شهرام موحدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مرحله نخست اجرای این طرح، ۵۵۴ هزار و ۴۸۶ قطعه طیور در ۲۵۸ روستا از ۱۵ شهرستان استان علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی افزود: مرحله نخست در شهرستان‌های آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، شاهین شهر و میمه، شهرضا، دهاقان، خمینی شهر، خوانسار، کاشان، فلاورجان، نجف‌آباد، نایین، مبارکه و نطنز با کمک شوراهای روستاها، بسیج و کارکنان شبکه های دامپزشکی انجام شد.

موحدی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در تامین واکسن دام و طیور وجود ندارد،اضافه کرد: بیماری حاد و شایعی در واحدهای دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در این استان دیده نشده و وضعیت تحت کنترل است.

وی بیان کرد: این شرایط با اقدامات دامداران، روستاییان و عشایر و تلاش‌ اداره کل دامپزشکی و دیگر دستگاه‌ها محقق شده است.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: شهرستان‌های اردستان، فلاورجان و آران و بیدگل به ترتیب با واکسیناسیون ۱۱۴ هزار، ۱۱۱ هزار و ۹۶ هزار قطعه طیور روستایی، بیشترین سهم را در اجرای این طرح در استان به خود اختصاص دادند.
موحدی از نیوکاسل به‌عنوان یکی از بیماری‌های واگیر و شایع در کشور نام برد و تصریح کرد: یکی از ابزارهای کنترل این بیماری، استفاده از واکسن است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: این واکسیناسیون به‌صورت آشامیدنی در طیور استفاده می شود و تولید آن در داخل کشور انجام می شود.  

وی ادامه داد: بیماری نیوکاسل از سال ۱۳۲۸ بطور متناوب در کشور وجود داشته و تلفات بالایی در طیور روستایی و واحدهای صنعتی ایجاد کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، میانگین تلفات این بیماری در طیور صنعتی را حدود ۱۰ درصد اعلام کرد.

به گفته موحدی، بازدیدهای دامپزشکی از طیور صنعتی، صدور مجوز جوجه‌ریزی، پایش و کنترل بیماری‌ها در طیور روستایی و واحدهای صنعتی از دیگر راه‌های کنترل بیماری‌های طیور است.  
عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس "پارامیکزو" است که بخوبی در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد.

 لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال این ویروس هستند.  
بیماری نیوکاسل، دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار رأس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور بدل کرده است.
استان اصفهان با ۲۳ شهرستان و یک‌هزار و ۸۳۱ روستا، دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و فراوری فراورده‌های خام دامی است.

۶۰۲۲/ ۷۱۵۰/۶۰۲۷ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.