به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجدکشور، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایش بزرگ آیینی «حبیب حرم» آن را، اثری فاخر و ارزشی در زمینه هنرهای مسجدی برشمرد و اظهار داشت: هنر بهترین وسیله و رساترین رسانه برای انتقال ارزش‌ها به جامعه است و در این میان هنر نمایش نقش و جایگاه ویژه ای دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» ادامه داد: حضور مردم در این نوع برنامه ها، بیانگر علاقه آنها به اجرای چنین برنامه هایی است و خوشبختانه این نمایش توانسته است به عنوان یک هنر ماندگار برخی حوادث تاریخی نظیر عاشورا را به خوبی به تصویر بکشد.

رییس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: پرداختن به زوایا و شخصیت های تازه ای از واقعه کربلا می تواند مخاطب را بهتر جذب کند. بنابراین  می توان گفت کانون فرهنگی هنری امام زمان (عج) آران وبیدگل با بهره گیری از ابزار هنر توانسته در معرفی فرهنگ عاشورایی به خوبی نقش خود را ایفا کند.   

نمایش آیینی «حبیب حرم» کاری از کانون فرهنگی هنری امام زمان (عج) شهرستان آران و بیدگل است که از هشتم تا چهاردهم مهرماه در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان اجرا می شود.

این نمایش، برشی کوتاه از زندگی «حبیب بن مظاهر اسدی» صحابی جلیل‌القدر امام حسین (ع) است که به صورت غیرمستقیم به وقایع شهرکوفه و نهضت عاشورا می پردازد.

کارگردانی این اثر را «علی مفرد کویری» یکی از هنرمندان صاحب سبک در حوزه نمایش‌های آیینی بر عهده دارد. این نمایش با همکاری نهادها و مجموعه های فرهنگی شهرستان آران و بیدگل و با مشارکت خیرین در حال اجرا است.

این پروژه یکی از متفاوت‌ترین پروژه‌های نمایشی کانون از حیث مدت زمان تولید و تعداد بازیگر اصلی است چرا که بیش از ۲۰ بازیگر اصلی و ۱۵ بازیگر فرعی در پنج پرده در این اثر نمایشی به اجرای نقش می پردازند.

پیش از این نمایش‌های آیینی «سپیده خونین»، «پیام سرخ» و «بانوی بی نشان» توسط هنرمندان کانون فرهنگی هنری امام زمان (عج) آران وبیدگل به روی صحنه رفته است که این آثار با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شده است.

کانون فرهنگی هنری امام زمان(عج) شهرستان آران و بیدگل یکی از موفق‌ترین کانون‌های فرهنگی هنری کشور است که فعالیت‌های متنوع فرهنگی و مذهبی را در طول سال سیاست‌گذاری و اجرا می‌کند.

حبیب بن مظاهر

حَبیب بن مُظاهِر اَسَدی (شهادت ۶۱ق)از قبیله بنی اسد، اهل کوفه و از اصحاب خاص حضرت علی(ع) و از یاران امام حسن(ع) و امام حسین(ع). او از کوفیانی بود که پس از مرگ معاویه به امام حسین(ع) برای آمدن به کوفه دعوتنامه نوشتند.

حبیب هنگامی که بیعت‌شکنی کوفیان را دید، مخفیانه از کوفه خارج شد و خود را به امام رساند و در روز عاشورا در کربلا به شهادت رسید.

حبیب مردی عابد و با تقوا بود. وی در بسیاری از علوم از جمله فقه، تفسیر، قرائت، حدیث، ادبیات، جدل و مناظره تبحر داشت و حافظ کل قرآن مجید بود. هر شب به نیایش و عبادت خدا می‌پرداخت.

زندگی پاک و ساده‌ای داشت. آن قدر به دنیا بی‌رغبت بود و زهد را سرمشق زندگی خود قرار داده بود که هر چقدر به او پیشنهاد امان و پول فراوان داده شد نپذیرفت و گفت: «ما نزد رسول خدا(ص) عذری نداریم که زنده باشیم و فرزند رسول خدا(ص) را مظلومانه به قتل برسانند».

حبیب بن مظاهر چهارده سال پیش از هجرت پیامبر اسلام در خاندان بنی اسد در یمن به دنیا آمد. سال نهم هجری با خانواده‌اش به مدینه آمد و در آنجا ساکن شد. حبیب از کسانی بود که برای حسین بن علی نامه نوشت و هنگامی که مسلم بن عقیل به کوفه وارد شد، در منزل مختار ثقفی به حمایت از او سخن گفت آن‌ها پس از خیانت کوفیان به سمت کربلا رفته و با او همراه گشتند وی در ظهر عاشورا و در سن ۷۵ سالگی کشته شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.