سوگ آوای سنج کتابی است در ۱۲۰ صفحه به قلم مجید نظیمی‌آرانی به بررسی جنبه‌های نمایشی سنج‌زنی به عنوان یکی از آیین‌های ماه محرم در شهرستان آران‌وبیدگل می‌پردازد.

آیین سنتی مذهبی سنج‌زنی در آران‌وبیدگل که همزمان با شب تاسوعای حسینی برگزار می‌شود، سال ۹۵ به شماره ۱۲۰۵ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

آیین سنج‌زنی یا سنگ‌زنی در واقع نمایش سنگ زدن گروهی در مخالفت با سپاه ملعون شمر است که به قصد تازاندن اسبان خود بر پیکر بی جان یاران حضرت امام حسین (ع) در تاسوعا برگزار می‌شود و عزاداران در این آیین با خواندن شعرهای مخصوصی از مرکز هیات حیدری وشاد به سوی آستان امامزاده محمد هلال بن علی (ع) حرکت می‌کنند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آران‌وبیدگل در نشست رونمایی از این کتاب گفت: ترویج فرهنگ کتاب و افزایش سرانه کتابخوانی در این شهرستان جزو اولویت‌ها بوده و در این راستا از ابتدای سال‌جاری تاکنون دو نمایشگاه برگزار و سه جلد کتاب رونمایی شده است.

سعید ضابطی، هدف از برگزاری این آیین‌ها را تشویق بیشتر نویسندگان و مردم به بحث کتاب عنوان کرد و افزود: پاس‌داشت هنرمند، پاس‌داشت هنر است و پاس‌داشت هنر برابر با پاس‌داشت هویت و هنرمندانی است که در کانون‌ها و مسجدها پرورش یافته، ارزشی و انقلابی هستند.

نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل هم در ادامه با اشاره به هنرمندانی که موجب اعتلای نام ایران شدند، تصریح کرد: مردمی بودن در حوزه هنر در جامعه امروز ما گم شده و برخی کسانی خود را هنرمند معرفی می‌کنند که جدای از مردم بوده و سخنان آنها موجب انحراف جامعه و به ویژه نسل جوان می‌شود. 

سید جواد ساداتی‌نژاد اظهارداشت: این منطقه برای زندگی و توسعه فرهنگ و هنر جذاب و در حوزه آبادانی، توسعه، نگاه به آینده، حفظ سنت‌ها و ریشه‌ها در کشور پیشتاز بوده است.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل معروف به یکی از مهدهای آیین‌های عاشورایی کشور با وجود بیش از ۱۲۰ هیات مذهبی در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.