عباس رضایی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه شانزدهمین جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی در استانداری افزود: مصرف بهینه آب در ابعاد مختلف یکی از مسائل مهمی است که امروز جز دستور کار جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی قرار گرفت، دستور اول جلسه را اولویت بندی قرار دادیم تا مقدار آبی که داریم به چه نحو می‌توان مصرف بهتری را داشته باشیم.

وی آب را یکی از مسائل مهم استان ذکر و اضافه کرد:  متاسفانه استان ما کم آب است و باید تمام تلاش و اهتمام را جهت استفاده از ظرفیت‌های قانونی پیش‌بینی شده در قوانین به کار گیریم.

رضایی با اشاره به اینکه باید بر روی مساله آب استان کار کنیم تا رودخانه، صنعت و کشاورزی از موهبت خدادادی بهره‌مند شوند، تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که قانون به ما اختیار داد بحث سازگاری با کم آبی است، به همین جهت جلسه مهمی تحت عنوان سازگاری با کم آبی را ماهانه در استان برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: در اولویت‌بندی بحث تغییر الگوی کشت و کشت گلخانه‌ای بیشتر در بحث کشاورزی مطرح شد همچنین ساماندهی رودخانه زاینده رود در اولویت بعدی قرار گرفت که باید این ساماندهی در بالادست و پایین دست قرار بگیرد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: تکلیف ما این است که در پایین دست ساماندهی به هر نحوی صورت بگیرد، امروز مشخص شد این ساماندهی به دست چه کسی و به چه نحوی صورت بگیرد.

رضایی بیان کرد: هیچ گروه و پیمانکاری بهتر از صنف کشاورزان به دلیل نیازی که به آب دارند، نیست و این مهم به عهده کشاورزان سپرده شد.

وی با بیان این که ایجاد مشاغل مکمل در کنار کشاورزی مدنظر قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تا در کنار کشاورزی فرآوری داشته و هزینه اثربخش صورت گیرد.

به گفته استاندار اصفهان، خوشبختانه امسال هیچ خسارتی در حوزه کشاورزی نداشتیم و کشاورزان کشت خوبی در این زمینه داشتند و اگر بودجه‌ای در اختیار داشته باشیم قرار است صرف ساماندهی کنیم.

به گزارش ایرنا، سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در سال‌های به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت‌های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.

دریچه‌های سد زاینده‌رود که از ساعت یک بامداد روز دوشنبه هشتم بهمن سال قبل به منظور استفاده کشاورزان برای کشت پاییزه این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلان شهر اصفهان جاری شده بود، بامداد یکشنبه ۲۸ بهمن کاهش یافت تا بخش وسیعی از این رود به ویژه در منطقه کلانشهر اصفهان تا نوروز ۹۸ همچون ماه‌های قبل آن با خشکی روبرو شود و قرار شد برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان در فروردین امسال دوباره زاینده‌رود بازگشایی شود.

پس از آن ‎رییس جمهوری ۱۳ اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد تا با در نظر گرفتن نیازهای زیست محیطی در ایام نوروز، آب را در زاینده‌رود رها کند و بعد از آن زمان تاکنون آب در بستر زاینده‌رود جاری بوده است و بر پایه اعلام آب منطقه‌ای تا روزهای پایانی خرداد امسال ادامه داشت.

حوضه زاینده‌رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل‌شده که ۹۳ درصد از گستره و ۹۸ درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در اصفهان و هفت درصد از گستره و ۲ درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

زاینده رود به طول بیش از ۳۸۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در دهه‌های اخیر به دلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت و بارگذاری‌های غیر اصولی، به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می‌شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش‌های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است و اعتراض حقابه داران استان از زاینده رود بویژه ساکنان شرق اصفهان را بدنبال داشت.

۹۹۱۳/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.