجاد کنند.

جودان با تاکید بر اینکه تحقق این هدف نیاز به طراحی و برنامه ریزی دارد، گفت: صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از برنامه های ایران و اصفهان در این زمینه به ویژه در بخش های فنی حمایت و فعالیت های آنها را ارزیابی می کند.

صندوق سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ برنامه های ویژه ای در بخش سالمندان دارد و بسیاری از طرح ها نیز اکنون در کشورهای جهان در حال اجراست. 

کلانشهر اصفهان در سال گذشته به پیشنهاد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به عنوان شهر پایلوت (آزمایشی) دوستدار سالمند در کشور ایران انتخاب و امروز تفاهم نامه مربوطه برای اجرایی شدن آن امضا شد.

اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که سالمندان حدود ۱۱ درصد آن را تشکیل می دهند.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.